Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Burmistrz Pruszcza Gd.: usamorządowienie SKM jest w interesie trójmiejskiej metropolii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Burmistrz Pruszcza Gd.: usamorządowienie SKM jest w interesie trójmiejskiej metropolii
fot. Hellraiser4, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
– Koncepcja pełnego usamorządowienia trójmiejskiej SKM jest jak najbardziej zasadna – ocenia Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego. Samorządy posiadają obecnie ok. 35% udziałów, z czego Pruszcz Gdański – 1,5%.

Obecnie większościowym udziałowcem SKM są PKP SA i Skarb Państwa (w sumie prawie 65% udziałów). Największym samorządowym udziałowcem jest Gdańsk (15,3%). Udziały posiadają też Woj. Pomorskie (12,4%), Gdynia (3,1%), Sopot (2,6%), Pruszcz Gdański (1,5%) oraz Rumia (0,1%). Samorządy wchodziły kapitałowo do SKM przed kilkoma laty, przede wszystkim w momencie, gdy rozpoczynały się procesy inwestycyjne (w przypadku gmin, było to związane głównie z remontami peronów) bądź następowało rozszerzenie działalności SKM. Pruszcz Gd. wszedł kapitałowo do SKM w 2009 r., dwa miesiące po tym jak, po raz pierwszy w historii uruchomione zostały pociągi SKM rozpoczynające i kończące bieg w Pruszczu.

Koncepcja pełnego usamorządowienia SKM nie jest tematem nowym – mówiło się o tym już kilka lat temu, gdy samorządy zaczęły obejmować udziały w spółce. Przed kilkoma dniami temat „odświeżył” wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki, który zaproponował, żeby proces całkowitego usamorządowienia SKM przeprowadzić razem z procesem restrukturyzacji Przewozów Regionalnych.

Usamorządowienie, czyli zmiana myślenia

– Koncepcja pełnego usamorządowienia jest jak najbardziej zasadna. Dla aglomeracji trójmiejskiej SKM jest tak samo ważna jak metro dla Warszawy. Z tego powodu zarządzanie spółką powinno mieć miejsce na szczeblu metropolitalnym. Natomiast drugorzędne znaczenie ma w tym momencie kwestia, czy większościowy pakiet udziałów w SKM będzie miał marszałek województwa, czy gminy. Sednem jest samo „zbliżenie” samorządów do SKM. Pozwoli to na zmianę myślenia, dzięki któremu SKM przestanie być postrzegana jak element struktury PKP, a zacznie być postrzegana jak element metropolitalnego systemu komunikacji zbiorowej – mówi „RK” Janusz Wróbel.

Burmistrz Pruszcza Gd. dodaje, że władze tego miasta nie mają w tym momencie w planie zwiększenia wielkości swoich udziałów w spółce SKM. Zmiana decyzji może nastąpić w momencie, jeśli nastąpiłoby przedłużeniu linii 250 SKM z Gdańska Śródmieścia w kierunku Pruszcza. Janusz Wróbel dodaje, iż w związku z rosnącymi przewozami zarówno pasażerskimi, jak i towarowymi, nie tylko odcinek pomiędzy Gdańskiem i Pruszczem, ale także pomiędzy Pruszczem i Pszczółkami (czyli początkiem węzła tczewskiego) powinien zostać rozbudowany do 4 torów.

Będzie walka o cztery tory

– To leży w interesie zarówno 120 tys. mieszkańców powiatu gdańskiego, jak i Tczewa oraz ośrodków położonych za Tczewem, których mieszkańcy dojeżdżają do pracy w aglomeracji – zauważa Janusz Wróbel. Burmistrz dodaje, że władze Pruszcza będą walczyć o budowę nowych torów pomiędzy Gdańskiem i Pszczółkami, ma też nadzieję na poparcie w tej sprawie innych samorządów lokalnych.

Janusz Wróbel dodaje też, że mimo iż od marca br., w wyniku zakończenia prac modernizacyjnych przez PKP PLK, pociągi SKM powróciły na trasę Gdańsk-Tczew, to ich oferta nie jest zadowalająca. Zdaniem burmistrza, brakuje przede wszystkim większej liczby SKM-ek w porannym szczycie w kierunku Gdańska. Obecnie 8 par pociągów SKM kursuje codziennie w relacji Gdańsk Gł. – Tczew i dodatkowe 4 pary kursują w dni robocze w relacji Gdańsk Gł. – Pruszcz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKM Trójmiasto rozbuduje układ torowy Gdańska Oliwy

Przestrzeń

SKM Trójmiasto rozbuduje układ torowy Gdańska Oliwy

Witold Urbanowicz 13 kwietnia 2023

Gdańsk wesprze PKM Południe. Pierwszy etap do 2029 r.

Przestrzeń

Gdańsk wesprze PKM Południe. Pierwszy etap do 2029 r.

Redakcja/inf. pras. 03 kwietnia 2023

Jakie mają być nowe ezety dla trójmiejskiej SKM?

Komunikacja

Jakie mają być nowe ezety dla trójmiejskiej SKM?

inf. pras. PKP SKM Trójmiasto 04 września 2022

Zobacz również:

SKM Trójmiasto rozbuduje układ torowy Gdańska Oliwy

Przestrzeń

SKM Trójmiasto rozbuduje układ torowy Gdańska Oliwy

Witold Urbanowicz 13 kwietnia 2023

Gdańsk wesprze PKM Południe. Pierwszy etap do 2029 r.

Przestrzeń

Gdańsk wesprze PKM Południe. Pierwszy etap do 2029 r.

Redakcja/inf. pras. 03 kwietnia 2023

Jakie mają być nowe ezety dla trójmiejskiej SKM?

Komunikacja

Jakie mają być nowe ezety dla trójmiejskiej SKM?

inf. pras. PKP SKM Trójmiasto 04 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5