Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. System dynamicznej informacji pasażerskiej w fazie testów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
07-01-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na wszystkich przystankach komunikacyjnych w Częstochowie objętych systemem pojawiły się słupy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, a na większości z nich zawisły tablice, które w grudniu wyemitowały pierwsze informacje – póki co czysto teoretyczne.

Częstochowa zadość czyniąc współczesnym standardom cywilizacyjnym w komunikacji miejskiej, rękami organizatora – Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu – buduje system dynamicznej informacji pasażerskiej umożliwiający prezentację rzeczywistych godzin odjazdów środków transportu zbiorowego. W przedłużającym się przetargu wyłoniono ostatecznie R&G Plus sp. z o.o. z Mielca, który za inwestycję zainkasuje nieco ponad 3,6 mln zł. Wyłoniony na przełomie października i listopada 2018 r. wykonawca miał zrealizować zadanie w ciągu 12 miesięcy od zawarcia umowy. Jeśli przyjąć grudzień, to czas ten upłynął pod koniec 2019 roku.

Rozkład teoretyczny

W grudniu na postawionych wcześniej słupach zawisły tablice z ekranami opartymi o pomarańczowe diody elektroluminescencyjne (LED), a niedługo potem zabłysły. Prezentowana na nich treść będzie w standardowym formacie, czyli w najwyższym, przestrzennie wyodrębnionym wierszu nazwa przystanku, zaś na dolnym ekranie w sześciu wierszach kolejne odjazdy autobusów i tramwajów w porządku: numer linii, kierunek, godzina odjazdu. Początkowo informacje były nieczytelne, bowiem za numerem linii albo nie było spacji, albo występowała pojedynczo, co sprawiało, że tekst zlewał się. Jako jednak, że to etap konfiguracyjny, to ten błąd estetyczny z biegiem czasu usunięto.

Konfiguracja systemu dała się jednak we znaki podróżnym w nieco innym aspekcie. Treści prezentowane na ledwo co uruchomionych tablicach wprowadzają nieco zamieszania, bo informacje wyświetlane na ekranach, póki co, powielają papierowy rozkład jazdy. Często więc pojawiała się konsternacja, kiedy pokazana na tablicy informacja o autobusie znikała, mimo że na przystanku go nie było, a przyjeżdżał dopiero po kilku minutach z powodu licznych opóźnień (w Częstochowie nie ma preferencji w ruchu dla komunikacji miejskiej).

Komunikaty od służb

Z sytuacji MZDiT tłumaczył się na łamach lokalnych dzienników, ale była ona okazją do sprawdzenia kolejnej funkcjonalności systemu, czyli prezentowania komunikatów. Te poza samym organizatorem komunikacji miejskiej będą mogły nadawać także służby porządku i bezpieczeństwa, czyli m.in. Straż Miejska i Miejsko-Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego. Tym samym zamiast szóstego wiersza z godziną odjazdu kolejnego środka, pojawił się przewijany tekst z informacją o tym, że odbywa się test systemu i godziny prezentowane na ekranie mogą się różnić od faktycznego czasu odjazdu. W okresie świątecznym dodatkowo informowano o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w tym czasie.

Uważny obserwator będzie w stanie stwierdzić odbywającą się nadal kalibrację choćby po tym, że na tablicach przestała być prezentowana surowa litania przystankowego rozkładu jazdy, tylko zakres informacji ograniczono do najbliższej godziny. Wcześniej bywało, że już przed godziną 23:00 na niektórych przystankach wyświetlano odjazdy przewidziane po godzinie 4:00 dnia następnego.

Rzeczywistość dla każdego

System dynamicznej informacji pasażerskiej jest elementem infrastruktury przystankowej, co oznacza, że tak jak same przystanki, będzie on dostępny dla każdego przewoźnika, o czym warto pamiętać, bo z centrum miasta promieniście rozchodzą się trasy komercyjnych przewozów regionalnych oraz komunikacji gminnej sąsiednich Rędzin, Konopisk i Blachowni. Aby jednak system mógł w pełni współpracować, autobusy operatorów i przewoźników powinny zostać wyposażone w odpowiedni osprzęt umożliwiający ustalanie pozycji pojazdu w terenie oraz przesyłanie tej informacji do centrali systemu. Ten z kolei – logicznie zakładając – powinien być w stanie zidentyfikować pojazd i skojarzyć go z rozkładem jazdy. Rozkład więc musiałby być udostępniany operatorowi systemu. Oznacza to sporo nakładów finansowych i pracy, więc w polskich realiach efekt łatwo przewidzieć.

Oczywiście to domysły autora niniejszego tekstu. Na początku grudnia skierowaliśmy zapytanie do wykonawcy – R&G Plus – o sprecyzowanie tego, w jaki sprzęt powinny być wyposażone autobusy. Do dziś nie dostaliśmy odpowiedzi.
W przypadku operatora macierzystej komunikacji miejskiej nie ma problemu, bo już obecnie tramwaje i autobusy są na bieżąco monitorowane w terenie, a informacje analogiczne dla systemu z przystanków są prezentowane w Internecie w aplikacji liveMPK, za pośrednictwem której pasażer może sprawdzić gdzie jest jego autobus, jaki to autobus i w jakie urządzenia jest wyposażony, a nawet z jaką prędkością porusza się w danej chwili.

Po świątecznym zastoju wykonanie infrastruktury na przystankach dobiegnie końca i system zacznie pracować w trybie na żywo.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Poznań kupuje 19 tablic informacji pasażerskiej na przystanki

Komunikacja

Poznań kupuje 19 tablic informacji pasażerskiej na przystanki

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2019

Warszawa. Nowe tablice na przystankach tramwajowych

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Poznań kupuje 19 tablic informacji pasażerskiej na przystanki

Komunikacja

Poznań kupuje 19 tablic informacji pasażerskiej na przystanki

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2019

Warszawa. Nowe tablice na przystankach tramwajowych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5