Partnerzy serwisu:
Mobilność

KK 2016. Czy możliwy jest wspólny bilet na kolei?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
 KK 2016. Czy możliwy jest wspólny bilet na kolei?
fot. Koleje Mazowieckie
– W Warszawie człowiek, który się śpieszy, wsiada w co tylko się rusza. Warto, by coś takiego działało w skali kraju – zażyczył sobie Andrzej Żurkowski, szef Instytutu Kolejnictwa, który poprowadził debatę o spójnej ofercie dla pasażera podczas, odbywającego się w Gdańsku, Kongresu Kolejowego. Słuchając szefów polskich przewoźników można jednak odnieść wrażenie, że coś co udało się na Mazowszu, gdzie indziej jest kłopotem nie do przeskoczenia.

– Dziś bez SKM nie ma życia aglomeracyjnego w Trójmieście, ale to też przewozy poza aglomeracją – do Kościerzyny, czy do Kartuz. Wspólny bilet jest na Pomorzu chyba największym problemem. Z różnych powodów. Mówię uczciwie, a wiem, że niektórzy słuchają mojej wypowiedzi, więc tu postawię kropkę – powiedział członek zarządu województwa pomorskiego Ryszard Świlski.

Nie chciał o tym mówić, bo choć Pomorze znane jest z intensywnego wykorzystywania transportu szynowego, to samo Trójmiasto nie mniej słynie ze skomplikowanej oferty biletowej. A szkoda, na co uwagę Żurkowski zwrócił już na samym wstępie.

Nie ma, bo to trudne

– Podróżny wybiera pociąg albo samochód. Podróżny nie wybiera przewoźnika kolejowego. W ten sposób trzeba patrzeć na przewozy pasażerskie. Dlatego w naszym interesie jest by wspólna oferta przewoźników była spójna. Pasażerowie do tej pory bardzo często mówią, że jechali PKP, nie rozróżniając jaka spółka dowiozła go na miejsce – zauważał.

Prezes trójmiejskiej SKM Maciej Lignowski próbował tłumaczyć sytuację, ale ostatecznie i on mówił o problemach, z powodu których oferta wspólnego biletu nie może się udać. – Od 2005 r. uczestniczymy w projekcie „Bilet Metropolitalny”. Ta współpraca jest burzliwa. Co roku negocjujemy warunki sprzedaży z tych biletów. Tylko, że drastycznie spadła nam liczę sprzedawanych naszych biletów. A jak na biletach metropolitalnych – wspólnych – mamy odzyskiwać ulgi ustawowe? Od dwóch lat te bilety są zapisywane na karcie, ale w taki sposób, że są odrębną częścią, więc możemy te pieniądze odzyskać.

Prezes Kolei Wielkopolskich Wojciech Wilkanowicz zapowiedział wspólny bilet oparty o kartę PEKA w nowo tworzonej usłudze Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński po temacie się prześlizgnął tłumacząc, że mamy problem nawet z określeniem definicji „wspólnego biletu”.

– Często wspólny bilet jest mylony z biletem łączonym – zgodził się z nim dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w SkyCash Piotr Bochenek. – A przecież dla pasażera, tak wynika z naszych badań, nie cena jest najbardziej istotna. Bardziej to, żeby kilkoma kliknięciami mógł kupić bilet z punktu A, do punktu B – wskazywał.

Jest, i jest to łatwe

– Warto pamiętać, że dla wielu ludzi wspólny bilet nie oznacza czegoś co ma niższą cenę niż wszystkie bilety naraz. To może być po prostu możliwość kupienia w kasie w Warszawie biletu na pociąg do Gdańska i na SKM, czy Koleje Śląskie. Po prostu – zgodził się Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.

Prezes Grajda do wspomnianego grona nie do końca pasował, bo zamiast tłumaczyć, dlaczego coś jest niemożliwe wyjaśniał, że… zrobienie wspólnego biletu jest w istocie bardzo proste. Nie tylko w granicach Warszawy, ale daleko poza nimi, wspólny bilet działa od lat. Pasażerowie dojeżdżający do stolicy do pracy czy do szkoły mają w kieszeni jedną, plastikową kartę i niczym się nie przejmują, jak to obrazowo, na wstępie, opisał dyrektor Żurawski.

– W Warszawie nie ma tu wielkiej filozofii – mówił Grajda. – Wiemy ile kosztuje pociągokilometr w ramach strefy wspólnego biletu. Wiemy ile ich w niej przejechaliśmy i z tą liczbą zwracamy się do ZTM o rekompensatę. Oczywiście zgadzamy się na obniżone wpływy własne, bo to jasne, że sprzedajemy mniej swoich biletów. Ale czujemy to, czego potrzebuje pasażer – przyznał.

– Rynek kolejowy powinien postawić na prostotę i dobrowolność – stwierdził, podsumowując debatę, Andrzej Soroczyński, prezes e-podróznik.pl. – Zgadzam się z prezesem Grajdą. Największym problemem jest podział zysków. Niech każdy z przewoźników sam powie jaką część zysku z takiego biletu chciałby uzyskać. Zgadzam się, że to nie jest problem techniczny. W e-podróżniku swoje bilety sprzedaje 160 przewoźników, również w ramach biletów łączonych, również bilety specjalne. I to działa. Polecałbym wszystkim.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Słowacja wprowadzi jeden bilet na pociągi i autobusy

Komunikacja

Słowacja wprowadzi jeden bilet na pociągi i autobusy

Przemysław Farsewicz 26 lutego 2025

Koleje Dolnośląskie pokazują nowe trasy autobusowe

Komunikacja

Koleje Dolnośląskie pokazują nowe trasy autobusowe

Koleje Dolnośląskie 21 lutego 2025

SKM Szczecin dotrze do Polic jeszcze później niż zakładano

Prawo & Finanse

Jak tanio zorganizować swój zagraniczny lot na własną rękę?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Słowacja wprowadzi jeden bilet na pociągi i autobusy

Komunikacja

Słowacja wprowadzi jeden bilet na pociągi i autobusy

Przemysław Farsewicz 26 lutego 2025

Koleje Dolnośląskie pokazują nowe trasy autobusowe

Komunikacja

Koleje Dolnośląskie pokazują nowe trasy autobusowe

Koleje Dolnośląskie 21 lutego 2025

SKM Szczecin dotrze do Polic jeszcze później niż zakładano

Prawo & Finanse

Jak tanio zorganizować swój zagraniczny lot na własną rękę?

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij