Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zachodniopomorskie powołało oficera rowerowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Zachodniopomorskie powołało oficera rowerowego
fot. Kapitel, lic. CC0Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Zachodniopomorski urząd marszałkowski powołał niedawno pełnomocnika marszałka województwa ds. komunikacji rowerowej. To pierwsze tego rodzaju stanowisko w Polsce.

Oficer rowerowy to potoczna nazwa osoby odpowiedzialnej za komunikację rowerową w danym regionie. Jest to w rzeczywistości urzędnik – pełnomocnik delegowany przez organy wykonawcze jednostek administracyjnych (zazwyczaj prezydentów miast) do sprawowania pieczy nad infrastrukturą rowerową. Oprócz rozwiązywania bieżących problemów miejskich cyklistów, dogląda także nowych inwestycji, pomagając w planowaniu spójnej sieci tras oraz forsując dobre rozwiązania.

Do tej pory oficerowie rowerowi istnieli wyłącznie w miastach. Swoich pełnomocników ds. komunikacji rowerowej mają m.in. Gdańsk, Warszawa, Kraków, Lublin, Wrocław czy Szczecin. Sytuacja uległa jednak zmianie. Zachodniopomorskie stało się pierwszą jednostką administracyjną, która wyznaczyła oficera rowerowego na szczeblu wojewódzkim. Funkcję tę objęła Wanda Nowotarska – do niedawna pracownik Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie. Poniżej prezentujemy krótki wywiad ze świeżo upieczonym pełnomocnikiem.

Rafał Stawecki, transport-publiczny.pl: Wojewódzki oficer rowerowy to pierwsze tego rodzaju stanowisko w Polsce. Co, Pani zdaniem, skłoniło urząd do ogłoszenia przetargu na taką funkcję?

Wanda Nowotarska, Pełnomocnik Marszałka Województwa ds. Komunikacja Rowerowej: Zacznijmy od tego, że nie było przetargu – pracowałam w urzędzie i zostałam powołana. Marszałek Olgierd Geblewicz od dawna dostrzegał niewykorzystany potencjał roweru. Od trzech lat patronował największej rowerowej imprezie w regionie. Końcówkę funduszy europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego (13 milionów złotych) przeznaczył właśnie na drogi rowerowe. Chce rozwijać turystykę rowerową w regionie oraz namawiać miasta do zmian w polityce transportowej na bardziej przyjazną środowisku. Okazało się, że jest to ogrom pracy rozsianej po różnych komórkach urzędu oraz w jednostkach podległych urzędowi. Zadania te wymagały koordynacji. Natomiast rozwój turystyki rowerowej, która miałaby stanowić istotne źródło dochodów mieszkańców, wymaga stworzenia koncepcji sieci długodystansowych tras rowerowych.

Jakie są Pani - jako pełnomocnika marszałka ds. komunikacjirowerowej - kompetencje?

– Rozwój ruchu rowerowego wymagał kompleksowego podejścia. Dlatego też przypisano mi koordynację wszelkich zadań mających wpływ na komunikację rowerową, a leżących w kompetencji samorządu województwa. Uczestniczę m.in. w tworzeniu dokumentów o charakterze strategicznym i operacyjnym, opiniuję projekty budowy, przebudowy i remontów dróg wojewódzkich, a także projekty organizacji ruchu na tych drogach. Pomagam w określaniu wymogów w zakresie zamawianego taboru kolejowego, jestem członkiem wojewódzkiej rady BRD, współpracuję z komórkami zajmującymi się promocją regionu.

Czym, jako pełnomocnik, zajmie się Pani w pierwszej kolejności? Cojest najbardziej palącym problemem zachodniopomorskiego, jeśli chodzi o komunikację rowerową?

– Jak już wspominałam, rozwój przynoszącej dochody turystyki rowerowej wymaga opracowania koncepcji tras rowerowych. Ponadto powstająca w Polsce infrastruktura rowerowa jest często złej jakości i nie spełnia oczekiwań użytkowników. Zazwyczaj nie wynika to ze złej woli inwestorów, ale z braku transferu wiedzy (szczególnie do małych ośrodków miejskich) oraz braku doświadczenia projektantów. Dlatego też stwierdziłam, że warto jest zlecić opracowanie standardów projektowych dla infrastruktury rowerowej. Innowacyjnym podejściem jest to, że standardy będą obejmowały wszystkie inwestycje wojewódzkie oraz finansowane przez samorząd województwa z funduszy europejskich inwestycje prowadzone przez gminy i powiaty. Chcemy z tym dokumentem wyjść do wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za tworzenie w infrastruktury rowerowej w regionie – tak, aby nastąpił transfer wiedzy na dużą skalę, a nowe trasy miały wysoką jakość.

Będę też przywiązywać dużą wagę do tworzenia infrastruktury rowerowej wzdłuż dróg wojewódzkich. Z uwagi na ograniczenia finansowe i terenowe jest to trudne, wymagające kompromisów zadanie. Uważam jednak, że zapewnienie mieszkańcom małych miejscowości godnych i bezpiecznych warunków do przemieszczania się rowerem jest - w obliczu niedostatecznego transportu publicznego - bardzo istotne. Dzięki tym działaniom możemy również integrować rower z mocno przez nas rozwijanym transportem kolejowym.

Czy rower to Pani całoroczny środek transportu? W niektórych miastach warunkiem koniecznym do zostania oficerem było całoroczne dojeżdżanie rowerem do pracy - także zimą. Czy musiała Pani spełnić podobny warunek?

– Osoba zajmująca się koordynacją polityki rowerowej musi posiadać, oprócz innych umiejętności, duże doświadczenie w jeździe na rowerze. Specyfika takiego stanowiska w samorządzie województwa wymaga nawet więcej – trzeba mieć duże doświadczenie w turystyce rowerowej. Może wydawać się to dziwne, ale bez tego trudno jest planować udogodnienia dla rowerzystów czy dostrzegać błędy projektowe. Jestem całoroczną rowerzystką. Codziennie dojeżdżam do pracy na rowerze, niezależnie od pogody. Nikt jednak tego ode mnie nie wymagał.

Czy rower to zainteresowanie czysto zawodowe, czy też pasja także poza pracą?

– Każdą wolną chwilę przeznaczam na turystykę i rekreację rowerową. Ponoć rower uzależnia - tak jest właśnie w moim przypadku. W ciągu roku podczas dojazdów do pracy przejeżdząm przeszło 4 000 km. Bardzo lubię jeździć zimą, również po śniegu i lodzie – w miesiące zimowe mój licznik nadal pokazuje po kilkaset przejechanych kilometrów miesięcznie. Urlopu też nie umiem spędzić inaczej, jak zwiedzając świat z perspektywy dwóch kółek. Na najdłuższą do tej pory wyprawę udałam się z mężem na tandemie gdzie, w ciągu 6 tygodni przejechaliśmy 3 000 km wzdłuż Dunaju.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5