Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
16-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Berlin wydłużył linię tramwajową między dworcem głównym (Hauptbahnhof) a stacją metra Turmstrasse. Nowa trasa zapewni lepsze połączenia pomiędzy gęsto zaludnionymi obszarami dzielnicy Moabit. To zwrot w komunikacyjnej historii Berlina Zachodniego, który w przeszłości tramwaje posiadał. Teraz, po prawie 60 latach, powoli odbudowuje swoją sieć.

Linia tramwajowa M10 z Warschauer Strasse, która wcześniej kończyła bieg na dworcu głównym Hauptbahnhof, została przedłużona o 2,2 kilometra do stacji metra Turmstrasse. Tramwaj pokonuje nowy odcinek w ok. 6 minut (przy założeniu braku korków). Takt co 5 do 10 minut na nowym odcinku ma pozwolić obsłużyć 16 tys. pasażerów dziennie. Mieszkańcy zyskali połączenia między wschodnią a zachodnią częścią dzielnicy Moabit i dworcem kolejowym. Możliwa jest nowa opcja przesiadki na metro U9.

Dzięki inwestycji tramwaje po prawie 60 latach wróciły w głąb Berlina Zachodniego, czyli do dzielnicy Moabit. Kursowały już tutaj od 1875 roku do 1 sierpnia 1964 roku, kiedy to transport tramwajowy tracił na znaczeniu i sieć zlikwidowano. Planowanie tramwaju w tym rejonie trwało aż sześć lat. Cały projekt jest opóźniony o dwa lata, gdyż konsultacje z lokalną społecznością trzeba było rozłożyć na dwa spotkania ze względu na nieprawidłowości w raporcie dotyczącym hałasu przygotowanym przez BVG. Obawy mieszkańców budziły przede wszystkim dźwięki pojazdów na łukach. Ostatecznie wybrana trasa przez Rathenower i Turmstrasse wymaga tylko dwóch łuków 90 stopni. Zgodnie z analizami trasa ta zyskała lepsze wyniki niż trasa bezpośrednio nad drogą Alt-Moabit.

– W ciągu nieco ponad dwóch lat budowy przesunęliśmy tramwaj nieco dalej na zachód i tym samym osiągnęliśmy kolejny kamień milowy w rozwoju zrównoważonej mobilności w Berlinie. Rozbudowa linii M10 ma zapewnić pasażerom nowe, wolne od przesiadek połączenie wschód-zachód – przekonywała Manja Schreiner, senator ds. transportu Berlina.

Powstały cztery przystanki pozbawione barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych oraz nowa krańcówka. Na każdy prowadzą dwa wejścia. Nazwy przystanków to Lesser-Ury-Weg, Alt-Moabit / Rathenower Straße, Moabit Criminal Court, Turmstraße / Lübecker Straße i U Turmstraße. Trasa o długości około 2,2 kilometra została w większości poprowadzona po torach trawiastych. Przy okazji budowy tramwaju, powstały także ścieżki rowerowe oraz systemy sieci trakcyjnej i podstacja. Berlin tradycyjnie wykorzystał fakt budowy tramwaju także do gruntownej przebudowy całych ulic, na których kładziono tory.

Pierwsze jazdy testowe odbyły się 13 lipca 2023 roku, zaś tramwaje z pasażerami wystartowały 9 września. Choć celem było jak największe oddzielenie linii tramwajowej od otaczającego ją ruchu, nie wszędzie było to możliwe, dlatego częściowo tramwaje muszą dzielić jezdnię z samochodami.

Wartość robót wyceniano początkowo na 33 miliony euro, czyli ok. 150 mln zł. Ostatecznie koszt projektu zamknął się w kwocie 37 mln euro (ponad 170 mln zł). Zadanie zostało finansowane przez Berliński Program Zrównoważonego Rozwoju (BENE) ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i landu Berlin.

Trasa w kolejnym etapie jest planowana głęboko na zachód do stacji kolejowej Jungfernheide. Projekt planu „Turmstrasse II” miał być gotowy na początku 2022 roku. Procedura zatwierdzania planu w formie konsultacji planowana jest do 2025 r. Potem nadejdzie czas na budowę kolejnych ok. 4 km torowiska. Tramwaj linii M10 do Jungfernheide będzie w przyszłości kursował co pięć minut. Od stacji Turmstrasse zaplanowano kolejnych dziesięć przystanków. W odległej perspektywie tramwaj mógłby również połączyć Jungfernheide z lotniskiem Tegel, gdzie ma powstać nowa dzielnica mieszkaniowo-handlowa.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Tramwaj wjedzie w głąb Berlina Zachodniego. Ruszyła budowa

Przestrzeń

Tramwaj wjedzie w głąb Berlina Zachodniego. Ruszyła budowa

Przemysław Farsewicz 29 sierpnia 2021

Berlin prezentuje wizualizację nowych 50-metrowych tramwajów

Przestrzeń

Bombardier dostarczy 50-metrowe tramwaje do Berlina

Komunikacja

Bombardier dostarczy 50-metrowe tramwaje do Berlina

Witold Urbanowicz 16 grudnia 2020

Bombardier dostarczył do Berlina dwusetny tramwaj Flexity

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Tramwaj wjedzie w głąb Berlina Zachodniego. Ruszyła budowa

Przestrzeń

Tramwaj wjedzie w głąb Berlina Zachodniego. Ruszyła budowa

Przemysław Farsewicz 29 sierpnia 2021

Berlin prezentuje wizualizację nowych 50-metrowych tramwajów

Przestrzeń

Bombardier dostarczy 50-metrowe tramwaje do Berlina

Komunikacja

Bombardier dostarczy 50-metrowe tramwaje do Berlina

Witold Urbanowicz 16 grudnia 2020

Bombardier dostarczył do Berlina dwusetny tramwaj Flexity

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5