Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Do Bytowa, Kartuz, Bolszewa... Na Pomorzu rośnie apetyt na kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-02-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Do Bytowa, Kartuz, Bolszewa... Na Pomorzu rośnie apetyt na kolej
Maciuss89, GFDLBytów
W województwie pomorskim coraz więcej lokalnych samorządów opowiada się za reaktywacją zamkniętych linii kolejowych. W zaawansowanych planach są takie projekty jak Kaszubska Kolej Samorządowa, czy przedłużenie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Najpierw Kartuzy

Dzięki budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kolej ponownie stanie się ważnym środkiem komunikacji na Kaszubach - czytamy w "Gazecie Wyborczej". Wszystko dzięki budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, oraz modernizacji Kościerskiego Korytarza Kolejowego, co w sumie skróci podróż z Kościerzyny do Gdańska z 2 godzin do 50 minut.

Przede wszystkim władze województwa chcą uruchomić połączenia do Kartuz. Sens będzie to miało wraz z budową rozjazdów umożliwiających wjazd z linii kościerskiej na linię Pruszcz Gdański - Kartuzy tuż za Żukowem. Obecnie możliwe byłoby to w Somoninie. To jednak wydłużałoby czas podróży o kilkanaście minut i wymagało zmiany kierunku jazdy. Problem w tym, że ciągle nie ma decyzji PKP PLK, czy połączenie to zrobią, mimo że większość pieniędzy chce na to wyłożyć marszałek województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Potem Bytów

Jeszcze w tym półroczu ogłoszony zostanie przetarg na projekt modernizacji nieczynnej dla ruchu pasażerskiego linii Bytów - Lipusz (23 km) do prędkości maksymalnej 80 km/h. Reaktywacja połączeń na tej linii możliwa jest m.in. dzięki determinacji lokalnych samorządów: powiatu i gminy Bytów. Ponad pięć lat temu przejęły tę linie od PKP i oddały ją w bezpłatne użytkowanie prywatnej firmie.

- Chcielibyśmy, aby był on gotowy w 2014 roku. Według bardzo wstępnych szacunków remont tego odcinka będzie kosztował około 30 mln zł. Nas oczywiście nie stać na taki wydatek, ale marszałek obiecał, że projekt ten zostanie dofinansowany z unijnych funduszy. W bardzo optymistycznym scenariuszu pociągi pasażerskie mogłyby pojechać w 2017 roku - mówi "Gazecie Wyborczej" Ryszard Sylka, burmistrz Bytowa.

Kolejne pomysły: Korzybie - Bytów, Kartuzy - Lębork, Pruszcz - Kolbudy

Jak pisze "GW", wraz z uruchomieniem pociągów na trasie Bytów - Gdańsk sens mogłaby też mieć reaktywacja połączeń na trasie Bytów - Korzybie, co umożliwiłoby uruchomienie połączeń np. do Słupska. Na linii z Bytowa do Korzybia ruch pasażerski został wstrzymany w roku 1992. Część torów została ukradziona, a torowisko jest w złym stanie. Lokalne samorządy chcą za to przejąć tę linię, aby zagospodarować związane z nią nieruchomości, a linię kolejową chca przebudować na ścieżkę rowerową. 

Kolejną linią, na której reaktywacja połączeń po otwarciu PKM wydaje się oczywista, jest fragment linii Pruszcz Gdański - Łeba z Kartuz do Lęborka. Otwartą kwestią pozostaje też przywrócenie ruchu na odcinku Pruszcz Gdański - Kolbudy.

Na północy województwa też chcą kolei

Jakby mało było powyższych projektów, to na północy województwa samorządy też nie próżnują. "Dziennik Bałtycki" pisze o pomyśle reaktywacji linii Wejherowo - Garczegorze koło Lęborka, prowadzącej przez Gniewino i Choczewo, gdzie ruch kolejowy wstrzymano w 2004 roku, a pasażerski w 1992 roku. Najbardziej realna jest budowa 7-kilometrowego odcinka z Wejherowa do Góry Pomorskiej z przystankiem w Bolszewie za ok. 21 mln złotych.

Projekt ma się nazywać Kaszubska Kolej Samorządowa. Starosta wejherowski jest przekonany, że przynajmniej na tym odcinku linia powstanie, ze względu na lokalizację elektrowni jądrowej w Żarnowcu lub Lubiakowie. Projekt popiera Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Problem z PKP PLK

Ambitne plany samorządów województwa względem kolei torpedują starcia z PKP PLK. Dlatego urząd marszałkowski, jednocześnie kreśląc projekty nowych połączeń, musi walczyć o utrzymanie obecnych. Marszałek województwa skarży się, że w obecnym rozkładzie jazdy koszt dostępu do infrastruktury PKP PLK wzrósł o 8 mln złotych - to aż 10 proc. całego budżetu województwa na przewozy kolejowe.

Z tego względu urząd marszałkowski tnie połączenia. Przed zawieszeniem połączeń udało się uchronić pociągi relacji Chojnice - Szczecinek (przynajmniej do czerwca) i Kościerzyna - Chojnice przez Libusz (do końca roku). Pociągi przestały za to kursować na odcinku Kościerzyna - Czersk.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Przestrzeń

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Michał Szymajda 27 maja 2023

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Przestrzeń

Historyczny przejazd pod drutem. EN57 po raz pierwszy na linii PKM

Przestrzeń

Przystanek Gdańsk Firoga niemal gotowy. Elektryfikacja PKM też postępuje

Komunikacja

Ruszyła elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Przestrzeń

Zobacz również:

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Przestrzeń

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Michał Szymajda 27 maja 2023

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Przestrzeń

Historyczny przejazd pod drutem. EN57 po raz pierwszy na linii PKM

Przestrzeń

Przystanek Gdańsk Firoga niemal gotowy. Elektryfikacja PKM też postępuje

Komunikacja

Ruszyła elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5