Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

GZM z planem rozwoju kolei metropolitalnej. W 2024 do Tarnowskich Gór i Bierunia

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-12-09 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

GZM z planem rozwoju kolei metropolitalnej. W 2024 do Tarnowskich Gór i Bierunia
fot. Kasper FiszerPociąg na stacji Tarnowskie Góry
Coraz aktywniejszym organizatorem połączeń kolejowych na terenie województwa śląskiego jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Za trzy dni zacznie się obsługa finansowanych przez nią kursów z Bytomia do Gliwic i z Katowic do Sławkowa, a kolejne lata mają przynieść rozpoczęcie przewozów na następnych odcinkach. Związek metropolitalny podsumował swoje plany do roku 2028.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która w najbliższą niedzielę uruchomi pociągi na trasach z Bytomia do Gliwic i z Katowic do Sławkowa, ogłosiła dziś swoje plany dalszego rozwoju systemu kolei metropolitalnej. – W horyzoncie 2024 r. planujemy nowe połączenia na osi od Bierunia czy Oświęcimia, bo technicznie ten pociąg będzie startował, przez Mysłowice i Katowice do Bytomia i Tarnowskich Gór – zapowiedział podczas konferencji prasowej w Katowicach Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM. Podkreślał, że do Tarnowskich Gór pociągi mają dojeżdżać także po odtwarzanej linii kolejowej nr 182 z Zawiercia.

Większy wkład własny na projekty z Kolej Plus

Przedstawiciel związku metropolitalnego dodał, że GZM i gminy wchodzące w jej skład złożyły 13 wniosków, a potem projektów studialnych do rządowego programu Kolej Plus. – Zamierzamy przywrócić do ruchu pasażerskiego lub odbudować odcinki do Pyskowic-Miasta, z Gliwic do Katowic przez Rudę-Kochłowice, z Katowic-Ligoty przez Ochojec, Murcki, Kostuchnę [do Tychów] czy z Bytomia przez Rudę-Orzegów do Rudy-Chebzia – wymieniał. Zwracał także uwagę na projekt dobudowy drugiego toru z Katowic-Ligoty do Orzesza, przy którym metropolia współpracuje z województwem. Poza tym propozycje GZM do Kolej Plus obejmują linię z Dąbrowy Górniczej-Strzemieszyc do Gołonoga i kilka zadań dotyczących inwestycji w infrastrukturę przystankową. Ocena studiów złożonych w listopadzie powinna zająć ok. trzy miesiące.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego (lub w ramach programu, który go zastąpi) GZM zamierza zaś przeprowadzić modernzację ciągu Orzesze – Tychy – Bieruń (linie 169 i 179). – Te zadania mogą zostać zrealizowane w horyzoncie roku 2028 – poinformował Wojciech Dinges, zaznaczając, że decyzja o tym, które przedsięwzięcia uzyskają dofinansowanie zewnętrzne, zapadnie w przyszłym roku. Podkreślał, że aby wnioski w ramach programu Kolej Plus zyskały wyższe pozycje w ogólnopolskim rankingu, zarząd GZM podjął decyzję o zwiększeniu wysokości wkładu własnego.

Powstaje koncepcja jeszcze szerszego systemu kolejowego

Metropolia chce poza tym dążyć do dobudowy drugiej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego na trasach z Będzina do Katowic-Ligoty przez stację Katowice, z Katowic-Ligoty do Tychów oraz z Katowic do Gliwic. Najbardziej zaawansowane są prace dotyczące pierwszego z projektów. Trzeci jest zaś na dość wczesnym etapie, choć w zeszłym tygodniu organizacja podpisała z PKP PLK umowę dotyczącą opracowania studium wykonalności inwestycji. – W ciągu niecałych dwóch lat uzyskamy to opracowanie, co umożliwi rozpoczęcie prac projektowo-budowlanych – zapowiedział dyrektor w GZM.

–Pracujemy też nad studium kolei metropolitalnej w jeszcze nieco szerszym zakresie – poinformował także Wojciech Dinges. Ma ono odpowiedzieć na pytania o zapotrzebowanie na dodatkowe odcinki kolejowe, ale także tramwajowe. Metropolia chce bowiem, by transport szynowy umożliwiał dogodny dojazd do każdej części regionu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5