Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ABB: Ładowanie autobusów elektrycznych wymaga jednolitego standardu

Dalej Wstecz
Autor:

Leonard Dolecki

Data publikacji:
2017-12-20 07:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ABB: Ładowanie autobusów elektrycznych wymaga jednolitego standardu
Fot. ABB
– Najistotniejsza dla rynku pojazdów elektrycznych, zarówno samochodów i autobusów, jest standaryzacja ładowania. Międzynarodowe prace nad jednym wiodącym standardem dla autobusów elektrycznych mają się zakończyć się pod koniec 2018 roku. Jednak rynek przyśpiesza, więc trzeba działać teraz – mówił w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Wojciech Dziwisz, kierownik ds. rozwoju biznesu e-mobility w ABB w Polsce.

– Najwięksi producenci autobusów elektrycznych, czyli Volvo, Daimler, MAN, Scania i Iveco, wydali oficjalną rekomendację. Mówi ona, że w sytuacji kiedy trwają prace nad określeniem standardów, oni będą rozwijać swoje produkty w jednej koncepcji – mówi Wojciech Dziwisz.

Mowa o koncepcji odwróconego pantografu – przymocowanego do masztu po stronie infrastruktury i opuszczanego z góry na dół, na dach autobusu. Na pojeździe, nad przednią osią, znajdować się mają szyny, do których podłączony zostaje pantograf. Dodatkowo komunikacja między autobusem a stacją ładowania ma wykorzystywać sieć Wi-Fi.

– Ta decyzja jest kluczowa dla branży. Dzięki temu, ciągle pracując nad normami i standaryzacją, możemy produkować ładowarki w określony sposób, wiedząc, że będzie na nie zapotrzebowanie – komentuje przedstawiciel ABB. Takie rozwiązanie jest bardzo efektywne. Stacja o mocy 300 kW może naładować autobus na trasę o długości 40-50 km w ok. 6 minut. Dodatkowo to, że pantograf jest po stronie infrastruktury, a nie pojazdu ogranicza wagę autobusu oraz obniża całkowite koszty własności takiego rozwiązania – dodaje.

Jako przykład Wojciech Dziwisz przytacza projekt z Belgii. – W naszym przedsięwzięciu, prowadzonym wraz z Volvo, zbudowaliśmy 15 ładowarek z 15 pantografami. Jeśli miałyby być one po stronie pojazdu, to byłoby ich 101, tyle ile zamówiono autobusów – zaznacza. – Umieszczenie takiej liczby pantografów na autobusach byłoby również dużo bardziej problematyczne od strony utrzymania i serwisowania. Wpłynęłoby to na znaczne zwiększenie kosztów inwestycji dla miasta – dodaje.

W tej chwili branża autobusów elektrycznych skupia się na kilku technologiach zasilania. Najpopularniejszą jest jednak ta, która bazuje na szybkim ładowaniu pojazdów prądem stałym. Zdaniem przedstawiciela ABB obecna sytuacja jest początkiem drogi ku stworzeniu jednolitego systemu ładowania, a co za tym idzie jednego globalnego standardu. Ma to pozwolić na upowszechnienie elektromobilności w miastach na dużą skalę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris z kolejną nagrodą dla Urbino 12 Electric

Komunikacja

Solaris z kolejną nagrodą dla Urbino 12 Electric

jd/inf. pras. 05 grudnia 2017

Autosan dostarczy autobusy elektryczne do Niemiec

Komunikacja

Autosan dostarczy autobusy elektryczne do Niemiec

jd/inf. pras. 22 listopada 2017

Ostrołęka kupuje następne autobusy elektryczne

Komunikacja

Ostrołęka kupuje następne autobusy elektryczne

Jakub Dybalski 21 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5