Od dziesięcioleci trolejbusy stanowią integralną część codziennego życia w Atenach i pobliskim Pireusie w Grecji, zapewniając w pełni elektryczny transport i docierając nawet do najbardziej oddalonych zakątków aglomeracji. Jednak w ostatnich latach infrastruktura zaczęła być już coraz bardziej wyeksploatowana. Ministerstwo Infrastruktury i Transportu postanowiło przygotowywać się do całkowitego zamknięcia sieci trolejbusowej.
Likwidacja ma objąć wycofanie nie tylko samych pojazdów, ale także demontaż sieci trakcyjnej. Ma to być element szerszej strategii modernizacji greckiego systemu transportu publicznego, w której nie będzie już miejsca dla tradycyjnych trolejbusów. Jak podają greckie media, jednym z głównych powodów tej decyzji jest starzenie się floty. Ponad 120 trolejbusów ma ponad 20 lat, a niektóre – takie jak modele Neoplan i Van Hool – są w eksploatacji od 1999 roku. W rezultacie utrzymanie floty stało się coraz trudniejsze i droższe. Liczy ona oficjalnie 300 trolejbusów, wszystkie pochodzące z lat 1999-2004. Jednak tylko część tych trolejbusów jest sprawna. Obecnie szacuje się, że tylko około 130 pojazdów pozostaje w dobrym stanie technicznym, a znaczna część pozostałych pojazdów to dawcy części zamiennych.
Części zamiennych brakuje
Przewoźnik podkreśla ponadto, że części zamienne są znacznym problemem, gdyż bywają trudne do zdobycia, albo są drogie, co powoduje długie opóźnienia w naprawach i pogłębia problemy z niezawodnością taboru. Poza kosztami utrzymania pojazdów, koszt eksploatacji trolejbusów w przeliczeniu na kilometr również bardzo wzrósł. Trolejbusy kosztują obecnie około 4,06 euro za kilometr, co czyni je najdroższym środkiem transportu publicznego w Grecji.
Całą sytuację pogarsza także ograniczona wydajność floty. Ze względu na wiek i brak gotowości technicznej, rzeczywista roczna liczba przejechanych kilometrów jest o 75% niższa od oczekiwanej – biorąc pod uwagę wielkość floty. Tak duży spadek wydajności doprowadził do częstych opóźnień i dłuższego czasu oczekiwania, szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu, kiedy odchylenia od rozkładu jazdy sięgają nawet 75%. Niezadowolenie pasażerów stale rośnie, a niezawodność pojazdów systematycznie spada. Trolejbusy są również krytykowane za niską średnią prędkość, która wynosi zaledwie 13,4 km/h, podczas gdy autobusy powinny osiągać 18,4 km/h.
Autobusy na baterie zamiast z pałąkiem
Greckie władze dążą do przekierowania zasobów na „bardziej wydajne, elastyczne i przyjazne dla środowiska rozwiązania transportowe”. Plany obejmują zastąpienie tradycyjnych trolejbusów autobusami elektrycznymi i hybrydowymi, które nie będą wymagać stałej infrastruktury – jak sieć trakcyjna rozwieszona nad ulicami – oraz zaoferują większą elastyczność w obsłudze tras. Oznacza to, że po siedmiu dekadach nieprzerwanej eksploatacji trolejbusy zaczną być stopniowo wycofywane z ulic Aten .Będzie to oznaczać koniec pewnej ery, jednego z najbardziej kultowych i przyjaznych dla środowiska greckich środków transportu publicznego.
Siedem dekad historii
Trolejbusy kursują w Atenach od 1954 roku, a pięć lat wcześniej zaczęły działać w pobliskim Pireusie. Oba systemy połączono dopiero w 1990 roku. Autobusy z pałąkami miały zrewolucjonizować starzejący się system tramwajowy Aten i sprostać rosnącym potrzebom transportowym powojennej stolicy. Początkowo obsługiwany przez Hellenic Electric Railways system szybko się rozwijał w kolejnych dekadach, stanowiąc czystą, napędzaną elektrycznie alternatywę dla autobusów z silnikiem diesla. W 1970 roku system został oddany pod zarząd Greckiej Organizacji Elektrycznego Transportu Miejskiego. W latach 80. i 90. żółte trolejbusy stały się powszechnym widokiem w Atenach i Pireusie, obsługując miliony pasażerów rocznie. System gruntownie zmodernizowano w latach poprzedzających Igrzyska Olimpijskie w 2004 roku.
Pomimo ciągłych modernizacji, system trolejbusowy – jak określają to ateńskie władze – zmaga się z coraz większymi wyzwaniami operacyjnymi, takimi jak starzejąca się infrastruktura, wysokie koszty utrzymania i ograniczona elastyczność sieci. W ramach szeroko zakrojonych działań mających na celu modernizację floty transportu publicznego w Atenach i przejście na autobusy elektryczne i hybrydowe, władze ogłosiły plany wycofania trolejbusów w ciągu najbliższych kilku lat – do 2027 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.