Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wkrótce zamknięcie kolei z Grodziska do Warszawy. Jakie alternatywy?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2017-08-25 12:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wkrótce zamknięcie kolei z Grodziska do Warszawy. Jakie alternatywy?
Fot. Mateusz Pawłowicz
PKP PLK, ZTM Warszawa i Koleje Mazowieckie podały (prawie) ostatnie szczegóły organizacji ruchu pasażerskiego podczas zamknięcia linii kolejowej Warszawa – Grodzisk. Cieszy bardzo szeroki zakres wspólnego biletu ZTM – KM. Wciąż jednak nie wiadomo, czy zostanie rozszerzona współpraca z WKD.

Już od 3 września całkowicie wstrzymany zostanie ruch pociągów po obu torach linii podmiejskiej nr 447 Warszawa – Grodzisk pomiędzy Grodziskiem a stacją Warszawa Włochy. Zamknięcie torowe potrwa przez 12 miesięcy, podczas których przeprowadzone zostaną najważniejsze prace przy modernizacji linii. O jej zakresie szczegółowo pisaliśmy w tym miejscu.

Utrzymane zostaną bezpośrednie połączenia bez postojów na przystankach i stacjach pośrednich między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. Na czas przebudowy pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich pojadą linią dalekobieżną. Podróżni w dni robocze będą mieli do dyspozycji 46 połączeń do Warszawy. Podczas porannego szczytu przewozowego pomiędzy 5 a 8 rano w stronę Warszawy wyruszy 13 składów. Po południu od godziny 15 do 20 w stronę Grodziska wyruszy 14 pociągów.

W lipcu opisaliśmy założenia dotyczące komunikacji zastępczej na czas zamknięcia linii. Dziś PKP PLK, ZTM Warszawa i Koleje Mazowieckie podały (prawie) ostatnie szczegóły organizacji ruchu pasażerskiego. Jak mówił Marek Chmurski, kierownik działu transportu aglomeracyjnego ZTM podział zadań był następujący: Na obsłudze miast Brwinów, Milanówek i Grodzisk skupiają się Koleje Mazowieckie, a na Warszawie, Piastowie i Pruszkowie – ZTM.

– Mamy już podpisaną umowę z wykonawcą PKS Grodzisk na obsługę komunikacji zastępczej – przypomniał Chmurski. W zakresie obsługi Pruszkowa, powstały już dodatkowe przystanki; autobusy pojadą nawet co 5 minut w szczycie. Będą to jednak wozy dwunastometrowe, a nie przegubowce. – Częstotliwość została zwiększona, tak żeby zrównoważyć mniejszą podaż miejsc – wyjaśnia przedstawiciel ZTM.

Przyspieszone autobusy

W Warszawie autobusy z Pruszkowa do Warszawy Zachodniej będą zatrzymywać się tylko na węzłach przesiadkowych przy u. Łopuszańskiej i nad przystankiem PKP i WKD al. Jerozolimskie. Podobnie będzie z linią 717, która dowiezie pasażerów z Piastowa. Ma być to rekompensatą dla większości pasażerów za wydłużoną podróż. Dojazdy do pozostałych przystanków będą realizowane z przesiadkami.

Poza linią dodatkową z Pruszkowa, ZTM oprze komunikację na dotychczasowych liniach autobusowych, których częstotliwość kursowania radykalnie się zwiększy. Linie 717, 517 i 127 pojadą nawet dwukrotnie częściej, niż dotąd. Dodatkowe kursy tych ostatnich linii będą skrócone do centrum miasta. Wzmocnione na kluczowych odcinkach zostaną też linie 178 i 177. Natomiast pasażerowie jadący przez Ursus i Włochy linii 191 i 716 mogą liczyć na dłuższe autobusy przegubowe. – Zmiany oznaczają łącznie dodatkowe 30 wozów na terenie Ursusa i Włoch – podkreśla Chmurski, dodając, że ZTM ma jeszcze niewielką rezerwę, którą może wzmocnić tę linię, która będzie najbardziej obciążona.

Jak dodał przedstawiciel ZTM, wdrażany jest buspas w Al. Jerozolimskich. Na razie będzie prowadził tylko od granic Warszawy w stronę centrum stolicy. W razie problemów z korkami, rozważana będzie realizacja również w przeciwnym kierunku. – Nie dało się niestety wykorzystać do komunikacji zastępczej ciągu ul. Połczyńskiej i Kasprzaka. Są one mocno obciążone obsługą komunikacji na czas budowy II linii metra – przyznał przedstawiciel ZTM. Liczy on za to na przesiadki pasażerów do pociągów na węźle al. Jerozolimskie, gdzie będą czekać na nich dodatkowe pociągi ze Służewca.

Komunikacja zastępcza KM z niewielkimi zmianami

Tylko niewielkie zmiany względem wcześniejszych planów zapowiedział Rafał Czarnecki, kierownik wydziału zabezpieczenia przewozów Kolei Mazowieckich. Jak poinformował, linia o nazwie ZG z Grodziska do Warszawy Zachodniej będzie dedykowana do obsługi całego korytarza, z dojazdem do wszystkich stacji i przystanków kolejowych. Będzie mieć też 2–3 dodatkowe przystanki na żądanie w każdym mieście. Przewoźnik przed tygodniem otworzył oferty na komunikację zastępczą.

Zmiany dotkną wahadłową linię o nazwie ZM pomiędzy Grodziskiem a Milanówkiem. Będzie ona wozić pasażerów po obu stronach miasta. Czas przejazdu całą trasą wyniesie ok. 15 minut. Z wykorzystaniem pociągów przyspieszonych z Grodziska, podróż do Warszawy Zachodniej z Milanówka ma potrwać 30-45 minut.
 

Bardzo szeroki zakres honorowania biletów

Jak podkreślili przedstawiciele ZTM i KM, ustalono bardzo szeroki zakres honorowania biletów ZTM przez Koleje Mazowieckie. Przykładowo, pasażerowie z Ursusa będą mogli korzystać z pociągów KM z przystanku Ursus Północny i Gołąbki oraz z komunikacji zastępczej przewoźnika. Będzie to możliwe dla posiadaczy zarówno biletów okresowych, jak i jednorazowych przesiadkowych. – Przynajmniej pod względem wyboru środka komunikacji pasażer będzie miał komfort w tym trudnym okresie – podsumował Chmurski. Informację o honorowaniu biletów można już przeczytać na stronie ZTM.

Poza Pruszkowem bilety ZTM nie obwiązują, więc trzeba jak dotychczas korzystać z biletów Kolei Mazowieckich. Ale tu też jest dobra wiadomość – będą one ważne również we wszystkich wymienionych kursach ZTM. Nie ma natomiast pewności co do honorowania biletów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Zapowiadane niedawno przez WKD porozumienie nie zostało jeszcze podpisane, a rozmowy trwają. W tej chwili wspólny bilet obowiązuje od stacji Opacz do Warszawy Śródmieście WKD. ZTM nie wyklucza rozszerzenia tej oferty, ale zwraca uwagę na ograniczoną pojemność pociągów WKD.
 

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Na Dąbrowę nadal autobusem zastępczym

Komunikacja

Łódź: Na Dąbrowę nadal autobusem zastępczym

Kasper Fiszer 23 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS