fot. IngolfBLN, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Ostatnie upalne dni ponownie zwróciły uwagę na temperaturę w… warszawskim metrze i duchotę w wagonach. Uwagi dotyczą też nowych pociągów Siemens Inspiro, które miały charakteryzować się wydajną, mechaniczną wentylacją, choć Metro nie potwierdza, żeby właśnie z tymi pociągami był największy problem. – Producent wykonywał testy wydajności układu wentylacji. Wyniki są pozytywne, tym samym pojazd spełnia wymagania specyfikacji – zapewnia Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Jak przekonuje, problem tkwił w małych spadkach temperatur, przez co nie można było znacząco schłodzić tuneli.
Metro w Warszawie pozbawione jest ogrzewania, jak i klimatyzacji – przynajmniej w przestrzeniach pasażerskich. Właściwa temperatura utrzymywana jest dzięki odpowiedniej cyrkulacji powietrza z wykorzystaniem wentylatorni i wentylacji mechanicznej nawiewowo-wyciągowej. W skrócie ujmując, w zimie powietrze nawiewane jest przez wentylatornie szlakowe i ogrzane, w styczności z urządzeniami technicznymi, trafia na stację. W lecie obieg jest odwrotny – powietrze doprowadzają wentylatornie stacyjne, a ogrzewane powietrze odprowadzane jest przez tunele do wentylatorni szlakowych. Dzięki temu w lecie na peronach panuje przyjemny chłód, a w zimie jest ciepło.
Również pociągi nie są wyposażone w klimatyzatory. W starszych, rosyjskich składach wentylacja jest naturalna (grawitacyjna), podczas jazdy pociągu – poprzez otwory w dachu – stąd często można słyszeć o „przeciągach”. W nowych składach z kolei funkcjonuje wentylacja mechaniczna, która – jak pokazuje doświadczenie – nie zawsze jest w stanie zapewnić właściwe warunki, zwłaszcza w zatłoczonych wagonach. Problemy pojawiły się chociażby przy okazji nowych pociągów rosyjskich, gdzie okazało się, że wentylacja owszem, jest wydajna, ale powietrze nie jest rozprowadzane po wagonie.
W te wakacje, mimo obecnego, znacznie chłodniejszego okresu, było kilka naprawdę upalnych dni. Miało to też przełożenie na warunki w metrze. W pociągach – z mechaniczną wentylacją – było duszno. Problem dotyczył też nowych pociągów Siemens Inspiro. – W ciągu ostatnich dwóch miesięcy otrzymaliśmy około 10 skarg na to, iż w wagonach metra jest duszno. Dotyczyły one wagonów wyprodukowanych przez firmę Siemens – przyznaje Magdalena Potocka z biura prasowego Zarządu Transportu Miejskiego. Na tym jednak działania ZTM-u się kończą, gdyż organizator kontroluje jedynie działanie klimatyzacji, a tej w metrze nie ma.
Metro nie potwierdza jednak informacji o tym, jakoby problem w szczególności miał dotyczyć pociągów Inspiro. – W 2016 r. do Działu Obsługi Pasażerów Metra Warszawskiego trafiło 12 zgłoszeń dotyczących działania systemu wentylacji w pociągach oraz wyższej temperatury na stacjach – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Jak wylicza, tylko dwa zgłoszenia dotyczyły konkretnie pociągów Inspiro. Jedno zgłoszenie dotyczyło pociągu Alstom Metropolis 98B, a jedno składu serii 81. Natomiast sześć zgłoszeń miało charakter ogólny, bez określenia składu. Spośród wszystkich tych zgłoszeń dwa obejmowały kwestię wyższej temperatury w tunelach i na stacjach.
Jak wyjaśnia Metro, w pociągach Inspiro została zastosowana wentylacja w postaci perforowanego rękawa elastycznego, co jest standardowym rozwiązaniem stosowanym dla pojazdów kolejowych. – Pojazdy Inspiro posiadają automatyczną regulację siły nawiewu, zależną od stopnia zapełnienia składu. Istnieje także możliwość zwiększenia siły nawiewu przez maszynistę – mówi Anna Bartoń. Dodaje, że pracuje ona zgodnie z założeniami. – Producent wykonywał testy wydajności układu wentylacji. Wyniki są pozytywne, tym samym pojazd spełnia wymagania specyfikacji – mówi rzecznik Metra.
Istota problemu, zdaniem przedstawicieli Metra Warszawskiego, tkwi nie w rozwiązaniach technicznych wentylacji w pociągach. – Lipiec był miesiącem charakteryzującym się stosunkowo małymi spadkami temperatury w nocy. W związku z tym włączenie wentylatorów w trakcie przerwy nocnej umożliwiało obniżenie temperatury w tunelach jedynie o kilka stopni. Stąd też nawiewane do wnętrza pociągu powietrze także miało niewiele niższą temperaturę – mówi Bartoń.
– W przypadku stwierdzenia braku nawiewu w pociągu lub wadliwego działania wentylacji pasażerowie mogą o tym problemie poinformować bezpośrednio maszynistę, poprzez znajdujący się w każdym wagonie przycisk powiadamiania maszynisty. Taka usterka zostanie zgłoszona, zaś pociąg szczegółowo sprawdzony – zapewnia Anna Bartoń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.