Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bilet na karcie, niedługo beacony, a potem? Skan oka?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-10-12 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bilet na karcie, niedługo beacony, a potem? Skan oka?
fot. Pixabay
– Przechodzenie na bilet na karcie płatniczej nie oznacza, że automatycznie kasujemy wszystkie kioski i automaty biletowe. Pasażerowie sami „głosują” używając systemu. Zwróćcie uwagę jak szybko zniknęły papierowe bilety okresowe. Dziś już nikt z nich nie korzysta – zaznaczył Jacek Sieński, dyrektor działu handlowego płatności elektronicznych w Mennicy Polskiej podczas debaty „Bezgotówkowy transport publiczny” na VII Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta.

– W Polsce jest 40 mln kart płatniczych. Cztery na pięć to karty zbliżeniowe. Chcemy, żeby w każdym punkcie usługowym był terminal płatniczy. Bilet papierowy nie jest do niczego potrzebny. Według danych z Wrocławia 60 proc. wszystkich biletów jednorazowych, do tej pory w formie papierowej, dziś jest realizowane na kartach płatniczych – wyliczał Maciej Mironiuk, który w firmie Visa zajmuje się projektami płatności mobilnych.

Z nart do autobusu

Czy bilet na karcie płatniczej to ewolucja czy jednak rewolucja? Mironiuk nie był zdecydowany, czy można to określić tak jednoznacznie. – To może być ewolucja w dużym mieście, ale w małym, to może być rewolucja – stwierdziła pewnie Ewa Burliga, dyrektor ds. rozwoju biznesu w First Data Polska, czyli firmie, która razem z Mennicą i operatorami kart jest zaangażowana w projekty we Wrocławiu i w Bydgoszczy. – A warto pamiętać, że wyzwaniem może być włączenie obszarów pozamiejskich do tego systemu – dodała. – Poza tym technologia pędzi do przodu. System we Wrocławiu został uruchomiony w marcu, a my już czujemy, że gdzieniegdzie są zakusy na rozwiązania jeszcze nowsze. Pasażer nie chce czuć, że płaci.

– Jeżdżę na nartach. Na wyciągu nawet nie muszę wyciągać karty, mam ją w kieszeni i jest wykrywana. To jest arcywygodne. Beacony to coś, co też byśmy chcieli przetestować – zwracał uwagę Grzegorz Kwitek, z zarządu Górnośląsko-Zaglebiowskiej Metropolii. A Mironiuk zdradził, że takie rozwiązanie ma być niedługo testowane w Łodzi.

– W Łodzi w ogóle mamy dziś chyba najlepsze rozwiązanie – pochwalił się Wojciech Ławiński z MPK Łódź. – Poza możliwością zapisania biletu na karcie, mamy jeszcze najwygodniejsza taryfę, przystankową. Pasażer w ogóle nie musi wiedzieć ile kosztuje bilet. Płaci za to, ile przejechał. Na razie system działa na jednej linii tramwajowej, niedługo będzie też druga, krzyżująca się. Wtedy zobaczymy, jak to się sprawdza przy przesiadkach.

Technologia nie wyklucza?

Czy jednak takie szybkie zmiany technologiczne nie będą kłopotem dla tych, którzy nie używają karty lub telefonu? – Nie możemy wykluczać niektórych mieszkańców. Z tego co wiem, rachunki bankowe ma ok. 80 proc. mieszkańców Polski. Pozostali karty nie mają. Ich nie można pozbawiać możliwości zapłacenia za bilet. Tendencja jest dobra, ale musi zachodzić ewolucyjnie – zauważył Roman Walaszkowski ze Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

– Przechodzenie na nowe systemy nie oznacza, że automatycznie kasujemy wszystkie kioski i automaty biletowe – ripostował Sieński. – Pasażerowie sami „głosują” używając systemu. Zwróćcie uwagę jak szybko zniknęły papierowe bilety okresowe. Dziś już nikt z nich nie korzysta.

– Dla małych miast to nie musi być złe rozwiązanie – bronił Mironiuk. – Dziś takie rozwiązania są w Cieszynie, czy Puławach. Często są zamawiane w ramach zakupu autobusów – dodawał. Również Piotr Bochenek z zarządu firmy SkyCash, która zapewnia bilety przez aplikację, przyznał, że coraz częściej po usługę zwracają się do niego mniejsze miasta. Dyskutanci zwracali jednak uwagę, że kilkadziesiąt procent gmin w Polsce w ogóle nie organizuje transportu, a kilkanaście milionów Polaków nie ma do niego dostępu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Biletomaty Mery Systemy zadebiutują na rynku austriackim

Mobilność

Biletomaty Mery Systemy zadebiutują na rynku austriackim

inf. pras. 17 września 2018

HyperPoland w finale Hyperloop Pod Competition

Mobilność

HyperPoland w finale Hyperloop Pod Competition

Jakub Dybalski 31 marca 2017

Brno chce się dołączyć do słowackiego hyperloopa

Komunikacja

Brno chce się dołączyć do słowackiego hyperloopa

Jakub Dybalski 24 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5