Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jak działają Autobusowe Linie Dowozowe Kolei Małopolskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Koleje Małopolskie to pierwszy i na razie jedyny podmiot w Polsce, który jest jednocześnie przewoźnikiem kolejowym i autobusowym. Nie przez przypadek to właśnie samorząd województwa małopolskiego jest polskim pionierem, jeżeli chodzi o organizację wojewódzkich przewozów autobusowych - pisze Peter Jančovič, pełnomocnik zarządu Kolei Małopolskich.

ALD składa się obecnie (marzec 2023 r.) z sieci 22 linii autobusowych łączących małopolskie miasta, miasteczka i wioski. Długość siatki Autobusowych Linii Dowozowych wynosi aktualnie 1001 kilometrów, z wojewódzkich połączeń autobusowych mogą skorzystać mieszkańcy już 72 gmin na terenie województwa małopolskiego. Autobusy ALD zatrzymują się na ponad 1000 przystankach w województwie. Jeszcze na początku 2022 roku siatka była o ponad 2/3 mniejsza, więc rozwój połączeń ALD odbywa się w niezwykle dynamicznym tempie.
Autobusowe Linie Dowozowe mają, zgodnie z oczekiwaniami organizatora, dwa główne zadania. Po pierwsze: zapewnić dostęp do wojewódzkiej sieci kolejowej mieszkańcom miejscowości nieobsługiwanych przez transport kolejowy. Przykładowo mieszkaniec miasta Dobczyce, leżącego na południe od Krakowa, może skorzystać z połączenia ALD do Wieliczki, gdzie może się wygodnie przesiąść na pociąg i dojedzie do samego centrum Krakowa. Odjazdy ALD z Dobczyc odbywają się w atrakcyjnym interwale co 30-60 minut. Co więcej, takie połączenie z przesiadką w Wieliczce jest szybsze niż bezpośredni przejazd busem do Krakowa, dzięki bezkonkurencyjnemu czasowi przejazdu, który oferuje pociąg z Wieliczki do Krakowa – pociąg po prostu nie stoi w korkach. W podobny sposób ALD dowozi pasażerów do stacji kolejowych w Podłężu, Krzeszowicach, Bochni, Brzesku Okocim, Bogumiłowicach, Tarnowie i Zatorze.
Drugie zadanie ALD to zapewnienie obsługi komunikacyjnej tam, gdzie nie ma odpowiedniej oferty ze strony drogowych przewoźników komercyjnych, w celu przeciwdziałania tzw. wykluczeniu komunikacyjnemu. Nie chcemy stanowić konkurencji dla komercyjnych przewozów, a bardziej uzupełnić je tam, gdzie obecna oferta komunikacyjna jest niezadowalająca. Dlatego podjęliśmy się obsługi takich tras, jak na przykład: Myślenice – Kraków, Olkusz – Kraków, Tarnów – Nowy Sącz lub Nowy Sącz – Nowy Targ. Przewozy komercyjne na tych trasach przed wejściem Kolei Małopolskich nie były w stanie zaspokoić potrzeb mieszkańców.

Nie tylko dla kolei

Około 30% pasażerów ALD korzysta z przesiadek, pozostali podróżują pomiędzy miejscowościami w ramach danej linii. To nic dziwnego, bo linie zapewniają mnóstwo istotnych połączeń międzypowiatowych. Te 30% pasażerów zasilających wojewódzki system kolejowy to ogromna wartość dodana, zwiększająca atrakcyjność i efektywność przewozów kolejowych.

W 2022 roku nastąpiła duża zmiana w zakresie sposobu obsługi połączeń ALD – i udało się osiągnąć kolejny krok milowy w budowaniu Kolei Małopolskich jako przewoźnika multimodalnego. Przez lata połączenia ALD były obsługiwane wyłącznie z wykorzystaniem wynajętych pojazdów i kierowców od podwykonawców. W lutym 2022 roku Koleje Małopolskie wprowadziły do ruchu pierwsze dwa własne autobusy. To fabrycznie nowe autobusy Iveco Crossway Low Entry 12 m. W marcu 2023 roku flota własna Kolei Małopolskich liczy już 10 autobusów, które prowadzi zespół ponad 15 własnych kierowców. Do obsługi Autobusowych Linii Dowozowych wykorzystywanych jest łącznie 40 pojazdów, z tego około 30 pojazdów zapewnia pięć lokalnych firm z różnych części Małopolski.

Średni wiek floty wykorzystywanej w ramach ALD to sześć lat. 70% floty ALD to pojazdy niskowejściowe, dostępne dla osób na wózku lub z wózkiem dziecięcym. Choć niektórym ALD kojarzyły się do niedawna głównie z busami, to obecnie już 45% pojazdów wykorzystywanych na liniach ALD to duże autobusy. Wszystkie pojazdy spełniają normy emisji spalin Euro 5 lub Euro 6 i są klimatyzowane.

Co już się udało, i co jest jeszcze w planach?


Przez cały rok 2022 przewieźliśmy w ramach Autobusowych Linii Dowozowych 753 617 pasażerów – to rekordowy wynik w ramach dotychczasowej autobusowej działalności Kolei Małopolskich. W 2023 roku planujemy przewieźć autobusami około dwóch milionów pasażerów. Będzie to oznaczać, że mniej więcej 1/4 pasażerów Kolei Małopolskich będą stanowić pasażerowie Autobusowych Linii Dowozowych.
Od września 2022 roku pasażerowie ALD mogą kupować bilety również za pomocą nowoczesnych narzędzi elektronicznych – bilety są dostępne w ramach wojewódzkiego systemu Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA), w biletomatach oraz w aplikacji mobilnej iMKA. Rozkłady ALD można obecnie znaleźć we wszystkich najbardziej popularnych aplikacjach do planowania podróży, m.in. Google Maps, Jakdojade oraz e-podróżnik. Dzięki systemowi i aplikacji KiedyPrzyjedzie można korzystać z rozkładu jazdy w czasie rzeczywistym, który uwzględnia aktualną sytuację na drodze.
W związku ze zwiększającą się liczbą własnych pojazdów stoimy przed kwestią zorganizowania autobusowej bazy z prawdziwego zdarzenia. Rozbudowujemy również niedawno stworzoną dyspozyturę autobusową. Największym wyzwaniem i jednocześnie barierą rozwoju jest obecnie brak jednego biletu na autobus i pociąg. Wymagania formalne i różnice w ulgach ustawowych pod tym kątem zdecydowanie nie ułatwiają nam zadania; z tego powodu w pociągach i autobusach stosujemy odrębne taryfy biletowe. Mamy jednak nadzieję, że w najbliższych miesiącach uda nam się z tym problemem uporać oraz jednocześnie jeszcze bardziej rozszerzyć sprzedaż za pomocą kanałów elektronicznych. Co więcej, jest też szansa na uruchomienie jednego biletu z komunikacją miejską w Krakowie i komunikacjami gminnymi w niektórych gminach.

Czy „kolejowe” autobusy sprawdzają się? Właśnie dzięki nim i dzięki umiejętnemu wykorzystaniu dostępnych funduszy przez samorząd województwa, m.in. z FRPA, udało się stworzyć autobusowo-kolejową siatkę wzorem transportowo najbardziej rozwiniętych krajów, która już teraz pokrywa około 70% gmin województwa małopolskiego.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze Miesięcznika Rynek Kolejowy.

Peter Jančovič
Autor jest pełnomocnikiem zarządu Kolei Małopolskich, odpowiedzialnym za sprawy związane z rozwojem spółki oraz za działalność w zakresie przewozów autobusowych. Wcześniej zawodowo związany z transportem kolejowym i autobusowym w Polsce, Czechach i na Słowacji, m.in. jako dyrektor polskiego oddziału Leo Express oraz menadżer ds. sprzedaży w RegioJet.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Prawo & Finanse

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 07 czerwca 2023

Koleje Małopolskie z umową na kolejne… autobusy

Komunikacja

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Komunikacja

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Komunikacja

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Komunikacja

Koleje Małopolskie z ofertami na autobusy

Komunikacja

Koleje Małopolskie z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 07 lutego 2023

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Prawo & Finanse

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 07 czerwca 2023

Koleje Małopolskie z umową na kolejne… autobusy

Komunikacja

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Komunikacja

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Komunikacja

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Komunikacja

Koleje Małopolskie z ofertami na autobusy

Komunikacja

Koleje Małopolskie z ofertami na autobusy

Witold Urbanowicz 07 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5