Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gliwice: Solaris jedyny w przetargu na 8 elektrycznych autobusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gliwice: Solaris jedyny w przetargu na 8 elektrycznych autobusów
fot. M.Baranowski/PKM Gliwice
PKM Gliwice chce kupić 8 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych klasy MEGA i 2 dwunastometrowe MAXI – z infrastrukturą ładowania i zapleczem warsztatowym, z myślą o wejściu do ruchu w 2027 r. Przy otwarciu ofert pojawiła się tylko jedna propozycja, a złożona oferta okazała się powyżej budżetu zamawiającego.

Przetarg PKM Gliwice na dostawę ośmiu fabrycznie nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania i wyposażeniem warsztatowym wszedł w kluczową fazę. Oferty otwarto 9 grudnia i szybko okazało się, że na stole leży tylko jedna propozycja. Złożył ją Solaris Bus & Coach, wyceniając całość zamówienia na 30 760 000 zł netto (37 834 800 zł brutto). To więcej niż kwota, jaką zamawiający planował przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji: 29 200 000 zł netto (35 916 000 zł brutto). Teraz pozostaje czekać na decyzję o unieważnieniu przetargu bądź dołożenia całkiem sporej sumy do autobusów.

Dwie klasy, jedna logika: autobusy na główne linie

Przypominamy, że PKM Gliwice planuje zakup 6 autobusów klasy MEGA oraz 2 pojazdów klasy MAXI – czyli zestaw, który ma pracować na najbardziej obciążonych ciągach miejskich. Wymagania przewidują spójność konstrukcyjną i wyposażeniową w obrębie danej klasy, tak żeby eksploatacja i serwis nie były „zlepkiem” różnych rozwiązań. Zamawiający stawia też warunek dotyczący pochodzenia kluczowych elementów: co najmniej 50% komponentów ma pochodzić z Unii Europejskiej lub krajów objętych zasadą równego traktowania.

W specyfikacji widać nacisk na pojemność i funkcjonalność. Autobusy 12-metrowe mają zabierać co najmniej 70 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących (z jasno określonym udziałem siedzeń dostępnych z niskiej podłogi i z uwzględnieniem miejsc dla osób z niepełnosprawnościami). Z kolei pojazdy przegubowe mają oferować minimum 120 miejsc, z czego 36 siedzących. Zamawiający precyzuje również układ drzwi: 2-2-2 dla wersji krótszej i 2-2-2-2 dla przegubowej, przy bezstopniowych wejściach, funkcji „przyklęku” oraz z wydzielonymi strefami na wózki, rowery i wózki dziecięce. W praktyce to zestaw wymagań, który ma przełożyć się na krótsze postoje na przystankach i większą przewidywalność kursów – szczególnie tam, gdzie potoki pasażerskie są wysokie.

Ładowanie, warsztat i punktacja: przetarg „pod klucz”

To postępowanie jest zdecydowanie inwestycją „pod klucz”. Obejmuje budowę i uruchomienie infrastruktury ładowania, w tym szybkich ładowarek o mocy 180–200 kW, a także dostawę pakietu narzędzi i urządzeń do warsztatu – od oprogramowania diagnostycznego po sprzęt niezbędny do obsługi napędu elektrycznego. Do tego dochodzą szkolenia kierowców i mechaników (z założeniem, że jednocześnie może szkolić się do ośmiu osób) oraz obowiązek zapewnienia dostępności części zamiennych przez minimum 15 lat.

Wymagania dotyczące komfortu i bezpieczeństwa również są rozpisane szczegółowo. Pasażerowie mają dostać klimatyzację dachową na czynnik R134a – z minimalną mocą chłodniczą 25 kW dla autobusów 12-metrowych i odpowiednio większą (ok. 35-40 kW) dla przegubowych. Wentylacja ma działać i „po ludzku” (uchylne okna), i technicznie (elektrycznie sterowane luki dachowe). Na liście wyposażenia są też: oznaczenia przycisków otwierania drzwi w Braille’u wraz z sygnalizacją świetlną, system zliczania pasażerów, system kontroli trzeźwości kierowcy oraz monitoring obejmujący wnętrze, drzwi i otoczenie pojazdu. Autobusy mają być również kompatybilne z systemem poboru opłat „Metrolinia” w ramach sieci Transport GZM. Zamawiający określił nawet kolorystykę: żółte nadwozie RAL 1018, wnętrze w tonacjach szarości/brązu/ciemnego błękitu i żółte poręcze.

Harmonogram podzielono na dwa etapy: najpierw infrastruktura i testy funkcjonalne, potem dostawy autobusów – maksymalnie cztery dziennie, w dni robocze między 7:00 a 13:00. Całość ma się zmieścić w 550 dniach od podpisania umowy, co przekłada się na planowane wejście taboru do ruchu w 2027 r. PKM zakłada finansowanie z własnych środków oraz z funduszy zewnętrznych, w tym programów krajowych i unijnych.

W ocenie ofert kluczowa pozostanie cena (60%), ale pozostałe 40% ma premiować parametry techniczne i trwałość (15%), zużycie energii (10%), warunki gwarancji i serwisu (10%) oraz koszty części zamiennych (5%). To podejście, które z założenia ma ograniczać ryzyko, że „tania” oferta zamieni się później w drogi w utrzymaniu tabor.

Na tym etapie Gliwice mają więc klarowny obraz sytuacji: jest konkretna oferta, jest też wyraźna różnica między wyceną wykonawcy a kwotą przewidzianą przez zamawiającego. Teraz rozstrzygnie się, czy PKM zdecyduje się domknąć finansowanie i iść dalej, czy też przetarg będzie wymagał korekty w kolejnych krokach formalnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gliwice z umową na elektryczne Solarisy

Komunikacja

Gliwice z umową na elektryczne Solarisy

Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2024

Gliwice wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwice wybierają Solarisa

Jakub Rösler 28 października 2024

Tylko Solaris chce dostarczyć kolejne elektryki dla Gliwic

Komunikacja

PKM Gliwice kupuje kolejne elektrobusy

Komunikacja

PKM Gliwice kupuje kolejne elektrobusy

Jakub Rösler 01 lipca 2024

PKM Gliwice z nowymi Urbino 18 Hybrid

Komunikacja

PKM Gliwice z nowymi Urbino 18 Hybrid

Redakcja/inf. pras. 15 stycznia 2024

PKM Gliwice pokazuje nowe elektrobusy

Komunikacja

PKM Gliwice pokazuje nowe elektrobusy

Jakub Rösler 28 listopada 2023

Zobacz również:

Gliwice z umową na elektryczne Solarisy

Komunikacja

Gliwice z umową na elektryczne Solarisy

Redakcja/inf. pras. 15 listopada 2024

Gliwice wybierają Solarisa

Komunikacja

Gliwice wybierają Solarisa

Jakub Rösler 28 października 2024

Tylko Solaris chce dostarczyć kolejne elektryki dla Gliwic

Komunikacja

PKM Gliwice kupuje kolejne elektrobusy

Komunikacja

PKM Gliwice kupuje kolejne elektrobusy

Jakub Rösler 01 lipca 2024

PKM Gliwice z nowymi Urbino 18 Hybrid

Komunikacja

PKM Gliwice z nowymi Urbino 18 Hybrid

Redakcja/inf. pras. 15 stycznia 2024

PKM Gliwice pokazuje nowe elektrobusy

Komunikacja

PKM Gliwice pokazuje nowe elektrobusy

Jakub Rösler 28 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij