Partnerzy serwisu:
Wywiady i komentarze

Dwie pary kursów to bezsensowny wydatek

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Felietonista:

Kasper Fiszer

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
13-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

WYWIADY I KOMENTARZE
Dwie pary kursów to bezsensowny wydatek
fot. Kasper Fiszer.Pociąg ŁKA na trasie Łódź Widzew – Zgierz
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wznowiła weekendowe połączenia pomiędzy Łodzią-Widzewem a Zgierzem. Pozornie dobra dla podróżnych informacja oznacza jednak w istocie wydatek z publicznej kasy, który nie przyniesie pasażerom realnych korzyści. Przewoźnik zaproponował bowiem ofertę na homeopatycznym poziomie dwóch par dziennie.

O pogarszaniu się oferty na linii Łódź Widzew – Zgierz pisaliśmy na łamach portalu tansport-publiczny.pl kilkakrotnie. Czerwcowej zmianie rozkładu, w wyniku której znacząco spadła częstotliwość w dni robocze, a w weekendy liczba połączeń zmalała do zera, poświęcony był mój poprzedni felieton. Wreszcie jednak pojawiła się i informacja pozytywna: po miesiącu przerwy Łódzka Kolej Aglomeracyjna wznowiła kursy na swojej jedynej ściśle aglomeracyjnej trasie w soboty i w niedziele.

Frekwencja to tajemnica handlowa przedsiębiorstwa

– Powodem podjętej decyzji były apele mieszkańców, do których przychyliła się nasza spółka – mówi Marta Markowska, rzecznik prasowy łódzkiego przewoźnika. W odpowiedzi na prośby ŁKA uruchomiła na tej miejskiej w charakterze linii aż... dwa kursy dziennie. Z zastrzeżeniem, że będą one realizowane do 4 września. Ich dalszy los ma zależeć od frekwecji w pociągach.

Za nami pierwszy weekend funkcjonowania połączeń w nowej formule. Jakim zainteresowaniem cieszyły się pojedyncze kursy – nie wiadomo. – Z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa nie jest możliwe udostępnienie danych dotyczących frekwencji na tej linii z minionego weekendu – twierdzi bowiem Marta Markowska. Czy połączenie miało jednak jakąkolwiek szansę wypełnić zapotrzebowanie na przewozy?

Ani na spacer do lasu, ani do pracy

ŁKA już przed zawieszeniem połączeń wskazywała, że autobusy i tramwaje łączące Łódź ze Zgierzem oraz dzielnice Łodzi, do których dojeżdża pociąg, kursują o wiele częściej niż kolej aglomeracyjna. Był to całkowicie zrozumiały powód częstego wyboru innych form transportu, bo wychodząc niedzielny spacer (przystanek Łódź Arturówek sąsiaduje z dużym kompleksem leśnym) czy wizytę u znajomych, trudno z dokładnością do kilku minut zaplanować godzinę powrotu. Jeśli tak, to jeszcze skromniejsza oferta zachęci do skorzystania z usług jeszcze mniejszą grupę podróżnych.

Uruchomione w miniony weekend pociągi z pewnością nie obsłużą też tych, którzy w weekendy nie mają wolnego. Odjazdy nie są bowiem nijak zsynchronizowane ze standardowymi godzinami roboczymi, nie wpisują się także ani w ośmiogodzinny, ani w dwunastogodzinny rytm pracy. Ze Zgierza do Łodzi można bowiem wyjechać o 12:10 i 18:42. W drogę powrotną pociągi wyruszają natomiast o 11:45 i 15:38.

Wzorcowy przykład rozkomunikowań

Pociągi nie pomogą także znacząco dojeżdżającym na połączenia dalekobieżne. Pociąg ze Zgierza dociera do Łodzi-Widzewa o 12:24, podczas gdy finansowany z tej samej kasy marszałka województwa pociąg interRegio do Warszawy odjeżdża stamtąd o 12:20. Kolejny reaktywowany pociąg kończy bieg na widzewskiej stacji o 18:56. Dokładnie minutę wcześniej odprawiany jest pociąg IC do Białegostoku, na kolejny kurs do Warszawy trzeba natomiast czekać pół godziny, co trudno uznać za dogodne skomunikowanie z połączenia o charakterze dowozowym.

Paradoksalnie więc informacja o wznowieniu połączeń nie jest pozytywna. Choć dwie pary kursów dwa razy w tygodniu na krótkiej, czternastokilometrowej trasie nie wygenerują dużego w skali przewoźnika kolejowego kosztu, województwo – a zatem i podatnik – poniesie go prawdopodobnie zupełnie bez sensu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Komunikacja

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Daniel Siwak 30 września 2024

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Komunikacja

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Jakub Rösler 27 marca 2024

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Komunikacja

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Roman Czubiński 25 stycznia 2024

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Komunikacja

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Roman Czubiński 23 listopada 2023

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Komunikacja

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Roman Czubiński 22 listopada 2023

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Komunikacja

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Roman Czubiński 16 listopada 2023

Zobacz również:

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Komunikacja

Autobusy dowozowe ŁKA nadal bezpłatne. Bezterminowo

Daniel Siwak 30 września 2024

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Komunikacja

ŁKA bezpłatna dla studentów i uczniów

Jakub Rösler 27 marca 2024

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Komunikacja

ŁKA przedłuża linię ŁA5 do Budziszewic

Roman Czubiński 25 stycznia 2024

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Komunikacja

ŁKA będzie miała 14 minibusów. Jest umowa

Roman Czubiński 23 listopada 2023

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Komunikacja

ŁKA: Będków kolejnym celem „autobusu kolejowego”

Roman Czubiński 22 listopada 2023

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Komunikacja

Łódzkie: Druga linia autobusowa ŁKA ruszy 11 grudnia

Roman Czubiński 16 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij