Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Białystok: Kolejny przetarg unieważniony. Tym razem na rower miejski

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Białystok: Kolejny przetarg unieważniony. Tym razem na rower miejski
fot. Janusz Jurzyk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia
Białystok planował dołączyć do grona miast posiadających publiczne wypożyczalnie rowerów. Jednak przyszłość systemu wypożyczalni rowerów stanęła pod znakiem zapytania.

Urzędnicy zapowiadali, że system ruszy wiosną 2014 roku pod nazwą BiKeR. W jego skład miało wchodzić 300 jednośladów rozmieszczonych w 30 stacjach zlokalizowanych na terenie całego miasta. Nie wiadomo jednak, czy dotrzymanie pierwotnie zakładanego terminu będzie możliwe. Przetarg na zorganizowanie, zarządzanie i eksploatację Białostockiego Roweru Miejskiego został unieważniony. Decyzję wydał wiceprezydent Białegostoku odpowiedzialny za infrastrukturę, Adam Poliński.

Miasto nie ma szczęścia do rowerów

To już drugie postępowanie związane z inwestycjami rowerowymi na terenie stolicy Podlasia, które zostało zawieszone. Pierwsze dotyczyło stworzenia koncepcji dróg rowerowych, zaś przyczyną jego unieważnienia była zbyt mała ilość pieniędzy oferowana wykonawcom – najtańsza z ofert przekroczyła o niecałe 5 tys. zł kwotę przewidzianą przez miasto. Podobnie było w przypadku systemu roweru miejskiego. Sumy, jakich zażyczyli sobie wykonawcy, ponownie przewyższyły środki przeznaczone na sfinansowanie zamówienia zaproponowane przez urzędników. Tym razem jednak w grę wchodziły dużo wyższe kwoty.

Zgodnie ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia wykonawca przygotowujący Białostocki Rower Miejski musiał wykonać projekt jednośladów, stacji i strony internetowej, opracować regulamin korzystania z BiKeR-a, zamontować stacje w miejscach wskazanych przez magistrat, wyposażając je w terminale i 450 stojaków rowerowych oraz dostarczyć 300 rowerów. Za powyższe usługi oraz utrzymanie systemu w stanie używalności przez 3 lata magistrat chciał wydać nie więcej, niż 3 mln zł. Startujące w przetargu Nextbike oraz Warżała i Mac System wyceniły swoje usługi odpowiednio na 4,9 oraz 3,2 mln zł.

Veturilo przykładem

Przed podjęciem decyzji o wznowieniu postępowania i ewentualnym rozpisaniem nowych przetargów warto zastanowić się nad sensownością systemu BiKeR w formie, jaką proponują białostoccy urzędnicy.

Chodzi przede wszystkim o skalę przedsięwzięcia. Najlepszym polskim studium przypadku dobrego zaplanowania oraz wdrożenia publicznych wypożyczalni rowerów jest warszawskie Veturilo. Stołeczny ratusz od razu nadał inwestycji odpowiedni rozmach. Zamówiono 55 stacji i 1000 jednośladów, umieszczając je na terenie trzech dzielnic: Śródmieścia, Ursynowa i Bielan. Dzięki dużej liczbie pojazdów oraz dużym zagęszczeniu stacji dokujących system odniósł sukces, którego nie spodziewali się nawet stołeczni urzędnicy.

Casus wciąż rozbudowanego Veturilo zestawionego z sieciami wypożyczalni funkcjonujących w innych polskich miejscowościach dowodzi jednoznacznie, iż odpowiednia skala i właściwe rozplanowanie inwestycji są kluczem do sukcesu. Miasta, które nabędą zbyt mało rowerów i nie zadbają o odpowiednie zagęszczenie stacji dokujących mają duża szansę podzielić los Wrocławia bądź Krakowa, których systemy funkcjonują nieefektywnie i borykają się z problemami natury finansowej.

Białostocki Rower Miejski wymaga ulepszenia?

Niestety, patrząc na mapę planowanego systemu BiKeR trudno powiedzieć, że ma szansę powtórzyć sukces Veturilo. – Trzysta jednośladów mogłoby być dobrą bazą do rozbudowy, gdyby magistrat zdecydował się zagęścić stacje, koncentrując je w okolicach centrum – komentuje Marcin Rogaczewski z Rowerowego Białegostoku. – Niestety, w obecnym projekcie stacje rozmieszczone są w zbyt dużych odległościach od siebie.

Rogaczewski zwraca uwagę także na braki infrastrukturalne, podkreślając, iż brakuje chociażby pasów rowerowych, a istniejące drogi rowerowe pełne są rażących niedociągnięć. Dodatkowym minusem jest nieprzyjazne cyklistom i słabo skomunikowane z resztą miasta centrum.

Warto poważnie zastanowić się nad sensem BiKeRa w aktualnej formie i dokonać poprawek, bowiem źle wdrożony rower miejski pełni rolę wyłącznie drogiego kwiatka wizerunkowego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Mobilność

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 13 grudnia 2024

Poznań. Ostatnie prace przy odcinku "rowerowej" Pestki

Mobilność

Poznań testuje czy rowery cargo sprawdzają się w ruchu podmiejskim

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Mobilność

Warszawa i metropolia ze środkami na drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 13 grudnia 2024

Poznań. Ostatnie prace przy odcinku "rowerowej" Pestki

Mobilność

Poznań testuje czy rowery cargo sprawdzają się w ruchu podmiejskim

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij