Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Budowa Warszawy Zachodniej schodzi pod ziemię

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-08-14 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Budowa Warszawy Zachodniej schodzi pod ziemię
fot. Artur Lewandowski / PKP PLK
Wykonawca przebudowy stacji Warszawa Zachodnia wybudował już wszystkie ściany szczelinowe tunelu pieszego i tramwajowej w przestrzeni między funkcjonującymi peronami 5 i 8. Trwają już prace przy budowie płyt stropowych. O przebiegu prac oraz powiązaniu budowanego tunelu pieszego z dworcami, peronami i terenem opowiada Rafał Banaszkiewicz, dyrektor projektu z ramienia PKP PLK.

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Na jakim etapie jest budowa tunelu pod stacją Warszawa Zachodnia?

Rafał Banaszkiewicz, dyrektor projektu ds. realizacji inwestycji aglomeracji warszawskiej, Region Centralny, Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe: Wykonawca zrealizował ściany szczelinowe, czyli pionowe ściany konstrukcyjne tunelu oraz barety – fundamenty, na których będą oparte słupy podtrzymujące strop przejścia podziemnego pod przyszłymi peronami nr 6, 7 i 8. Ściany szczelinowe zostały wykonane również dla odcinka pomiędzy głównymi peronami stacji i peronem linii obwodowej, który docelowo zostanie peronem nr 9. Na odcinku pomiędzy peronami 1-8 i przyszłym peronem nr 9 prace są prowadzone w tzw. wykopie otwartym, rozpartym stalowymi rozporami do czasu wykonania stropów pośrednich oraz stropu górnego.


fot. PKP PLK

Po zakończeniu ścian szczelinowych w rejonie nowych peronów rozpoczęto prace związane z wykonaniem płyt stropowych pod peronami 6, 7, 8 i torami nr 2, 1, 3, 5, 7, 11. Budowa tunelu metodą podstropową umożliwi nam, po wykonaniu konstrukcji żelbetowej stropu wykonanie nawierzchni torowej, montaż słupów przyszłego zadaszenia oraz budowę peronów. Jednocześnie, po osiągnięciu przez beton odpowiedniej wytrzymałości, wykonawca rozpocznie prace związane z wykopem pod stropem celem zabetonowania stropu pośredniego i docelowo płyty fundamentowej. Zastosowana technologia pozwoli na szybkie oddanie układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów, jednocześnie umożliwiając realizację kolejnego etapu.


fot. PKP PLK

Jak będzie przebiegała dalej budowa nowego tunelu? Na jaką głębokość zejdą prace przy budowie ścian szczelinowych i płyty dennej?

Po wykonaniu płyty stropowej wykonawca rozpocznie roboty ziemne pod stropem. Zostanie wykonany tzw. strop pośredni, który będzie stanowił poziom przejścia podziemnego, następnie wykonawca przystąpi do wykopu pod przyszły tunel linii tramwajowej znajdujący się na poziomie -2. Zostanie wykonana płyta fundamentowa tunelu tramwajowego.

Długość ścian szczelinowych to ponad 25m. Góra płyty fundamentowej przejścia podziemnego będzie ok. 7 m poniżej poziomu peronu, natomiast poziom góry płyty fundamentowej konstrukcji przyszłego tunelu tramwajowego znajduje się ok. 15 m niżej niż perony stacji.

Gdzie przewidziano wejścia do nowego tunelu – poza oczywiście peronami?

Wejścia do nowego przejścia będą w rejonie obecnego budynku dworca od strony południowej. Połączą komunikacyjne teren z przejściem oraz docelowo z podziemnym przystankiem tramwajowym. Oczywiście przewidujemy, tak jak obecnie, połączenie przejścia podziemnego z obecnym budynkiem dworca (NDK). Po stronie południowej zostanie wykonany ciąg komunikacyjny w rejonie budynku West Station Investment, gdzie pasażerowie będą mogli dostać się z poziomu terenu do przejścia podziemnego lub na kładkę dla pieszych. Główne wejście do przejścia podziemnego po stornie północnej będzie znajdować się w budynku dworcowym przy ul Tunelowej.

W jaki sposób rozwiązane będzie wyjście z tunelu na peron nr 8 na linii obwodowej? Czy peron – w czasie przebudowy linii obwodowej – został specjalnie przygotowany na budowę tunelu w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej? W jaki sposób będzie rozwiązane dojście na peron i w kierunku Armatniej i PKP Energetyka?

W ramach budowy dojścia do peronu na małej linii obwodowej wykonawca zrealizował konstrukcję przejścia podziemnego pod jednym z torów. Przewidziano wykonanie schodów ruchomych oraz wind. Będą dwa wyjścia po stronie zachodniej linii obwodowej – pierwsze w kierunku ul. Armatniej i przystanku autobusowego przy al. Prymasa Tysiąclecia oraz drugie skierowane na północ. Przewidujemy, że wyjście to będzie wykorzystywane szczególnie po zmianach w zagospodarowaniu tego rejonu al. Prymasa Tysiąclecia. Natomiast po stronie wschodniej zostanie wybudowane wyjście w stronie ul. Prądzyńskiego, w rejonie obecnych tzw. pięciochatek.


fot. PKP PLK

Peron linii obwodowej nadal będzie oddalony – czy przewidziano np. chodniki ruchome?

Układ torowy stacji determinuje lokalizację peronu nr 9 w pewnej odległości od pozostałych peronów. W tym miejscu przewidujemy małą architekturę oraz wykonanie windy. Należy zaznaczyć, że pod tunelem – łącznikiem w kierunku linii obwodowej, w przyszłości będzie możliwość wykonania drugiego przystanku tramwajowego obsługującego komunikację z kierunku Odolan. Obecnie nie przewidujemy ruchomych chodników.

Jaki jest program funkcjonalny dla nowego tunelu? Co się w nim znajdzie? Czy przewidziano jakieś poczekalnie, lokale usługowe, handlowe, kasy?

Założeniem dla nowego przejścia to przede wszystkim stworzenie bezkolizyjnego ciągu komunikacyjnego. W przejściu znajdzie się strefa odpoczynku, poczekalni. Będą lokale z usługami dworcowymi, w tym kasy. Zaplanowano zaplecze sanitarne dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania.

Przewidziano doświetlenie przejścia światłem naturalnym. Nad wyjściami na peron zostały zaprojektowane przeszklenia. Z przejścia podziemnego dostaniemy się na perony schodami, schodami ruchomymi oraz windami – po stronie wschodniej. Windy połączą przejście z peronami oraz kładką dla pieszych.

Kiedy podróżni skorzystają z pierwszego odcinka nowego tunelu pieszego?

Zakładamy, że podróżni i mieszkańcy skorzystają z nowego tunelu pieszego po zakończeniu całej inwestycji. To wynika z etapowania budowy stacji Warszawa Zachodnia i związane jest z realizacją robót z jednoczesnym utrzymaniem ruchu pociągów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5