Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Monako myśli o podziemnym połączeniu z Francją

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Monako myśli o podziemnym połączeniu z Francją
fot. kitmasterbloke, CC BY 2.0, commons.wikimedia.orgPodziemna stacja Gare de Monaco-Monte-Carlo
Księstwo Monako chwali się jednym z najbardziej ambitnych projektów w historii. W planach jest utworzenie podziemnego połączenia między Monako a dwiema francuskimi miejscowościami – Éze i La Turbie. Ma to być alternatywa dla zakorkowanych dróg i przepełnionego transportu publicznego przez osoby dojeżdżające z Francji do pracy.

Każdego dnia tysiące osób dojeżdżających do pracy – często z Francji – udaje się do właśnie do Monako, powodując przy tym ogromne korki na drogach. Nie inaczej jest w pociągach, które często są mocno przepełnione, co wpływa na opóźnienia. Sprawy nie ułatwiło niedawne chwilowe wstrzymanie na kilka godzin ruchu kolejowego między Niceą a Monako, co przełożyło się na jeszcze trudniejszą sytuację osób korzystających z transportu publicznego. W odpowiedzi na te problemy, w październiku 2024 roku rząd Księstwa Monako ogłosił przetarg na zaprojektowanie, budowę, finansowanie, eksploatację i utrzymanie podziemnego systemu transportowego, który połączy obiekt park&ride o powierzchni 3500 miejsc – położony między Èze a La Turbie – z centrum Monako. Model finansowania ma się opierać na partnerstwie publiczno-prywatnym.

Głównym celem przedsięwzięcia jest zmniejszenie liczby pojazdów wjeżdżających do Księstwa. Kierowcy mają zyskać możliwość zaparkowania auta w obszarze La Brasca (obszar położony między francuskimi gminami Èze i La Turbie), a następnie będą kontynuowali podróż podziemnym systemem transportu publicznego System musi być w stanie przewieźć 2400 pasażerów na godzinę w każdym kierunku, z możliwością zwiększenia przepustowości do 3600 pasażerów. To jeden z najbardziej ambitnych projektów, jakich kiedykolwiek podjęło się Monako. Zadanie oszacowano na 1,2 mld euro.

Metro, tramwaj, kolej…

Konkretny środek transportu nie został jeszcze ustalony, ale ma to być w pełni zautomatyzowany system podziemny. Rozważane opcje obejmują tramwaj podziemny, automatyczną kolejkę linowo-terenową lub metro. Automatyzacja zapewniłaby wysokie natężenie ruchu, częste i regularne przejazdy oraz łatwość konserwacji. Nowy system ma się wpisać w kilka wymagań zamawiającego, jak brak utrudnień w ruchu naziemnym, w przeciwieństwie do konwencjonalnego tramwaju, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska dzięki mniejszej liczbie pojazdów wjeżdżających do Monako oraz szybka i sprawna obsługa dostosowana do potrzeb pasażerów.

Składanie ofert składano do lutego 2025 roku. Przetarg wygrała firma Systra, która opracuje koncepcję utworzenia linii ekspresowej z Francją. – Będziemy wspierać władze Monako w zarządzaniu tym projektem, począwszy od określenia ogólnych wymogów dotyczących projektu, eksploatacji i konserwacji, poprzez wybór konsorcjum prac, aż po monitorowanie projektu i wdrożenia tego transgranicznego systemu transportowego – przekazuje Systra.

Linia z dwiema stacjami

Oddanie do użytku nowego systemu planowane jest na rok 2031, jednak termin ten może ulec zmianie w zależności od wyników badań technicznych i wyzwań związanych z podziemną budową. Wyzwaniem dla tego miasta-państwa jest olbrzymia liczba pracowników transgranicznych, którzy przyjeżdżają codziennie z Francji do pracy w Monako. Dworzec kolejowy w Monako jest więc drugą najbardziej ruchliwą stacją na Lazurowym Wybrzeżu, z ponad 8 milionami podróżnych rocznie. Zaś dziennie 15 tys. samochodów przejeżdża siecią dróg, aby dotrzeć do Monako z zachodu.

Wiadomo, że władze Monako rozpatrują przede wszystkim budowę parkingu na około 3500 miejsc parkingowych. Projekt będzie przewidywał także budowę dworca kolejowego dla pasażerów, zaplecze techniczne dla przechowywania i utrzymania taboru. Stacja podziemna w Monako powstać miałaby pomiędzy obszarem przy ulicy Karola III a placem d'Armes. Druga stacja powstać ma przy parkingu park&ride pomiędzy Éze i La Turbie. Zamawiający wskazał, że wykonawca może złożyć propozycję utworzenia innych stacji na terytorium Monako. Za projekt odpowiada Ministerstwo Robót Publicznych, Środowiska i Rozwoju Miast Rządu Księstwa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz. Ulica Nakielska do rozbudowy. O buspasy

Przestrzeń

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

Komunikacja

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

UM Kraków 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Bydgoszcz. Ulica Nakielska do rozbudowy. O buspasy

Przestrzeń

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

Komunikacja

Kraków. Srodki z FEnIKS-a na ITS

UM Kraków 14 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij