Partnerzy serwisu:
Mobilność

ZUE cieszy wysyp przetargów tramwajowych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2018-09-17 16:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 ZUE cieszy wysyp przetargów tramwajowych
fot. ZUE
– Pozyskaliśmy już pięć zleceń na infrastrukturę tramwajową i startujemy w kolejnych przetargach – mówi prezes ZUE Wiesław Nowak. Potwierdza on, że branżę dotykają ogromne wzrosty cen materiałów, wynagrodzeń i problemy z dostępnością wykwalifikowanej kadry.

„Rynek Kolejowy”: Jaki jest obecny portfel zamówień?

Wiesław Nowak, prezes ZUE: Obecnie Grupa ZUE posiada w portfelu zamówienia na kwotę ok. 2,3 mld zł, z czego znaczną część stanowią pozyskane w poprzednim roku kontrakty kolejowe.

Jak przebiega ekspansja ZUE na rynki pozakolejowe?

Poza rynkiem kolejowym z optymizmem patrzymy na krajowy rynek infrastruktury miejskiej. W tym roku obserwujemy „wysyp” przetargów przez największe miasta w kraju. Pozyskaliśmy już pięć zleceń na infrastrukturę tramwajową w kilku z nich i startujemy w kolejnych przetargach.

ZUE dokonało ciekawych zakupów maszyn i taboru. Czy można je podsumować? Jeśli są planowane kolejne, to jakie?

W tym roku zainwestowaliśmy w sprzęt ok. 16 mln zł, głównie w maszyny kolejowe i środki transportu. Kupiliśmy m.in. palownicę kolejową, zgrzewarkę dwudrogową szyn, 75 wagonów do transportu materiałów budowlanych. Wzmożone inwestycje, jakie realizujemy od pewnego czasu, wynikają z tego, że chcieliśmy być jak najlepiej przygotowani na okres prosperity. W dalszym ciągu będziemy inwestować w środki trwałe, jednak ciężko wskazać konkretne kwoty. Analizujemy sytuację na bieżąco.

Z czego wynika obserwowany od początku roku ogromny rozstrzał między ofertami wykonawców a kosztorysami? Czy tylko ze wzrostu cen, czy np. z przerzucania ryzyk na wykonawcę? Czy ten wzrost dotyczy tylko kolei?

Kosztorysy inwestorskie były przygotowywane wcześniej, gdy ceny materiałów i usług były niższe. Tymczasem obecnie wzrosły koszty materiałów. Nastąpiły podwyżki wynagrodzeń i wzrost cen usług firm podwykonawczych. Wykonawcy muszą również uwzględnić w wycenach ryzyko kolejnych potencjalnych wzrostów cen materiałów, robocizny i usług. Znaczna ilość składanych ofert w przetargach jest składana powyżej kosztorysów inwestorskich, co przekłada się niejednokrotnie na anulowanie postępowań przetargowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym m.in. zostały anulowane trzy postępowania, w których spółka złożyła w 2018 roku najlepsze oferty o łącznej wartości ok. 934 mln zł (jedno kolejowe i dwa miejskie w Krakowie i Bydgoszczy). Rozbieżności między ofertami a kosztorysami dotyczą również rynku infrastruktury tramwajowej.

Jakie są aktualnie największe trudności branży budowlanej i w jakim stopniu dotyczą ZUE?

Główne problemy branży to ponadprzeciętny wzrost cen materiałów, rosnące koszty wynagrodzeń i problemy z dostępnością wykfalifikowanej kadry, rosnące ceny usług podwykonawców, brak w umowach klauzul waloryzacyjnych lub klauzule martwe. Jest jeszcze wiele czynników pośrednich, które mają wpływ na powyższe wzrosty. Przykładowo, wzrost płacy minimalnej, ułatwienia dla pracowników z Ukrainy w poruszaniu się po całej UE czy też nakładanie różnych opłat na materiały budowlane, np. ceł antydumpingowych na rynku UE. Nie bez wpływu na rynek są również przedłużające się postępowania przetargowe i długie okresy pozyskiwania zgód i decyzji od różnych organów na prowadzonych inwestycjach.

Zbliża się największa kumulacja prac na drogach i liniach kolejowych. Czy logistycznie (np. przewóz materiałów) jest to już przygotowane do "przerobienia", czy można się spodziewać problemów?

Przy prowadzonej i planowanej skali prac przez PKP PLK i GDDKiA problemy z utrudnieniami lub brakiem dostępności infrastruktury kolejowej i środków transportu kolejowego, a tym samym możliwe opóźnienia i utrudnienia dostaw materiałów budowlanych na teren budowy mogą się pojawić. Przełoży się to na wzrost kosztów logistyki. Możliwy jest też negatywny wpływ na terminowość realizacji robót.

Tekst pochodzi z miesięcznika Rynek Kolejowy, wydanie specjalne na Targi InnoTrans 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Spółka ElectroMobility Poland ma nowego prezesa

Prawo & Finanse

Spółka ElectroMobility Poland ma nowego prezesa

inf. pras. 17 kwietnia 2018

Samochody elektryczne nawet 3,5 razy ekonomiczniejsze niż spalinowe

Mobilność

Samochody elektryczne nawet 3,5 razy ekonomiczniejsze niż spalinowe

Redakcja/ Newseria Biznes 13 grudnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5