Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-03-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
National Interest/Interesting Engineering/Global Times

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Chińczycy pobiją kolejne rekordy prędkości na kolei?
Chińska kolej Maglev, fot. Alex Needham/Wikimedia Commons
1000 km/h – z taką prędkością mają poruszać się superszybkie pociągi, nad którymi pracują Chińczycy. Na uniwersytecie Jiaotong w Chengdu trwają badania nad działaniem kolei magnetycznej w tubie próżniowej (czyli hyperloopa), które prawdopodobnie dadzą odpowiedź na to, jaka będzie przyszłość chińskiej kolei.

Prowadzący projekt inżynier Deng Zigang powiedział, że superszybki pociąg, wykorzystujący z jednej strony technologię kolei magnetycznej, minimalizującej opory toczenia, a z drugiej - tuby ograniczającej opory powietrza, będzie w stanie rozwinąć prędkość większą niż samolot Boeing 737s czy Airbus A320s (typowa prędkość lotu wynosi od 700 do 800 km/h). Technologia ta, zaproponowana wiele lat temu, jest obecnie najbardziej znana pod nazwą hyperloop.

Chiny zainteresowane hyperloopem

Po latach badań i poszukiwań najlepszych rozwiązań, inżynierowie zaangażowani w projekt zbudowali do testów niewielki prototyp lewitującego pociągu oraz liczącą 45 m długości tubę, która stanowi okręg. Pierwsze testy instalacji ruszyły w 2014 roku. Taki prototyp posłuży do badań nad systemem przyszłej kolei bardzo dużych prędkości, tzw. kolei próżniowej. W tym roku będą prowadzone testy prototypu dla prędkości do 400 km/h, ale docelowo mają one objąć również wyższe osiągi - nawet do 1000 km/h. W czasie testów ekipa badająca zachowanie prototypu planuje obniżać ciśnienie w tubie, co również ma przekładać się na jego osiągi.

Chińczycy mocni w dziedzinie KDP

W tej chwili niekwestionowanym liderem prędkości na kolei jest Japonia. Japoński pociąg Maglev jadący po torze testowym osiągnął w 2016 roku prędkość 603 km/h. Chiny jednak są liderem pod innymi względami - to właśnie w tym kraju znajduje się najszybsza kolej magnetyczna, oferująca przejazdy komercyjne. Do tego sieć kolei dużych prędkości w Chinach jest największa na świecie i jest stale rozbudowywana. Pociągi kursują z prędkością od 250 do 350 km/h, a sieć KDP dociera do 29 z 33 prowincji.

Z marzeń w rzeczywistość?

Chińczycy starają się nadążać za światowymi trendami w technologiach kolejowych. Tak właśnie jest z koleją hyperloop, która ma minimalizować opory toczenia i powietrza. Podobne projekty chcą realizować, a nawet już przymierzają się do realizacji inne kraje. Założona przez Elona Muska firma The Boring Company ma już pozwolenia na prace przygotowawcze dotyczące planowanej budowy podziemnej kolei próżniowej z Nowego Jorku do Waszyngtonu. To pozwoli ma pokonanie trasy w niecałe 30 minut - mimo że odległość pomiędzy miastami to ok. 360 km.

Analiza koncepcji budowy kolei próżniowej została również wpisana w projekt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Miałaby powstać na trasie Warszawa - CPK - Łódź. W przyszłości połączyłaby także port z Krakowem i Katowicami. Do tego są plany budowy toru testowego hyperloopa w Polsce. Nową technologią interesuje się coraz więcej krajów - mimo że do tej pory żadna linia kolei próżniowej jeszcze nie powstała. Hyperloop to wciąż jeszcze marzenia o gigantycznych prędkościach, ale z roku na rok coraz bardziej realne.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piętrusy dla PKP Intercity: Nie prototyp, a najlepsza usługa

Komunikacja

Piętrusy dla PKP Intercity: Nie prototyp, a najlepsza usługa

Łukasz Malinowski 21 grudnia 2024

InnoTrans. Astra z prototypem nowego tramwaju

Komunikacja

InnoTrans. Astra z prototypem nowego tramwaju

Jakub Rösler 03 października 2024

Hyperloop One upada. I dobrze

Mobilność

Hyperloop One upada. I dobrze

Łukasz Malinowski 01 stycznia 2024

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mobilność

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mikołaj Kobryński 09 września 2023

Długa historia Magleva

Komunikacja

Długa historia Magleva

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2016

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Komunikacja

Zobacz również:

Piętrusy dla PKP Intercity: Nie prototyp, a najlepsza usługa

Komunikacja

Piętrusy dla PKP Intercity: Nie prototyp, a najlepsza usługa

Łukasz Malinowski 21 grudnia 2024

InnoTrans. Astra z prototypem nowego tramwaju

Komunikacja

InnoTrans. Astra z prototypem nowego tramwaju

Jakub Rösler 03 października 2024

Hyperloop One upada. I dobrze

Mobilność

Hyperloop One upada. I dobrze

Łukasz Malinowski 01 stycznia 2024

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mobilność

Pociągi magnetyczne na konwencjonalnych liniach kolejowych?

Mikołaj Kobryński 09 września 2023

Długa historia Magleva

Komunikacja

Długa historia Magleva

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2016

Oszczędny Maglev przyszłością transportu miejskiego?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij