Partnerzy serwisu:
Komunikacja

CAF broni się w sprawie projektu tramwajowego dla Jerozolimy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
CAF broni się w sprawie projektu tramwajowego dla Jerozolimy
fot. Kenyh Cevarom, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Hiszpańska firma CAF opublikowała wielostronicowe stanowisko, w którym stara się bronić swojego zaangażowania w projekt rozbudowy sieci tramwajowej w Jerozolimie w Izraelu. Powszechnie przyjmuje się, że CAF zostanie teraz zgodnie z prawem międzynarodowym wpisany do bazy firm aktywnie uczestniczących w realizacji polityki Izraela na obszarach uznawanych za terytoria palestyńskie.

CAF wygrała przetarg we wrześniu 2019 roku, cztery lata przed rozpoczęciem działań wojennych w Strefie Gazy. Hiszpańska firma uczestniczyła w przetargu jako partner konsorcjum wraz z izraelską firmą Shapir Civil & Marine Engineering. Projekt za 1,8 mld euro obejmuje budowę całkowicie nowej Zielonej Linii oraz przedłużenie wcześniej wybudowanej Czerwonej Linii, której trasa przebiega częściowo przez Wschodnią Jerozolimę, czyli terytorium okupowane przez Izrael na mocy prawa międzynarodowego od 1967 roku. Projekt rozbudowy sieci tramwajowej powinien zostać ukończony w 2027 roku, a CAF będzie następnie uczestniczyć w eksploatacji i utrzymaniu tramwajów przez 15 lat (miasto ma również możliwość przedłużenia tego okresu o kolejne 25 lat).

CAF na czarnej liście

Światowe naciski na wpisanie hiszpańskiego producenta taboru kolejowego i autobusowego na listę „problematycznych” firm sięgają 2020 roku, krótko po tym, jak opublikowano pierwszą wersję stosownego dokumentu, w którym znalazła się m.in. także wspomniana już firma budowlana Shapir. Sam CAF umknął jednak uwadze opinii publicznej. Co więcej, wybór hiszpańskiego producenta na dostawcę nowych pociągów metra dla Oslo w 2024 roku początkowo został skrytykowany. Jednak po burzliwej wymianie zdań w mediach sytuacja się uspokoiła, a kontrakt dla norweskiej metropolii może być już realizowany bez przeszkód. Jednak we wrześniu tego roku Amnesty International wezwało CAF do zaprzestania zaangażowania się w projekty w państwie żydowskim. Wszystko na to wskazuje, że także do instytucji krytykujących CAF za dotychczasowe działania, dołączy również Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka, które zamierza wpisać hiszpańską firmę do raportu firm zaangażowanych bezpośrednio lub pośrednio w państwie żydowskim.

CAF się broni

Oświadczenie CAF-a zawiera oczywiście szereg zapewnień, w których firma deklaruje „przestrzeganie obowiązujących ram regulacyjnych” oraz swoje zaangażowanie „w etykę biznesową i poszanowanie praw człowieka w oparciu o najwyższe standardy odpowiedzialności i przejrzystości”. Firma zwraca również uwagę na własną politykę przestrzegania praw człowieka, która „wzmacnia jej etyczne zaangażowanie na najwyższym poziomie we wszystkich jej działaniach i relacjach biznesowych”. – CAF jest w pełni świadoma złożonych implikacji prawnych i etycznych związanych z Projektem Jerozolimskim, szczególnie w kontekście międzynarodowego prawa humanitarnego i społecznej odpowiedzialności biznesu, a także tego, jak ważne jest zachowanie równowagi między ochroną praw człowieka a potrzebą zapewnienia podstawowej infrastruktury wszystkim społecznościom bez dyskryminacji – czytamy w oświadczeniu.

Firma usprawiedliwia swoje działania „społeczną użytecznością tramwaju, który stanowi niezbędną infrastrukturę publiczną i jest katalizatorem realizacji praw człowieka, takich jak swoboda przemieszczania się, dostęp do zatrudnienia, opieki zdrowotnej, edukacji i miejsc kultu dla całej populacji bez dyskryminacji, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności najbardziej narażonych”. Firma podpiera się własnymi raportami, które stwierdzają, że projekt tramwaju w Jerozolimie ma pozytywny wpływ i zapewnia dostęp do podstawowych usług socjalnych.

– Dostępne dane dotyczące mobilności potwierdzają, że członkowie społeczności arabskiej, którzy stanowią znaczną część użytkowników tramwajów, są najczęstszymi użytkownikami (ponad połowa z nich korzysta z tramwajów trzy lub więcej razy w tygodniu) i zdecydowana większość z nich należy do osób o najwyższym poziomie zadowolenia z usługi – można wyczytać z oświadczenia.

Znaczenie czarnej listy

Samo wpisanie firmy CAF na listę firm działających w Izraelu może jedynie zaszkodzić reputacji firmy, jednak fakt ten nie będzie miał bezpośredniego przełożenia na działalność przedsiębiorstwa. Samo Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka wyjaśnia, że dokument nie jest czarną listą, a jedynie narzędziem informacyjnym dla podmiotów udzielających zamówień publicznych.

Obecnie sieć tramwajowa w Jerozolimie jest obsługiwana przez pierwszą generację tramwajów, którą dostarczyła francuska firma Alstom. Tramwaje zostały oddane do użytku w 2011 roku. Operator dysponuje łącznie 46 wagonami Citadis 302.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jelenia Góra z ofertą na dostawę kolejnych elektryków

Komunikacja

Jelenia Góra z ofertą na dostawę kolejnych elektryków

Przemysław Farsewicz 16 października 2025

Katowice mają środki na kontrowersyjny tramwaj na południe

Komunikacja

Wiedeń z nową linią tramwajową

Komunikacja

Wiedeń z nową linią tramwajową

Przemysław Farsewicz 11 października 2025

Pesa w ramach konsorcjum dostarczy tramwaje do Jerozolimy

Przestrzeń

Pesa w ramach konsorcjum dostarczy tramwaje do Jerozolimy

Witold Urbanowicz 22 września 2023

Jerozolima. Gdzie miejsce dla kobiet w ortodoksyjnym tramwaju?

Komunikacja

Zobacz również:

Jelenia Góra z ofertą na dostawę kolejnych elektryków

Komunikacja

Jelenia Góra z ofertą na dostawę kolejnych elektryków

Przemysław Farsewicz 16 października 2025

Katowice mają środki na kontrowersyjny tramwaj na południe

Komunikacja

Wiedeń z nową linią tramwajową

Komunikacja

Wiedeń z nową linią tramwajową

Przemysław Farsewicz 11 października 2025

Pesa w ramach konsorcjum dostarczy tramwaje do Jerozolimy

Przestrzeń

Pesa w ramach konsorcjum dostarczy tramwaje do Jerozolimy

Witold Urbanowicz 22 września 2023

Jerozolima. Gdzie miejsce dla kobiet w ortodoksyjnym tramwaju?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij