10 podmiotów zadeklarowało chęć wybudowania nowych linii metra w Mekce. Dwie nowe linie zbudowane na terenie Arabii Saudyjskiej mają mieć łącznie długość 44 km.
W Mekce co prawda od 2010 roku znajduje się jedna linia metra, ale jest ona tak oblegana, że niezbędna jest rozbudowa sieci, dlatego miasto w ciągu kilku lat znacznie powinno poprawić jakość transportu zarówno dla mieszkańców, jak i pielgrzymów.
Wśród otwartych ofert znalazły się zarówno podmioty krajowe, jak i zagraniczne firmy doświadczone w technologiach budowy metra. Jedna z planowanych linii w Mekce będzie miała 11 km długości. Zostanie na niej zbudowanych łącznie siedem stacji. Przeważająca część linii będzie miała przebieg podziemny. Linia połączy dzielnicę Mina ze stacją po południowej stronie Wielkiego Meczetu oraz stację kolei dużych prędkości Haramain.
Druga linia będzie miała tylko częściowo przebieg podziemny. W jej obszarze znajdzie się 15 stacji - na dystansie 33 km. Linia pobiegnie od ulicy Madinah na południe, aż do uniwersytetu Umm Al-Qura.
Prace zostały podzielone na dwa kontrakty. Roboty budowlane - o ile nie pojawią się przeszkody - ruszą w połowie roku i potrwają trzy lata. To jednak dopiero część planu rozbudowy sieci metra w Mekce. W dalszej perspektywie jest dobudowanie dwóch kolejnych linii metra. Cały system będzie miał 114 km długości. Na wszystkich liniach mają znaleźć się łącznie 62 stacje.
Koszt budowy dwóch linii metra szacowany jest w tej chwili na 6,8 mld dolarów.
Mekka to drugie miasto w Arabii Saudyjskiej, w którym ma powstać metro. Pierwszym z nich jest stolica Rijad, o której już
pisaliśmy.