fot. Kenyh Cevarom, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Hiszpańska firma CAF opublikowała wielostronicowe stanowisko, w którym stara się bronić swojego zaangażowania w projekt rozbudowy sieci tramwajowej w Jerozolimie w Izraelu. Powszechnie przyjmuje się, że CAF zostanie teraz zgodnie z prawem międzynarodowym wpisany do bazy firm aktywnie uczestniczących w realizacji polityki Izraela na obszarach uznawanych za terytoria palestyńskie.
CAF wygrała przetarg we wrześniu 2019 roku, cztery lata przed rozpoczęciem działań wojennych w Strefie Gazy. Hiszpańska firma uczestniczyła w przetargu jako partner konsorcjum wraz z izraelską firmą Shapir Civil & Marine Engineering. Projekt za 1,8 mld euro obejmuje budowę całkowicie nowej Zielonej Linii oraz przedłużenie wcześniej wybudowanej Czerwonej Linii, której trasa przebiega częściowo przez Wschodnią Jerozolimę, czyli terytorium okupowane przez Izrael na mocy prawa międzynarodowego od 1967 roku. Projekt rozbudowy sieci tramwajowej powinien zostać ukończony w 2027 roku, a CAF będzie następnie uczestniczyć w eksploatacji i utrzymaniu tramwajów przez 15 lat (miasto ma również możliwość przedłużenia tego okresu o kolejne 25 lat).
CAF na czarnej liście
Światowe naciski na wpisanie hiszpańskiego producenta taboru kolejowego i autobusowego na listę „problematycznych” firm sięgają 2020 roku, krótko po tym, jak opublikowano pierwszą wersję stosownego dokumentu, w którym znalazła się m.in. także wspomniana już firma budowlana Shapir. Sam CAF umknął jednak uwadze opinii publicznej. Co więcej, wybór hiszpańskiego producenta na dostawcę nowych pociągów metra dla Oslo w 2024 roku początkowo został skrytykowany. Jednak po burzliwej wymianie zdań w mediach sytuacja się uspokoiła, a kontrakt dla norweskiej metropolii może być już realizowany bez przeszkód. Jednak we wrześniu tego roku Amnesty International wezwało CAF do zaprzestania zaangażowania się w projekty w państwie żydowskim. Wszystko na to wskazuje, że także do instytucji krytykujących CAF za dotychczasowe działania, dołączy również Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka, które zamierza wpisać hiszpańską firmę do raportu firm zaangażowanych bezpośrednio lub pośrednio w państwie żydowskim.
CAF się broni
Oświadczenie CAF-a zawiera oczywiście szereg zapewnień, w których firma deklaruje „przestrzeganie obowiązujących ram regulacyjnych” oraz swoje zaangażowanie „w etykę biznesową i poszanowanie praw człowieka w oparciu o najwyższe standardy odpowiedzialności i przejrzystości”. Firma zwraca również uwagę na własną politykę przestrzegania praw człowieka, która „wzmacnia jej etyczne zaangażowanie na najwyższym poziomie we wszystkich jej działaniach i relacjach biznesowych”. – CAF jest w pełni świadoma złożonych implikacji prawnych i etycznych związanych z Projektem Jerozolimskim, szczególnie w kontekście międzynarodowego prawa humanitarnego i społecznej odpowiedzialności biznesu, a także tego, jak ważne jest zachowanie równowagi między ochroną praw człowieka a potrzebą zapewnienia podstawowej infrastruktury wszystkim społecznościom bez dyskryminacji – czytamy w oświadczeniu.
Firma usprawiedliwia swoje działania „społeczną użytecznością tramwaju, który stanowi niezbędną infrastrukturę publiczną i jest katalizatorem realizacji praw człowieka, takich jak swoboda przemieszczania się, dostęp do zatrudnienia, opieki zdrowotnej, edukacji i miejsc kultu dla całej populacji bez dyskryminacji, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności najbardziej narażonych”. Firma podpiera się własnymi raportami, które stwierdzają, że projekt tramwaju w Jerozolimie ma pozytywny wpływ i zapewnia dostęp do podstawowych usług socjalnych.
– Dostępne dane dotyczące mobilności potwierdzają, że członkowie społeczności arabskiej, którzy stanowią znaczną część użytkowników tramwajów, są najczęstszymi użytkownikami (ponad połowa z nich korzysta z tramwajów trzy lub więcej razy w tygodniu) i zdecydowana większość z nich należy do osób o najwyższym poziomie zadowolenia z usługi – można wyczytać z oświadczenia.
Znaczenie czarnej listy
Samo wpisanie firmy CAF na listę firm działających w Izraelu może jedynie zaszkodzić reputacji firmy, jednak fakt ten nie będzie miał bezpośredniego przełożenia na działalność przedsiębiorstwa. Samo Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka wyjaśnia, że dokument nie jest czarną listą, a jedynie narzędziem informacyjnym dla podmiotów udzielających zamówień publicznych.
Obecnie sieć tramwajowa w Jerozolimie jest obsługiwana przez pierwszą generację tramwajów, którą dostarczyła francuska firma Alstom. Tramwaje zostały oddane do użytku w 2011 roku. Operator dysponuje łącznie 46 wagonami Citadis 302.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.