Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Informacja pasażerska od 10 lat w Zielonej Górze. Czas na telefony

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-05-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Informacja pasażerska od 10 lat w Zielonej Górze. Czas na telefony
fot. Mohylek, GDFL Wikimedia commons
System informacji pasażerskiej kiedyś uważano za nowinkę. Dzisiaj stał się elementem na stałe wpisanym w transport publiczny. Jednym z prekursorów owego systemu jest Zielona Góra, która w tym roku obchodzi już dziesięciolecie rozwiązań ułatwiających życie pasażerom. Teraz wdraża kolejne rozwiązania.

Komunikacja miejska w Zielonej Górze służy mieszkańcom już od 60 lat. Flota przewoźnika liczy 76 pojazdów, które dziennie przewożą ponad 60 tys. pasażerów. Jednak to, co najistotniejsze, to wprowadzony już w 2006 roku system informacji w czasie rzeczywistym. – Pomysł pojawił się, kiedy pojawiły się środki unijne – mówi Robert Karwacki, zastępca dyrektora Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze. – W ramach projektu poprawy jakości i konkurencyjności transportu miejskiego wprowadzono system informacji. Było to jednak bardzo trudne i innowacyjne zadanie. Brakowało także firm, które miały doświadczenie na rynku polskim – zaznacza.

Za przykład trudności Karwacki podaje liczbę zapytań od firm, które wyrażały chęć udziału w przetargu. – Spłynęło ich aż 250 związanych ze specyfikacją, na które nie byliśmy w stanie odpowiedzieć, ale ci co nas pytali, prawdopodobnie też nie wiedzieli o co pytają – podaje. MZK w konsekwencji przystąpiło do negocjacji, w wyniku których wybrało firmę SEASAM HOUSE OY z Finlandii, która dostarczyła miastu cały system. – Mimo wszystko i tak nie ustrzegliśmy się błędów na początku tej drogi – podkreśla zastępca.

MZK wybrało 11 punktów, na których w późniejszym czasie stanęły pierwsze tablice informacji pasażerskiej. Wybór padł na główne ciągi komunikacyjne, które generowały największy ruch pasażerski. Pierwsze tablice zainstalowane na mieście to tablice LED 4 wierszowe, gdzie w 3 wierszach prezentowana jest informacja rzeczywistym czasie odjazdów autobusów a w ostatnim wierszu przewijane są komunikaty dla pasażerów.. Do zapewniania informacji o położeniu pojazdów służyły autokomputery zainstalowane we wszystkich autobusach MZK Zielona Góra, które lokalizowały je w oparciu o koordynaty GPS a następnie przesyłały te informacje do serwera poprzez sieć telefonii komórkowej GPRS, ten z kolei obrabiał informacje, a następnie przewidywał dojazd odjazd autobusu z przystanku i wysyłał taką informację drogą radiową do tablic informacji pasażerskiej – mówi Karwacki.

Rok później udało się udostępnić w internecie pierwsze informacje dotyczące odjazdów autobusów w czasie rzeczywistym, tzw. wirtualny monitor. – Osobom siedzącym przed komputerem daliśmy możliwość sprawdzenia, za ile powinny wyjść na interesujący je autobus – mówi Karwacki. Z czasem pojawiły się też w mieście dwie tablice w technologii TFT LCD, które wyświetlały już nie trzy, a sześć wierszy z odjazdami. Z kolei dalszy rozwój przyszedł już w 2011 roku, kiedy Zielona Góra rozpoczęła drugi etap programu poprawy i konkurencyjności transportu miejskiego ramach, którego zakupiono kolejnych 5 tablic 6 wierszowych w technologii LED. Na przystankach pojawiły się pierwsze kody QR, które po zeskanowaniu telefonem wywoływały dane o najbliższych odjazdach autobusów, a także nowe tablice. Stanęło ich pięć, a wszystkie w miejscach, gdzie trzywierszowe nie wystarczały.

Zielona Góra nie ukrywa, że borykała się z wieloma problemami. W 2014 roku nastąpił problem z łącznością radiową w mieście, co wymuszało zmianę w sposobie wysyłania informacji o położeniach autobusów. – Nikt nie potrafił ustalić przyczyny zaniku łączności – wyjaśnia Karwacki. A był to rok, w którym intensywnie rozwijała się transmisja danych za pomocą GPRS, co miasto postanowiło wykorzystać.

– Rok 2016 przyniósł kolejny etap rozwoju systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, który zbiegł się w czasie z problemami technicznymi eksploatowanych przez 10 lat autokomputerów.– tłumaczy Robert Karwacki, zastępca dyrektora Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze. Dało to początek zupełnie nowym rozwiązaniom. Powód był czysto ekonomiczny. – Koszt jednego autokomputera to rząd kilku tysięcy złotych – zaznacza Karwacki. – Problem rozwiązaliśmy za pomocą smartfonów, które mają już wbudowany GPS, lokalizację za pomocą Wi-Fi oraz baz nadawczych – dodaje. Przyznaje przy tym, że rozwiązanie to byłoby prawie bezkosztowe.

Dzisiaj Zielona Góra może pochwalić się wynikiem, kiedy to wszystkie autobusy we flocie wykorzystują już do lokalizacji telefon. – Pozwoliło to nam dodatkowo, ze względu na niski dzisiaj koszt transmisji danych, na zwiększenie ilości wysyłanych danych, co przełożyło się na precyzyjniejsze szacowanie czasu przyjazdu autobusu – tłumaczy zastępca dyrektora. Dodatkowo miasto myśli teraz o rozbudowie systemu tablic. W planach jest zakup 90 nowych wyświetlaczy, ale o tym zdecydują środki dostępne w budżecie. W niedługim czasie Zielona Góra udostępni także dane o położeniu pojazdów pasażerom, by ci na bieżąco mogli śledzić ruch pojazdów w internecie lub na smartfonach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Mobilność

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Roman Czubiński 25 maja 2023

Białystok rozbudowuje SDIP

Przestrzeń

Białystok rozbudowuje SDIP

Przemysław Farsewicz 22 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Mobilność

Trapeze: System informacji musi być otwarty

Roman Czubiński 25 maja 2023

Białystok rozbudowuje SDIP

Przestrzeń

Białystok rozbudowuje SDIP

Przemysław Farsewicz 22 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5