fot. PKMudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego, 30.01.2014 r.
Spółka PKM podsumowała na naszą prośbę dotychczasowe działania związane z postępem na budowie linii kolejowej Wrzeszcz – Banino, stanowiącej główne ogniwo Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wynika z niego, że tempo prac w istotny sposób wyprzedza harmonogram.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Tomasza Konopackiego, rzecznika PKM SA, minęło 33% czasu przewidzianego na realizację inwestycji, a wykonano 45% planowanych robót budowlanych.
– Gotowe są już konstrukcje 12 z 41 obiektów inżynieryjnych, czyli wiaduktów kolejowych i przejść pod torami, w większości składanych z gotowych elementów prefabrykowanych). Kolejne trzy obiekty zostaną ukończone w najbliższych tygodniach. Ukończony w stanie surowym jest budynek Lokalnego Centrum Sterowania PKM. Gotowe są też wszystkie podpory najtrudniejszych obiektów inżynieryjnych na trasie PKM: 950-metrowej estakady przy lotnisku oraz 160-metrowej estakady przy pętli tramwajowej na Strzyży. Na obu obiektach trwa obecnie zbrojenie i betonowanie pierwszych przęseł – wylicza Tomasz Konopacki.
Fundamenty 6 z 8 przystanków
Wykonano już też fundamenty pierwsze elementy konstrukcji 6 z 8 przystanków PKM (Niedźwiednik, Brętowo, Jasień, Kiełpinek, Matarnia i Banino). Pozostałe przystanki (Port Lotniczy i Strzyża) będą posadowione na budowanych estakadach. Położono także pierwszy, prawie kilometrowy odcinek torowiska PKM wzdłuż ul. Słowackiego (niedaleko lotniska). Dokonano również „odhumusowania” (zebrania zewnętrznej warstwy ziemi z placu budowy) całej 18-kilometrowej trasy PKM, wyrównania i stabilizacji terenu, wykonano dużą część robót ziemnych. Wcześniej, latem 2013 r., wyburzono pozostałości obiektów inżynieryjnych tzw. kolei kokoszkowskiej, zniszczonych wiosną 1945 r. przez wycofujący się z Gdańska Wermacht.
Budowa linii Wrzeszcz – Banino zostanie ukończona w połowie 2015 r. Na całej trasie będzie ona przystosowana do prędkości 120 km/godz. Z kolei latem tego roku ma zakończyć się remont linii 201 na odcinku Gdynia – Kościerzyna, z którą w Baninie (w rejonie p.o. Rębiechowo) łączyć się będzie linii PKM. Do połowy 2015 r. ma się zakończyć remont linii 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, dzięki któremu będzie możliwe wznowienie ruchu pasażerskiego do Kartuz. W Glinczu, w ramach remontu linii 201, odbudowana została łącznica pomiędzy liniami 201 i 229, dzięki której dojazd z Trójmiasta do Kartuz będzie możliwy bez konieczności zmiany kierunku jazdy w Somoninie. Elektryfikacja – za kilka lat?
W najbliższym czasie Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ma ogłosić przetarg na zakup 10 autobusów szynowych do obsługi linii zawierających się w ramach projektu PKM. Z kolei do końca perspektywy 2014-20 wstępnie planowane jest zelektryfikowanie linii wchodzących w projekt PKM.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.