Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czechy: Esmeralda – pociąg pełen zabawy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czechy: Esmeralda – pociąg pełen zabawy
Fot. Kasper FiszerKasandra, wagon rowerowy i Esmeralda przed kursem w stronę Pragi
Prototyp popularnej RegioNovy to jeden z najciekawszych pojazdów kursujących obecnie na czeskiej sieci kolejowej. Interesujące są nie tylko przełomowe jak na rok produkcji rozwiązania techniczne, ale także nietypowa rola, w jakiej pociąg wykorzystywany jest dziś. Jego wnętrze pełne jest bowiem gier i zabawek, a w środku jadącego pociągu po podłodze kursuje drewniany Tomek Tendrzak.

W Polsce bardzo dobrze znaną i uważaną za typową dla czeskiej kolei konstrukcją jest lekki wagon motorowy serii 810, tzw. „motoraczek”. Rozpoznawalna jest też zaawansowana modernizacja wiekowych już pojazdów do dwu- i trzyczłonowych zestawów serii 814 „RegioNova”. Zanim jednak mocno unowocześnione, częściowo niskopodłogowe szynobusy w charakterystycznym, zielono-żółtym malowaniu zaczęły powszechnie zastępować wysłużone „motoraczki” i doczepy serii 010, powstał bardzo ciekawy i mało znany prototyp – zestaw wagonów 812 i 912 zwany Esmeraldą. Jego współczesne zastosowanie jest nie mniej egzotyczne niż oficjalne imię rodem z meksykańskiego telewizyjnego tasiemca nadawanego w czasie prac nad pojazdem.

Pierwszy z dwóch prototypowo zmodernizowanych wagonów motorowych powstał w 2002 roku i choć wyróżniał się zdecydowanie spośród egzemplarzy swojej dawnej serii inną jednostką napędową czy nową kabiną, nie wprowadzał rewolucji w obsłudze podróżnych. Przełomem była wprowadzona do eksploatacji rok później doczepa 912 „Kasandra”. Choć z racji swojej długości wygląda zupełnie inaczej niż późniejsze RegioNovy, nie sposób odmówić jej silnego pokrewieństwa z jednym z członów swoich następców. Po raz pierwszy pojawiła się bowiem niskopodłogowa część z kilkoma fotelami, w której umieszczono także szerokie, dwupłatowe drzwi wejściowe.

Coweekendowe gry i zabawy zamiast kasacji

Połączenie Esmeraldy i Kasandry miało ułatwić życie niepełnosprawnym, ale też dźwigającym duży bagaż czy wiozącym dziecko w wózku. Nowe rozwiązanie miało jednak także znaczenie ruchowe – wagony stanowiły razem skład, w przypadku którego nie był konieczny oblot na stacjach końcowych (doczepy serii 010 dołączane standardowo do niezmodernizowanych wagonów 810 nie są sterownicze). Od 2003 roku jedyny w swoim rodzaju zestaw obsługiwał regularne połączenia jako jeden z wielu zwyczajnych pociągów osobowych – m.in. w rejonie Szumperka i stacji Valašské Meziříčí czy na linii z Rakovníka do Pragi.

Nietypowe wozy sprawiały jednak pewne problemy eksploatacyjne, a jako że jednoegzemplarzowe serie 812 i 912 były wyjątkowo krótkie, dalsze prace nad udoskonalaniem pojazdów w obliczu dużych dostaw jednostek RegioNova wydawały się bezcelowe. Ostatecznie jednak Esmeralda wraz z Kasandrą trafiły do obsługi weekendowego letniego połączenia nazywanego Cyklovlak albo Cyklovlaček, czyli pociąg rowerowy, cyklopociąg. Wcześniej rola kursów ograniczała się do dowożenia na tereny podmiejskie rowerzystów z Pragi, ale zmiana taboru zaowocowała rozszerzeniem koncepcji i zmianą nazwy połączenia na Cyklohraček – pociąg rowerowo-zabawowy.

Pociągiem do krainy elfów

Pomiędzy Esmeraldą a Kasandrą wczepiono wagon z uchwytami rowerowymi, zaś prototypowe człony skrajne zamieniły się w mobilną salę zabaw dla dzieci. Esmeralda przeznaczona jest dla chcących pograć głównie w gry planszowe – planszami, m.in. do chińczyka, gry o lokomotywach i o wesołej krainie elfów, stały się stoliki pod oknami. Na podłodze wydzielono przestrzeń do układania dużych, gąbkowych klocków, a pomiędzy siedzeniami prowadzą trasy wyznaczone dużymi, kolorowymi okręgami, które można wykorzystać do zabawy. Bodaj jeszcze ciekawsze jest wyposażenie Kasandry. Z sufitu zwisa specyficzny hamak, a na podłodze piętrzą się zabawki. Największą popularnością cieszą się oczywiście modele pociągów, w tym znanego z kreskówki Tomka Tendrzaka.

Tegoroczny sezon jest drugim z kolei, w którym Cyklohraček obsługuje trasę Praga – Slany. W każdą sobotę i niedzielę od 28 marca do 1 listopada pociąg kierowany jest tam po nieużywanej w standardowym ruchu pasażerskim linii 121 Hostivice – Podlešín, a wielu jego pasażerów to rodziny, które wybrały się za miasto... tylko po to, by spędzić czas w zabawowym składzie. Jest on objęty standardową taryfą Kolei Czeskich, a na terenie aglomeracji praskiej można w nim korzystać z biletów miejskich. Cyklohraček jest więc tym samym jednym z najciekawszych pojazdów kursujących w ramach stołecznego systemu transportu publicznego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Komunikacja

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2022

Koleje Czeskie zastanawiają się nad kupnem przewoźnika autobusowego

Prawo & Finanse

Czechy będą mieć wspólny bilet na kolei dalekobieżnej

Komunikacja

Czechy. Sieć kolejowa Pragi się zmniejszy

Komunikacja

Czechy. Sieć kolejowa Pragi się zmniejszy

Kasper Fiszer 23 kwietnia 2016

Zobacz również:

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Komunikacja

Koleje Czeskie z własnym przewoźnikiem autobusowym

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2022

Koleje Czeskie zastanawiają się nad kupnem przewoźnika autobusowego

Prawo & Finanse

Czechy będą mieć wspólny bilet na kolei dalekobieżnej

Komunikacja

Czechy. Sieć kolejowa Pragi się zmniejszy

Komunikacja

Czechy. Sieć kolejowa Pragi się zmniejszy

Kasper Fiszer 23 kwietnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5