Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dworzec Gdańsk Główny wreszcie otwarty po przebudowie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MI

Podziel się ze znajomymi:

31 lipca 2023 r. pierwsi pasażerowie skorzystali ze zmodernizowanego dworca Gdańsk Główny. Dzięki inwestycji wartej prawie 120 mln zł dworzec wybudowany w latach 1896-1900 w stylu tzw. renesansu gdańskiego odzyskał nie tylko swój historyczny charakter, ale też stał się nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych.

PKP SA podpisały umowę z Mostostalem na przebudowę dworca w sierpniu 2019 r., a prace ruszyły w 2020 r. Ważnym elementem przebudowy dworca były prace konserwatorskie. Odtworzono pierwotną bryłę budynku, gdzie nad częścią północą przywrócono spadziste dachy z wieżyczkami z okładziną z blachy miedzianej. Dach dworca pokryto ceramiczną dachówką z zygzakami w kolorze żółtym i zielonkawym. Renowacji poddano 48-metrową wieżę dworca z zegarami, a także liczne detale architektoniczne na elewacji, w tym m.in. herby Gdańska znajdujące się nad wejściem głównym trzymane przez lwy oraz nad wielką półrozetą, a także herb Polski na szczycie fasady frontowej. Renowację przeszła również grupa herbów na elewacji od strony peronów, a także dwie skrzydlate ośki – symbole kolejnictwa – na szczycie dachu nad holem głównym. Całość uzyskanego efektu podkreśliła nowa iluminacja dworca.

Poza bogato zdobioną elewacją wiele pracy poświęcono wnętrzom, w tym w szczególności holowi dworca, który w wyniku II wojny światowej oraz w latach 60. XX wieku został praktycznie pozbawiony detali architektonicznych. Poza przywróceniem oryginalnej kolorystyki ścian odtworzono dębowe witryny kas biletowych, a także oryginalną stolarkę drzwiową. Po latach na dworzec wróciły również herby miast pomorskich! Odtworzono je na podstawie archiwalnych materiałów. Są to herby: Gdańska, Kwidzyna, Lęborka, Szczecinka, Kościerzyny, Słupska, Tczewa oraz Chojnic. Piękna holowi dworca dodają zrekonstruowane witraże. Są one nie tylko wielkoformatowe, wykonane ze szkła katedralnego, ale posiadają również bogatą symbolikę. Witraż wschodni łączy motywy symbolizujące potęgę i otwartość miasta Gdańsk, natomiast zachodni pokazuje siłę kolei. Witraże boczne łączą w sobie geometryczne wzory z motywami kwietnymi.

Dworzec zyskał także na funkcjonalności przestrzeni obsługi podróżnych. Jej najważniejszą częścią jest hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Wokół niego zlokalizowano kasy biletowe, centrum obsługi klienta PKP Intercity, a także InfoDworzec. Tuż przy holu będzie mieścić się kilka lokali handlowych, a kolejne znajdą się w pasażu, po lewej stronie od wejścia głównego. Na parterze i piętrze dworca znajdzie się posterunek Straży Ochrony Kolei.

Z holu, za pomocą dwóch wind i schodów ruchomych, dostaniemy się na poziom - 1. Znajduje się tam przestronna poczekalnia dla rodziców z dziećmi (wyposażona w zabawki dla dzieci, pufy i mapę z dworcami z całej Polski), toalety oraz lokale na wynajem. Z podziemnego poziomu przejdziemy tunelem na perony (schody, pochylnie) oraz w kierunku centrum miasta – nowym przejściem połączonym z tunelem pod ulicą Podwale Grodzkie. Przestrzeń obsługi podróżnych na dworcu jest w pełni klimatyzowana. Wyposażono ją w również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system nagłośnienia.

W budynku dworca i jego otoczeniu zlikwidowano również bariery architektoniczne, dzięki czemu stał się on w całości dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Poza ścieżkami prowadzącymi, oznaczeniami w alfabecie Braille’a a także planami dotykowymi dworca w budynku pojawiły się nowe windy. Poza tym zainstalowano w nim pętle indukcyjne przy kasach, czyli urządzenia, z pomocą których z kasjerem może komunikować się osoba korzystająca z aparatu słuchowego. W toaletach zamontowano również instalacje, dzięki którym osoba z niepełnosprawnością czy rodzic z dzieckiem będzie mógł wezwać pomoc w wymagającej tego sytuacji.

Dworzec stał się również bardziej przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano pompy ciepła współpracujące z centralami klimatyzacyjnymi, a także energooszczędne oświetlenie. Poza tym postawiono na częściowy odzysk wody deszczowej, a także tej zużywanej w umywalkach i prysznicach, która po podczyszczeniu będzie używana do spłukiwania m.in. toalet. Gdański Dworzec Główny wyposażono również w system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Warto wspomnieć również o nowoczesnych systemach bezpieczeństwa, tj. monitoringu, kontroli dostępu czy systemie sygnalizacji włamania i napadu oraz systemach przeciwpożarowych, w tym instalacji tryskaczowej.

Przebudowa dworca Gdańsk Główny objęła również jego najbliższe otoczenie. Prace polegały głównie na wykonaniu nowej nawierzchni, a także podjazdu pod budynek, gdzie wytyczono miejsca typu kiss&ride, przeznaczone dla taksówek i osób z niepełnosprawnościami. W najbliższym czasie zdemontowany zostanie dworzec tymczasowy, a tuż po jego rozbiórce dokończoną zostaną prace związane z zagospodarowaniem terenu.
Gdańsk Główny to 80. dworzec udostępniony podróżnym w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i piąty w województwie pomorskim. Jeszcze w tym roku PKP planują otwarcie w tym regionie siedmiu dworców po modernizacji, w tym m.in. dworców Gdańsk Wrzeszcz, Pruszcz Gdański czy Żelistrzewo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdańsk: Pasy przy Dworcu Głównym dopiero w przyszłym roku

Przestrzeń

Gdańsk: Pasy przy Dworcu Głównym dopiero w przyszłym roku

Redakcja/inf. pras. 02 listopada 2023

Jaki jest dworzec Gdańsk Główny po 4 latach remontu? [zdjęcia]

Przestrzeń

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Przestrzeń

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Przemysław Farsewicz 27 października 2022

Zobacz również:

Gdańsk: Pasy przy Dworcu Głównym dopiero w przyszłym roku

Przestrzeń

Gdańsk: Pasy przy Dworcu Głównym dopiero w przyszłym roku

Redakcja/inf. pras. 02 listopada 2023

Jaki jest dworzec Gdańsk Główny po 4 latach remontu? [zdjęcia]

Przestrzeń

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Przestrzeń

Gdańsk Główny. Parking rowerowy w tunelu zamiast pawilonów

Przemysław Farsewicz 27 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5