Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdynia i okoliczne gminy wybrały przebieg Północnej Kolei Aglomeracyjnej

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-05-19 20:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdynia i okoliczne gminy wybrały przebieg Północnej Kolei Aglomeracyjnej
mat. UM Gdynia
Samorządowcy z Gdyni, Kosakowa i Rumi oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisali porozumienie w sprawie docelowego przebiegu Północnej Kolei Aglomeracyjnej. Zawarto w nim warunki, którym powinna odpowiadać inwestycja. Wśród nich znalazła się m.in.: linia kolejowa łącząca centrum Gdyni i Oksywie oraz gminę Kosakowo, a także dodatkowa funkcjonalność, która umożliwi realizację połączeń w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. Równolegle trwają prace nad studium zleconym przez PKP PLK, które wskaże docelowy przebieg kolei do północnych obszarów.

Jak przekonuje Gdynia, to kolejny ważny krok w kierunku uruchomienia kolei na północ miasta, a także dalszego rozwoju gdyńskiego portu i sąsiednich gmin. W środę, 19 maja odbyło się podpisanie porozumienia w sprawie docelowego przebiegu Północnej Kolei Aglomeracyjnej. – Toczymy batalię o to, by do północnych dzielnic, ale w przyszłości także do Rumi i Kosakowa, doprowadzić kolej, by mieszkańcy mogli korzystać z tego wygodnego środka transportu. To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić interesy wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażera, który będzie każdego dnia korzystał z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Północna Kolej Aglomeracyjna będzie miała strategiczne znaczenie dla rozwoju północnej części województwa pomorskiego. Jej budowa jest niezbędna z kilku powodów. Chodzi m.in. o dynamiczny wzrost inwestycji mieszkaniowych realizowanych w Rumi i Kosakowie, a także o plany rozwojowe Portu Gdynia i jego Doliny Logistycznej z zapleczem w gminie Kosakowo. Inwestycja oznacza też rozwój samej Gdyni.

W podpisanym dziś dokumencie zawarto priorytetowe kierunki i warunki, którym powinna odpowiadać inwestycja. Wszystkie ustalenia przekazano wcześniej firmie Multiconsult Polska, która na zlecenie PKP PLK przygotowuje dokumentację przygotowawczą projektu „Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii". Będzie ona podstawą do późniejszych prac nad projektem budowlanym i modernizacją linii. Wybrana koncepcja powinna zapewniać możliwie jak najłatwiejszą dostępność do przystanków oraz umożliwiać korzystanie z kolei jak największej liczbie pasażerów. To ważne dlatego, że obecnie wiele osób znacznie częściej wybiera podróż samochodem, a nie transportem publicznym.

Północna Kolej Aglomeracyjna ma w dużej mierze korzystać z już istniejącej infrastruktury w celu połączenia centrum Gdyni i dzielnic północnych. Dzięki niej poprawi się komunikacja dla mieszkańców między innymi Pogórza, Obłuża, Oksywia i Babich Dołów, ale też np. sąsiedniego Kosakowa czy Rumi. Poniżej prezentujemy preferowany przez sygnatariuszy porozumienia przebieg PKA.

Preferowany przebieg linii

– To owoc wielomiesięcznej pracy. Przedkładamy projekt realistyczny, mocno wybiegający w przyszłość. Analizowaliśmy nie tylko dogodność przebiegu, ale także przepustowość linii kolejowej uwzględniając, że na odcinku pomiędzy Chylonią a Pogórzem jest największe obciążenie. Przedstawiamy wariant optymalny, który na długie lata zapewni bezkolizyjny transport i nie będzie ingerował w tereny, którymi zarządza Port Gdynia – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Jeden z warunków priorytetowych to połączenie centrum Gdyni nową linią kolejową z Oksywiem. Ma ona prowadzić przez stację Gdynia Port i obsłużyć zachodnie tereny portowe i stoczniowe. A jednocześnie ominąć infrastrukturę międzynarodowej trasy kolejowej E65, która prowadzi z północy na południe Europy. W założeniach jest również to, że nowa linia nie ma też kolidować z trasą Drogi Czerwonej, którą gdyńscy samorządowcy uzgodnili z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia w listopadzie 2020 roku.

Jednocześnie jeśli budowa nowej linii kolejowej przez stację Gdynia Port zostanie zrealizowana w późniejszym etapie, dopuszcza się, aby ruch tymczasowo poprowadzić liniami kolejowymi 202 lub 250 do stacji Gdynia Chylonia oraz dalej linią 723. Jednak przebieg trasy przez stację Gdynia Chylonia ma mieć charakter wyłącznie przejściowy lub uzupełniający.



Kolejny warunek priorytetowy zakłada, że centrum Gdyni powinno być też połączone z gminą Kosakowo – do zachodniej części Mostów. Przy czym będzie możliwość ewentualnego przedłużenia trasy w kierunku Półwyspu Helskiego poprzez linię 213.

– Każda współpraca, która przynosi owoce, jest jak najbardziej wskazana. Osiągnęliśmy porozumienie co do wyboru wariantu alternatywnego, jak i docelowego. Z perspektywy gminy Kosakowo to wariant o tyle istotny, że zabezpiecza wyprowadzenie ruchu kołowego, ale też docelowo stwarza możliwości budowy i pociągnięcia linii kolejowej dalej, do Pucka, z połączeniem w kierunku Półwyspu Helskiego, co w perspektywie, liczymy na to bardzo, doprowadzi do sytuacji, że cały tranzyt kołowy z Półwyspu Helskiego zostanie wyprowadzony. Mieszkańcy nie będą wsiadać do samochodów, tylko koleją dojadą do Gdyni i dalej w stronę Gdańska. Kolejny ważny temat z perspektywy gminy Kosakowo to niedawno nabyte lotnisko. Liczymy na to, że kolej doprowadzi do uatrakcyjnienia oferty, którą ono ze sobą niesie – mówi Marcin Kopitzki, zastępca wójta gminy Kosakowo.

Widok na północne dzielnice Gdyni

W treści porozumienia znalazł się też zapis, że trasa Północnej Kolei Aglomeracyjnej powinna omijać tereny Zarządu Morskiego Portu Gdynia wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni. Dokument zakłada też, że w projekcie inwestycji nie znajdą się rozwiązania, które ograniczą działalność Portu Gdynia.

– To efekt naszych wielomiesięcznych prac. Uzgodniliśmy wariant przebiegu kolei, która obsługiwałaby północne części Gdyni. Ważne dla nas jest ominięcie terenów portowych, niezwykle cennych, bo są one limitowane. Nie ma ich dużo, więc te, które pozostały i na których są realizowane inwestycje, chcemy zachować, żeby jak najlepiej służyły portowi i to był dla nas priorytet. W uzgodnionej wersji ten postulat jest zawarty. Mamy też świadomość, że jako port generujemy dodatkowy ruch na ulicach miasta. Będziemy zawsze wspierać takie rozwiązania, które pozwalają go zmniejszać, bo kolej jest przyszłością – mówi Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansów i zarządzania finansami Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Jednym z warunków jest również zapewnienie funkcjonalności, która umożliwi realizację połączeń w kierunku Słupska linią nr 228 – przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo. – Porozumienie ma gigantyczne znaczenie komunikacyjne dla wielu mieszkańców powiatu wejherowskiego, puckiego, jak i Gdyni, ponieważ może znacząco poprawić możliwość przemieszczania się mieszkańców do pracy. Mówimy tutaj o terenach Doliny Logistycznej, gdzie wiemy, że i Port Gdynia się rozbuduje, i powstanie wiele nowych firm. Będą to dziesiątki tysięcy miejsc pracy. Wypracowany wariant jest dobry zarówno dla rozwoju gospodarki, powstawania miejsc pracy i przemieszczania się mieszkańców, jak i odciążenia obecnego układu. Jest optymalny. Liczymy na to, że zostanie on zaakceptowany i docelowo będzie etapowo realizowany – mówi Michał Pasieczny, burmistrz Rumi.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5