Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Bazylea – jak budować miasto przyjazne mieszkańcom?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Bazylea – jak budować miasto przyjazne mieszkańcom?
Michelverbeek, lic CC SA-BY 3.0Bazylea
Jeszcze w połowie lat 70., podobnie jak większość europejskich miast, Bazylea była zalana samochodami. Miasto postanowiło jednak zahamować proces, który wpływał na wyludnianie się centrum i spadek aktywności śródmiejskiego handlu. Wbrew początkowym tendencjom, dziś jest to miasto zrównoważone, czyste, mało hałaśliwe, odległości są krótkie a każdy użytkownik ulicy może czuć się bezpiecznie.

Aby jednak osiągnąć obecny stan, walka o miasto trwała kilkanaście lat. Pierwszym krokiem do odbudowania miasta przyjaznego mieszkańcom było uchwalenie polityki przestrzennej i transportowej. Pojawiły się też ruchy obywatelskie protestujące przeciwko otwieraniu miasta dla samochodów. W wyniku tych protestów władze municypalne na nowo określiły politykę transportową, która miała służyć zwiększeniu atrakcyjności i dostępności centrum innymi środkami, niż tylko samochód.

Mniej parkingów w centrum

Zaczęło się od bitwy o parkingi, których budowę w centrum zaplanowano jeszcze w 1990 r. Rok później ustalono, że ze względu na ograniczoną chłonność sieci ulicznej i konieczność redukcji zanieczyszczeń powodowanych przez samochody, pożądana liczba wszystkich miejsc parkingowych w centrum miasta ma pozostać na poziomie wyjściowym. W parkingach kubaturowych nie wprowadzono zaś ograniczeń długości postoju, narzucono jednak taryfy, które wykluczają masowość zjawiska długotrwałego postoju (ok. 27 franków za dziewięć godzin albo ok. 200 franków za miesięczny abonament). Aby zmniejszyć ruch pojazdów poszukujących miejsca do parkowania, na ulicach dojazdowych ustawiono tablice scentralizowanej sygnalizacji wolnych miejsc ma parkingach.

Samochody zarejestrowane na terenie centrum mają możliwość parkować zawsze. W zewnętrznej strefie śródmieścia określono obszary potencjalnych parkingów podziemnych – niektóre pod publicznymi placami zielonymi, inne przewidywane przy okazji budowy budynków państwowych. Co ciekawe prawo kantonalne wprost zakazuje parkowania większości pracowników instytucji publicznych na terenie państwowym, niedostępnym dla pozostałych mieszkańców. Mają oni korzystać z tramwajów, chodzić pieszo i jeździć rowerami.

Przejechanie w poprzek centrum - praktycznie niemożliwe

Centrum miasta przeznaczono dla transportu publicznego - w tym wypadku dla tramwajów. W godzinach handlu obowiązuje tam zakaz ruchu. Przez cały dzień zaś obowiązuje zakaz parkowania długotrwałego (Blaue Zone - Strefa Niebieska), zaś przejechanie w poprzek centrum jest praktycznie niemożliwe. Sprawia to, że ruch kołowy, nawet poza godzinami z zakazem, jest stosunkowo mały.

Dla dojeżdżających samochodem ustawiono urządzenia „P+R” zarówno na zewnątrz miasta, jak i na krawędzi strefy centralnej. Mogą one być przedmiotem finansowania publicznego. Postawiono również na rozwój dróg rowerowych. Tych wybudowano kilka typów: zarówno w pełni wydzielone drogi, jak i pasy dla rowerów na jezdniach (w tym również pasy przeciwne do głównego kierunku ruchu, przy ograniczeniu prędkości do 30 km/h możliwe nawet bez wydzielania), uzyskane zazwyczaj po jej zwężeniu, pasy łączone autobusowo-rowerowe oraz ulice o ruchu do 30 km/h (bez segregacji pojazdów).

Rowerów więcej, niż samochodów

Specyfiką regionu są ścieżki przekraczające granice państwowe. Dla rowerów postawiono miejsca parkingowe przy dworcach i krańcach linii tramwajowych. Od ponad 60. lat na wielu dworcach kolejowych można wypożyczać rowery. Można je również przewozić tramwajami, w których zainstalowane są specjalne stelaże wewnątrz wagonów. W 2008 roku 17 proc. podróży, w tym dojazdów do pracy, odbywa się w Bazylei rowerami. Jest ich tu już o połowę więcej, niż samochodów.

Przy budowaniu miasta przyjaznego mieszkańcom, na przykładzie Bazylei widać, że nie zawsze muszą towarzyszyć temu kosztowne i wielkie inwestycje. Miasto jest obecnie czyste, mało hałaśliwe, centrum jest chętnie odwiedzane. Badania społeczne przeprowadzone w 2007 r. wykazały, że 95 proc. mieszkańców jest zadowolonych z transportu publicznego. 87 proc. osób przemieszcza się codziennie bez użycia samochodu. Dodatkowo liczba gospodarstw domowych bez samochodu wzrosła z 38 proc. w 2005 r. do 40 proc. dwa lata później.

Do takiego ideału polskim miastom wciąż jednak daleko. U nas pokutuje myślenie o mieście z lat 70. - wciąż budowane są przejścia podziemne i naziemne, mozolnie postępuje też spowalnianie ruchu w centrach miast a władze niechętnie myślą o rozwijaniu ruchu rowerowego. „Warszawa to nie wieś, żeby po niej rowerem jeździć” – powiedział kilka lat temu rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. Jednym zdaniem pokazał na czym polega sposób myślenia urzędników. Miasto ma być przede wszystkim dla samochodów.

Tekst powstał na podstawie publikacji Jacka Wesołowskiego „Miasta w ruchu”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zaciera się układ aglomeracji warszawskiej

Przestrzeń

Zaciera się układ aglomeracji warszawskiej

Kasper Fiszer 27 października 2015

Jeff Speck: Miasta przyjazne pieszym się opłacają

Przestrzeń

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Komunikacja

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Jakub Dybalski 05 maja 2014

Elżbieta Bieńkowska:  Unia kieruje uwagę na miasta

Prawo & Finanse

Wiedeń: Miasto wrażliwe na płeć

Przestrzeń

Wiedeń: Miasto wrażliwe na płeć

Justyna Urbaniak 29 marca 2014

Zobacz również:

Zaciera się układ aglomeracji warszawskiej

Przestrzeń

Zaciera się układ aglomeracji warszawskiej

Kasper Fiszer 27 października 2015

Jeff Speck: Miasta przyjazne pieszym się opłacają

Przestrzeń

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Komunikacja

Lima. Autobusy za miliard dolarów

Jakub Dybalski 05 maja 2014

Elżbieta Bieńkowska:  Unia kieruje uwagę na miasta

Prawo & Finanse

Wiedeń: Miasto wrażliwe na płeć

Przestrzeń

Wiedeń: Miasto wrażliwe na płeć

Justyna Urbaniak 29 marca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5