Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Budapeszt może już jeździć bez maszynisty

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Budapeszt może już jeździć bez maszynisty
fot. WU
Najnowsza, czwarta linia budapeszteńskiego metra, obsługiwana przez składy Alstom Metropolis, które zostały wyprodukowane w Polsce, otrzymała niedawno certyfikat umożliwiający automatyczną jazdę, bez maszynisty. Wieńczy to okres blisko dwóch lat testów i nadzorowanej jazdy.

Czwarta linia metra (M4) łączy dworzec Kelenföld w południowej części Budy z dworcem Keleti w Peszcie. Tunele przebiegają pod Dunajem. Na 7,4-km trasie znajduje się dziesięć stacji. Uruchomiono ją 28 marca 2014 r. Wieńczyło to długi proces budowy, pełen problemów, opóźnień, oskarżeń o korupcję i znaczącego wzrostu kosztów budowy. Linię obsługuje 15 składów z rodziny Alstom Metropolis. Ich produkcja odbywała się w zakładach Alstomu w Chorzowie. Również i w tym przypadku nie obyło się bez problemów związanych z homologacją.

Od początku zakładano, że ruch na nowej linii będzie się odbywał automatycznie, bez maszynisty. W pierwszym jednak okresie eksploatacji, przez nieco ponad rok, jazda pociągów miała się odbywać pod nadzorem pracowników. – Po pierwsze na wszelki wypadek, gdyby wystąpiły jakieś nietypowe sytuacje. Po drugie, żeby uspokoić pasażerów – to pierwszy przypadek w Węgrzech, gdzie pociąg jest automatyczny – tłumaczyli przedstawiciele przedsiębiorstwa komunikacyjnego BKV.

Ostatecznie linia M4 otrzymała 6 stycznia 2016 r. certyfikat dopuszczający do pełnej jazdy automatycznej. Teraz BKV zamierza wymontować z pociągów kabiny maszynistów i zainstalować dodatkowe miejsca siedzące.

Warto przy okazji nadmienić, że na planowanej i realizowanej mniej więcej w tym samym czasie II linii metra w Warszawie nie zdecydowano się na ruch automatyczny bez udziału maszynistów, choć ich rola na nowe linii jest minimalna.– Fizycznie pociąg może jechać bez maszynisty, ale założyliśmy taką opcję tzw. driveless metro with driver (czyli metro bez maszynisty z maszynistą). To kwestia koncepcji. Po pierwszych otwartych na świecie liniach metra bez maszynisty pytanie „czy leci z nami pilot” jest dla pasażerów ważne. Dlatego też w wielu miastach wprowadzono stewardów, żeby pasażerowie widzieli, że jest ktoś, kto nad tym panuje – wyjaśniał Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

W tej chwili budapeszteńskie metro składa się z czterech linii o łącznej długości 38,3 km i 52 stacji. Pierwsza, najstarsza linia, została uruchomiona w 1896 r. jako pierwsza w kontynentalnej części Europy - obecnie znajduje się na liście światowego dziedzictwa Unesco. Najpilniejszym tematem jest konieczność modernizacji linii M3. Ostatnio część najstarszego taboru rosyjskiego wyruszyła do Rosji na remont.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metro w Tajpej ujawniło powód obowiązywania zakazu jedzenia i picia

Prawo & Finanse

Metro w Tajpej ujawniło powód obowiązywania zakazu jedzenia i picia

Tomasz Śniedziewski 19 sierpnia 2023

Metro szuka oszczędności. Droga energia oznacza katastrofę

Komunikacja

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Singapur: Pociągi metra Alstom Movia już w ruchu z pasażerami

Mobilność

Budapeszt wreszcie z czterema liniami metra

Przestrzeń

Budapeszt wreszcie z czterema liniami metra

Witold Urbanowicz 29 marca 2014

Budapeszt: Bohaterowie meczu stulecia na składach metra

Komunikacja

Zobacz również:

Metro w Tajpej ujawniło powód obowiązywania zakazu jedzenia i picia

Prawo & Finanse

Metro w Tajpej ujawniło powód obowiązywania zakazu jedzenia i picia

Tomasz Śniedziewski 19 sierpnia 2023

Metro szuka oszczędności. Droga energia oznacza katastrofę

Komunikacja

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Singapur: Pociągi metra Alstom Movia już w ruchu z pasażerami

Mobilność

Budapeszt wreszcie z czterema liniami metra

Przestrzeń

Budapeszt wreszcie z czterema liniami metra

Witold Urbanowicz 29 marca 2014

Budapeszt: Bohaterowie meczu stulecia na składach metra

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5