W zeszłym tygodniu Rada Dyrektorów Banku Światowego zdecydowała o przekazaniu Chinom 600 mln dol. Pożyczki. Pieniądze mają pójść m.in. na modernizację linii autobusowych w Harbinie, które nie radzą sobie z jazdą w mroźnych warunkach.
Trzymilionowy Harbin to stolica prowincji Heilongjiang, najdalej na północny wschód wysuniętej części Chin, która na rzece Amur graniczy z Rosją. Zimy są tam mroźne, więc nic dziwnego, że program modernizacji kominikacji publicznej w mieście nazwano „Heilongjiang Cold Weather Smart Public Transport System Project”.
Całość ma kosztować 431 mln dol., z czego Bank Światowy pożycza 200 mln. Za te pieniądze Harbin usprawni komunikację w wybranych, głównych korytarzach transportowych miasta. Zmodernizowana zostanie nawierzchnia, powstaną centra przesiadkowe, przystanki, niektóre z nich mają być ogrzewane. Część pieniędzy zostanie wykorzystana na przystosowanie taboru autobusowego do zużywania czystszego paliwa, a także m.in. na szkolenia dla kierowców. Autobusy mają być też przebudowane, by umożliwiały korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym.
- Celem jest takie poprawienie jakości publicznego transportu, by więcej osób wybierało go zamiast własnego samochodu – tłumaczy Binyam Reja, ekspert BŚ ds. transportu zajmujący się Chinami i Mongolią. Poza zimą częstym problemem w Harbinie jest smog. Jesienią zeszłego roku niespodziewanie ciepły październik i brak wiatru spowodowały, że nad miastem zaległa brudna chmura. Przez trzy dni zamknięte było lotnisko i szkoły.
Ale nie tylko Harbin otrzyma pieniądze. 300 mln dol. zostanie przeznaczone, na budowę 343-kilometrowej linii kolejowej, która połączy Harbin z innym miastem w prowincji – Jiamusi (tzw. linia HaJia). Obliczono, że w zasięgu linii może się znaleźć nawet 15 mln potencjalnych pasażerów, będzie po niej jeździło sześć razy więcej szybkich pociągów niż dotychczas, a czas podróży między miastami skróci się z 7 godzin do zaledwie dwóch. W projekcie (który w całości ma kosztować ponad 5,5 mld dol.) zakłada się też wybudowanie dwunastu nowych stacji i przebudowę dworca w Jiamusi. Bank Światowy chwali się, że jest to już 17. projekt kolejowy realizowany z China Railways lub wcześniej z chińskim ministerstwem ds. kolei.
100 mln Bank Światowy chce przeznaczyć z kolei na inwestycje w elektrowniach spalających gaz i produkujących zarówno ciepło, jak i energię elektryczną w prowincji Shanxi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.