Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wkrótce zamknięcie kolei z Grodziska do Warszawy. Jakie alternatywy?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2017-08-25 12:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wkrótce zamknięcie kolei z Grodziska do Warszawy. Jakie alternatywy?
Fot. Mateusz Pawłowicz
PKP PLK, ZTM Warszawa i Koleje Mazowieckie podały (prawie) ostatnie szczegóły organizacji ruchu pasażerskiego podczas zamknięcia linii kolejowej Warszawa – Grodzisk. Cieszy bardzo szeroki zakres wspólnego biletu ZTM – KM. Wciąż jednak nie wiadomo, czy zostanie rozszerzona współpraca z WKD.

Już od 3 września całkowicie wstrzymany zostanie ruch pociągów po obu torach linii podmiejskiej nr 447 Warszawa – Grodzisk pomiędzy Grodziskiem a stacją Warszawa Włochy. Zamknięcie torowe potrwa przez 12 miesięcy, podczas których przeprowadzone zostaną najważniejsze prace przy modernizacji linii. O jej zakresie szczegółowo pisaliśmy w tym miejscu.

Utrzymane zostaną bezpośrednie połączenia bez postojów na przystankach i stacjach pośrednich między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. Na czas przebudowy pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich pojadą linią dalekobieżną. Podróżni w dni robocze będą mieli do dyspozycji 46 połączeń do Warszawy. Podczas porannego szczytu przewozowego pomiędzy 5 a 8 rano w stronę Warszawy wyruszy 13 składów. Po południu od godziny 15 do 20 w stronę Grodziska wyruszy 14 pociągów.

W lipcu opisaliśmy założenia dotyczące komunikacji zastępczej na czas zamknięcia linii. Dziś PKP PLK, ZTM Warszawa i Koleje Mazowieckie podały (prawie) ostatnie szczegóły organizacji ruchu pasażerskiego. Jak mówił Marek Chmurski, kierownik działu transportu aglomeracyjnego ZTM podział zadań był następujący: Na obsłudze miast Brwinów, Milanówek i Grodzisk skupiają się Koleje Mazowieckie, a na Warszawie, Piastowie i Pruszkowie – ZTM.

– Mamy już podpisaną umowę z wykonawcą PKS Grodzisk na obsługę komunikacji zastępczej – przypomniał Chmurski. W zakresie obsługi Pruszkowa, powstały już dodatkowe przystanki; autobusy pojadą nawet co 5 minut w szczycie. Będą to jednak wozy dwunastometrowe, a nie przegubowce. – Częstotliwość została zwiększona, tak żeby zrównoważyć mniejszą podaż miejsc – wyjaśnia przedstawiciel ZTM.

Przyspieszone autobusy

W Warszawie autobusy z Pruszkowa do Warszawy Zachodniej będą zatrzymywać się tylko na węzłach przesiadkowych przy u. Łopuszańskiej i nad przystankiem PKP i WKD al. Jerozolimskie. Podobnie będzie z linią 717, która dowiezie pasażerów z Piastowa. Ma być to rekompensatą dla większości pasażerów za wydłużoną podróż. Dojazdy do pozostałych przystanków będą realizowane z przesiadkami.

Poza linią dodatkową z Pruszkowa, ZTM oprze komunikację na dotychczasowych liniach autobusowych, których częstotliwość kursowania radykalnie się zwiększy. Linie 717, 517 i 127 pojadą nawet dwukrotnie częściej, niż dotąd. Dodatkowe kursy tych ostatnich linii będą skrócone do centrum miasta. Wzmocnione na kluczowych odcinkach zostaną też linie 178 i 177. Natomiast pasażerowie jadący przez Ursus i Włochy linii 191 i 716 mogą liczyć na dłuższe autobusy przegubowe. – Zmiany oznaczają łącznie dodatkowe 30 wozów na terenie Ursusa i Włoch – podkreśla Chmurski, dodając, że ZTM ma jeszcze niewielką rezerwę, którą może wzmocnić tę linię, która będzie najbardziej obciążona.

Jak dodał przedstawiciel ZTM, wdrażany jest buspas w Al. Jerozolimskich. Na razie będzie prowadził tylko od granic Warszawy w stronę centrum stolicy. W razie problemów z korkami, rozważana będzie realizacja również w przeciwnym kierunku. – Nie dało się niestety wykorzystać do komunikacji zastępczej ciągu ul. Połczyńskiej i Kasprzaka. Są one mocno obciążone obsługą komunikacji na czas budowy II linii metra – przyznał przedstawiciel ZTM. Liczy on za to na przesiadki pasażerów do pociągów na węźle al. Jerozolimskie, gdzie będą czekać na nich dodatkowe pociągi ze Służewca.

Komunikacja zastępcza KM z niewielkimi zmianami

Tylko niewielkie zmiany względem wcześniejszych planów zapowiedział Rafał Czarnecki, kierownik wydziału zabezpieczenia przewozów Kolei Mazowieckich. Jak poinformował, linia o nazwie ZG z Grodziska do Warszawy Zachodniej będzie dedykowana do obsługi całego korytarza, z dojazdem do wszystkich stacji i przystanków kolejowych. Będzie mieć też 2–3 dodatkowe przystanki na żądanie w każdym mieście. Przewoźnik przed tygodniem otworzył oferty na komunikację zastępczą.

Zmiany dotkną wahadłową linię o nazwie ZM pomiędzy Grodziskiem a Milanówkiem. Będzie ona wozić pasażerów po obu stronach miasta. Czas przejazdu całą trasą wyniesie ok. 15 minut. Z wykorzystaniem pociągów przyspieszonych z Grodziska, podróż do Warszawy Zachodniej z Milanówka ma potrwać 30-45 minut.
 

Bardzo szeroki zakres honorowania biletów

Jak podkreślili przedstawiciele ZTM i KM, ustalono bardzo szeroki zakres honorowania biletów ZTM przez Koleje Mazowieckie. Przykładowo, pasażerowie z Ursusa będą mogli korzystać z pociągów KM z przystanku Ursus Północny i Gołąbki oraz z komunikacji zastępczej przewoźnika. Będzie to możliwe dla posiadaczy zarówno biletów okresowych, jak i jednorazowych przesiadkowych. – Przynajmniej pod względem wyboru środka komunikacji pasażer będzie miał komfort w tym trudnym okresie – podsumował Chmurski. Informację o honorowaniu biletów można już przeczytać na stronie ZTM.

Poza Pruszkowem bilety ZTM nie obwiązują, więc trzeba jak dotychczas korzystać z biletów Kolei Mazowieckich. Ale tu też jest dobra wiadomość – będą one ważne również we wszystkich wymienionych kursach ZTM. Nie ma natomiast pewności co do honorowania biletów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Zapowiadane niedawno przez WKD porozumienie nie zostało jeszcze podpisane, a rozmowy trwają. W tej chwili wspólny bilet obowiązuje od stacji Opacz do Warszawy Śródmieście WKD. ZTM nie wyklucza rozszerzenia tej oferty, ale zwraca uwagę na ograniczoną pojemność pociągów WKD.
 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Na Dąbrowę nadal autobusem zastępczym

Komunikacja

Łódź: Na Dąbrowę nadal autobusem zastępczym

Kasper Fiszer 23 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS