Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Bez zdecydowanych ruchów państwa komunikacja regionalna upadnie

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Dominik Wójcikredaktor portalu Transport Publiczny

Działacz społeczny zainteresowany tematyką inżynierii komunikacyjnej i publicznego transportu zbiorowego. Działacz Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w latach 2005-2013, prezes w latach 2009-2013. Obecnie tzw. "wolny strzelec" dążący różnymi środkami do nadania publicznemu transportowi zbiorowemu faktycznej formy usługi o charakterze użyteczności publicznej oraz do ograniczenia ruchu kołowego w Częstochowie.

Felietonista:

Dominik Wójcik

Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
19-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Bez zdecydowanych ruchów państwa komunikacja regionalna upadnie
fot. Dominik Wójcik
Moje ostatnie obserwacje przemian oraz rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za komunikację w jednym z polskich regionów przyprawiają mnie o konsternację i utwierdzają w przekonaniu, że samorządy terytorialne nigdy nie wezmą się właściwie za temat komunikacji.

Na początku zastrzegam, że od opisanego zagadnienia istnieje kilka chlubnych wyjątków, ale one tylko potwierdzają istnienie poważnego problemu. Co najmniej od 2007 r. staram się być agitatorem systemowego podejścia do transportu ludności. Upatrując w sprawdzonej na całym cywilizowanym świecie idei podziału ról organizatora i wykonawcy komunikacji szans na zapewnienie transportu wszystkim potrzebującym, starałem się przekonywać samorządy gmin zlokalizowanych wokół mojego miejsca zamieszkania do podjęcia rękawicy rzuconej przez ustawodawcę. Szybko jednak przekonałem się, że rozmawiam z ludźmi nie tylko pamiętającymi poprzedni system gospodarczy, ale nawet z takimi, którzy chyba do dziś nie słyszeli, że PRL się skończył.

W międzyczasie z roli działacza komunikacyjnego przeszedłem na czynne dziennikarstwo i publicystykę, pozwalające otworzyć nieco więcej drzwi. Osłupiałem! Kiedy rozmawiając z osobami odpowiedzialnymi za komunikację słyszę, że ustawa PTZ jest co do zasady zła, to odbiera mi mowę. Potem dowiaduję się, że publiczny przewoźnik zawsze staje przed gminą w roli petenta proszącego o przekazanie środków w zamian za kursowanie i czuję dziecięcą bezradność. Tak unieszkodliwiony poddawany jestem torturze wysłuchania twierdzenia, że samorządy nie mają podstaw prawnych do organizowania komunikacji. Zapadam się wówczas w sobie i pogrążając w mroku wiem już wtedy jedno – to nie ma prawa się udać. I się nie uda…

30 lat bezradności

Blisko 30 lat samorządności powinno już ugruntować w świadomości wszystkich ludzi regionalizację organizacji poszczególnych aspektów życia publicznego. Od wybieranych przedstawicieli można oczekiwać, w zamian za wpłacane podatki, odpowiedniego szkolnictwa, gospodarowania przestrzenią, czy właśnie sprawnej komunikacji.

Okazuje się jednak, że wielu wciąż nie zna pojęcia jurysdykcji samorządności, oczekując, że coś będzie państwowe. Wedle tego w regionach wciąż powinien jeździć państwowy PKS, bo tak zawsze było.

Niezaradność w organizowaniu mieszkańcom komunikacji jest problemem w większości kraju. Poza wyjątkami, w postaci rozrzuconych po Polsce gmin, komunikacją w terenie nie chce zajmować się nikt.

Dać pieniądze pekaesowi

W moich obserwacjach doszukać się można prób radzenia sobie z problemem znikającej komunikacji. Odbywa się to pobieżnie, bez zagłębienia w clue problemu, czy bez rekonesansu w realiach prawnych.

Słyszałem więc o „dawaniu pieniędzy PKS-owi” w zamian za „zrealizowanie jakichś kursów”. I mimo starań nie usłyszałem nic o wykupywaniu wozokilometrów, ustalaniu tras i częstotliwości obsługi. Usłyszałem za to o stawianiu przewoźnika w roli petenta proszącego o pieniądze. W lokalnym serwisie można znaleźć wypowiedź starosty częstochowskiego Krzysztofa Smeli. Komentuje prośbę (!) częstochowskiego PKS-u o poratowanie w obliczu złej sytuacji finansowej i rozważania na temat „wspierania”, a nie np. zamówienia usług.

Jakiś tam operator, czy organizator

W kontekście zrzutki na przewoźnika dane było mi dostrzec łaskawe dopuszczenie ról „jakiegoś przewoźnika, czy tam… operatora”. Bo warto przytoczyć jeszcze, że „ta ustawa nie jest dobra”, tylko nie wiem, czy ta refleksja dotyczyła pomysłu pakietowania linii, czy samego podziału na role operatora i organizatora. Ciągle za to słyszałem o tym, że „PKS ma misję”…

A w kontekście misji – trzeba Wam, drodzy czytelnicy wiedzieć, że według niektórych urzędników, samorządy nie mają podstaw prawnych do organizowania komunikacji. Autobusy jeżdżą dzięki tej misji! Każdy samorząd ma nad sobą Regionalną Izbę Obrachunkową, która może zakwestionować wydatki na zamówione usługi rzekomo niemające pokrycia w prawie. W tej sytuacji wszystkie miasta i gminy w Polsce organizujące komunikację są w tarapatach!

Nieprzemijająca nieporadność

Jestem przerażony, bo zakładam, że tego typu refleksje „kwitną” w całym kraju. Daleko w tej sytuacji do wzorcowych modeli komunikacji regionalnej z Czech, Niemiec, Austrii i krajów skandynawskich. I pomyśleć, że marzyło mi się obowiązkowe pooznaczanie tras regionalnych numerem lub literą na wzór komunikacji miejskich, aby incydentalny podróżnik mógł wiedzieć w co ma wsiąść (rozkłady relacyjne dla wielu są niezrozumiałe). A tu niebawem może nie być czego numerować…
W obliczu tak wielkiej nieporadności samorządów trzeba ze spuszczoną głową zwrócić się do władz centralnych o bardziej zdecydowane działania. Bez „prowadzenia za rączkę” się jednak nie obędzie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Komunikacja regionalna: Wciąż trwa chaos informacyjny

Komunikacja

Komunikacja regionalna: Wciąż trwa chaos informacyjny

Kasper Fiszer 13 listopada 2018

Co zmienią nowe przepisy transportu publicznego?

Prawo & Finanse

Kto zrzeszy się, aby skomunalizować PKS Częstochowa?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Komunikacja regionalna: Wciąż trwa chaos informacyjny

Komunikacja

Komunikacja regionalna: Wciąż trwa chaos informacyjny

Kasper Fiszer 13 listopada 2018

Co zmienią nowe przepisy transportu publicznego?

Prawo & Finanse

Kto zrzeszy się, aby skomunalizować PKS Częstochowa?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5