Uczniowie Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie we współpracy z tamtejszym MPK przygotowali projekty plakatów, które będą częścią kampanii społecznej dotyczącej kultury w częstochowskich autobusach. To następstwo ankiety przeprowadzonej wśród pasażerów.
Na przełomie kwietnia i maja br. MPK w Częstochowie
przeprowadziło wśród pasażerów badanie. Pytano o niedogodności związane z podróżami miejskimi środkami lokomocji. Jak już wcześniej informowaliśmy, podróżni w toku prowadzonych badań pożalili się na brak higieny u dużej części współpasażerów, spożywanie alkoholu w pojazdach komunikacji, kakofonię dźwięków emitowanych przez telefony komórkowe, czy też na walkę pokoleń o miejsca siedzące, niejednokrotnie służące starszym pasażerom, jako półki do przechowania bagażu.
Uczestnicy badań w przeważającej części opowiedzieli się za potrzebą zorganizowania kampanii społecznej związanej z poruszaną problematyką. Tak też się stało.
Kultura nie boli...W projekcie wziął udział Zespół Szkół Plastycznych im. Malczewskiego. Szkoła ta już przez trzy poprzednie lata prowadziła kampanie społeczne pod wspólnym tytułem „Kultura nie boli”. W tym roku cykliczną akcję podpięto pod problematykę kultury podróży środkami komunikacji miejskiej. W wyniku szkolnego konkursu wyłoniono kilkadziesiąt prac. Większość zaprezentowano w czasie happeningu zorganizowanego 8 maja wspólnie z MPK przed częstochowskim Ratuszem.
Ale jazda!Finałem akcji był festyn pod nazwą „Kultura nie boli... Ale jazda!”, w czasie którego przybyli na miejsce brali udział w quizach z nagrodami oraz dyskusjach ma temat kultury podróżowania środkami komunikacji miejskiej. Atrakcją było wspólne rysowanie, gry i zabawy ruchowe oraz prezentacja sposobu udzielania pierwszej pomocy w wykonaniu jednego z lokalnych ochotniczych sztabów ratownictwa – „Rescue Team”. Z kolei zespół aktorski „Pod Wiszącym Kotem” odegrał scenki sytuacyjne, które na co dzień spotyka się w tramwajach i autobusach.
– Chcemy jeździć bez smrodu, komfortowo i punktualnie – manifestowali uczniowie „plastyka”, uczestnicy happeningu.
Wystawa w kulturobusieFinał wspólnej akcji rozpoczął się od barwnego korowodu uformowanego przez uczniów szkoły plastycznej, który przeszedł aleją Najświętszej Maryi Panny przez Śródmieście spod szkoły na plac Biegańskiego. Ciekawym elementem festynu był tzw. „Kulturobus”, czyli miejski autobus Ikarus 280 służący za galerię prac plastycznych oraz miejsce zabaw.