W Bydgoszczy rozpoczęło się wznoszenie hali przeglądowo-naprawczej zlokalizowanej na terenie pętli końcowej nowo budowanej linii do dzielnicy Fordon. Rozbudowany układ torowy tej pętli umożliwiał będzie „nocowanie” kilkunastu składów tramwajowych, rozpoczynających poranne kursy w kierunku centrum miasta.
Realizowana hala oraz portiernia, w której znajdzie się zaplecze socjalne dla pracowników i serwerownia, stanowić będą elementy małej zajezdni. Na pętli znajdzie się siedem torów odstawczych (w tym jeden przechodzący przez halę). Umożliwi to „nocowanie” części taboru w Fordonie. Dzięki temu w czasie porannego szczytu część pojazdów obsługująca Fordon nie będzie musiał przyjeżdżać z Centrum. Na pętli w rejonie ul. Geodetów trwa również budowa osadników wód deszczowych. Kolejnym elementem robót będą drogi oraz perony autobusowe.
Funkcjonują już wszystkie relacje przejazdu na rondzie przy ul. Orląt Lwowskich. Ulica Orląt Lwowskich czeka na ułożenie ostatniej ścieralnej warstwy asfaltu. Prace związane z układaniem nawierzchni trwają obecnie na ul. Andersa przy skrzyżowaniu z Kasztelańską oraz przy skrzyżowaniu z ul. Andersa. Przy pierwszym skrzyżowaniu kierowcy muszą liczyć się od 4 maja z ruchem wahadłowym. Ścieralna warstwę asfaltu w ostatnich dniach ułożono również na południowej jezdni ul. Akademickiej (Rejewskiego-Korfantego).
Rozpoczynają się też pierwsze roboty przy przebudowie połączenia ulic Inwalidów, Lewińskiego i Harcerskiej. Docelowo powstanie tam rondo. Wymaga to między innymi obniżenia poziomu jezdni o ponad metr. Poza tym przebudowy wymagać będzie wodociąg o średnicy jednego metra. Powstanie też nowa kanalizacja. To będzie wymuszało znaczące zmiany w organizacji ruchu. Obniżenie poziomu ronda wraz z dojazdami pozwoli na przejazd pod estakadą wszystkich standardowych pojazdów. Z końcem kwietnia rozpoczęła się przebudowa instalacji podziemnych oraz wlotu ul. Harcerskiej. Nieczynny jest też przejazd kolejowy na ul. Inwalidów (na linii do Chełmży, przy skrzyżowaniu z Konduktorską).
Budowa linii do Fordonu, kosztująca 290 mln zł, to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce. W skład inwestycji wchodzi budowa 10-kilometrowego torowiska z trzema pętlami, 550-metrow estakadą oraz przebudową sąsiadujących skrzyżowań. Do obsługi trasy zakupiono 12 Swingów.
fot. Gotowski