Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-12-02 14:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa PKP SA / inf. włanse

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
fot. PKP SA
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Dworzec systemowy w Pomiechówku wreszcie otwarty [zdjęcia]
Z ponad półtorarocznym opóźnieniem został oddany nowy dworzec systemowy w Pomiechówku. Obiekt ma charakterystyczny „ścięty” dach i utrzymany jest w szarości i bieli. Wewnątrz znalazł się specjalny kącik dla dzieci.

Nowy dworzec w Pomiechówku został wybudowany w formule indywidualnego innowacyjnego dworca systemowego w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych. To minimalistyczna bryła, z elewacją wykonaną z szarej cegły, szkła oraz dominantą w postaci wieży z wielkoformatowym i podświetlanym zegarem. Zadaszenie budynku posiada kształt prostokąta, który w południowej części, w miejscu, gdzie znajduje się otwarta poczekalnia z ławkami i siedziskami, przechodzi w romb.

Pod zadaszeniem oprócz niej ukryto przestrzeń obsługi podróżnych i komercyjną. Pierwsza zlokalizowana bliżej wieży zegarowej jest praktycznie w całości przeszklona, co jest zgodne ze współczesnymi standardami w architekturze, w ramach których maksymalizuje się dostęp światła dziennego. Mieści się w niej utrzymany w szaro-białej kolorystyce hol pełniący funkcję poczekalni. Został on wyposażony w nowoczesne oświetlenie w formie listew świetlnych zamontowanych w ażurowym suficie, ciemnoszare i ergonomiczne ławki, zegar, gabloty z rozkładem jazdy pociągów i elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie zlokalizowano specjalną poczekalnię dla rodziców z dziećmi z licznymi zabawkami
i grami pobudzającymi wyobraźnię najmłodszych. Tuż obok niej mieści się toaleta wraz z przewijakiem. W części pasażerskiej dworca znajdziemy również boks kasowy oraz toalety utrzymane w szarej industrialnej stylistyce. Zgodnie z przyjętym dla innowacyjnych dworców systemowych standardem wszystkie pomieszczenia obsługi podróżnych są klimatyzowane. Naprzeciwko części pasażerskiej zlokalizowano część komercyjną składającą się z trzech lokali o powierzchni od 34 m kw. do 88,5 m kw.

– Mieszkańcy powiatu nowodworskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że budynek wykonany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego stanie się wizytówką Pomiechówka, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy i Gdańska. Wszystko to dzięki programowi inwestycji dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Obiekt w Pomiechówku to pierwszy oddany w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023, indywidualny innowacyjny dworzec systemowy w województwie mazowieckim. Olbrzymią wartość dla nas jako inwestora stanowi to, że obiekt został zaprojektowany przez architektów pracujących w PKP S.A. Dzięki czemu zyskaliśmy nowoczesny, komfortowy ekologiczny i bezpieczny dworzec, który z pewnością spełni oczekiwania wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Dworzec w Pomiechówku to nie tylko nowoczesna bryła, ale obiekt w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jest on w pełni pozbawiony barier architektonicznych, a dodatkowo wprowadzono w nim szereg usprawnień. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca oraz kontrastowa kolorystyka wnętrz. Wysokość blatu przy kasie biletowej przystosowano do obsługi osób poruszających się na wózkach. Ponadto zamontowano tam również urządzenia wspomagające sygnał aparatów słuchowych, co jest niezwykle ważne dla niedosłyszących podróżnych.

Zgodnie z współczesnymi trendami w architekturze na dworcu pomyślano również o rozwiązaniach przyjaznych środowisku. Oprócz energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia, pomp ciepła do ogrzewania budynku, a także systemu BMS (Building Management System) odpowiadającego za nadzór nad pracą urządzeń i optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody, wdrożono też kilka innych systemów, w tym m. in. odzysku wody deszczowej, która po oczyszczeniu będzie używana do spłukiwania dworcowych toalet.

Na nowo zaaranżowano także przestrzeń przed dworcem, gdzie ułożono nową nawierzchnię. Umiejscowiono tam również kwietniki, stylistycznie nawiązujące do elewacji oraz wykonany ze stali nierdzewnej, przypominający nieco literę „S” zdrój uliczny z dodatkowymi funkcjami poidła dla czworonogów oraz mgłą zraszającą, przydatnymi w szczególności podczas letnich upałów.

Budowa nowego dworca w Pomiechówku kosztowała łącznie 11,7 mln złotych brutto. Wykonawcą prac była firma Torpol, a obiekt zaprojektowali architekci z PKP SA. Umowę na wykonanie robót podpisano w kwietniu 2019 r., a prace miały potrwać 50 tygodni. Termin ten minął w I połowie 2020 r. Prace opóźniły się z powodu długiego oczekiwania na wykonanie nowego przyłącza elektroenergetycznego, za które w tym miejscu odpowiada PKP Energetyka.

Aktualizacja, 6.12.2021 r.

PKP Energetyka podkreśla jednak, że swoje zobowiązania zrealizowała zgodnie z harmonogramem. "Przy realizacji dworca w Pomiechówku prace przyłączeniowe, za które była odpowiedzialna PKP Energetyka, zostały wykonane wcześniej niż zakładały to terminy zapisane w umowie z inwestorem. Natomiast kluczowe decyzje leżące po stronie inwestora, czyli: podpisanie umowy przyłączeniowej, wniesienie opłaty przyłączeniowej oraz zawarcie umowy na sprzedaż energii opóźniły się w sumie o 16 miesięcy. Warto zaznaczyć, że właśnie otwarty dworzec jest zasilany energią elektryczną od 12 maja 2021 czyli już od 7 miesięcy" – podkreśla PKP Energetyka.

"Warunki przyłączeniowe wraz z proponowaną treścią umowy zostały przekazane przez PKP Energetyka do PKP SA 21 grudnia 2018 r. Kolejne 12 miesięcy trwało oczekiwanie na podpisanie umowy, które nastąpiło dopiero 20 grudnia 2019 r. Zgodnie z zapisami umowy na realizację przyłączenia PKP Energetyka miała 15 miesięcy od daty wpłacenia zaliczki z tytułu opłaty przyłączowej. Zaliczka została wpłacona 20 stycznia 2020 r., wyznaczając termin realizacji na 20 kwietnia 2021 r.  PKP Energetyka ukończyła budowę przyłącza 30 grudnia 2020 r. – czyli czterech miesiące przed wyznaczonym terminem. Styczeń i luty 2021 r. to czas oczekiwania zespołu PKP Energetyka na zgłoszenie gotowości odbiorczej ze strony inwestora. 26 lutego 2021 r. PKP SA zgłosiła gotowość odbiorczą, a już następnego dnia roboczego (1 marca 2021 r.) został on przygotowany przez PKP Energetyka i podpisany przez PKP SA. W tym momencie instalacja energetyczna była technicznie i formalnie gotowa, niemal dwa miesiące przed oficjalnym terminem. Kolejnym koniecznym krokiem w inwestycji było zawarcie umowy na sprzedaż energii. PKP SA podpisało ją dopiero 27 kwietnia 2021 r. Następnie 12 maja 2021 r. zamontowany został układ pomiarowy i załączone napięcie, co oznacza, że prąd na dworcu w Pomiechówku zaczął płynąć 7 miesięcy przed jego oficjalnym otwarciem" – wylicza spółka.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5