fot. Kasper Fiszer.Pociąg ŁKA na przystanku na tzw. kolei obwodowej.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna zapowiada, że w grudniu istotnie zwiększy liczbę kursów na łódzkiej tzw. kolei obwodowej. Nieco skróci się też czas przejazdu na trasach regionalnych. Dalsze plany rozwojowe uzależnione są od zakupu nowego taboru. Brane pod uwagę jest nie tylko sprowadzenie kolejnych pojazdów, ale też rozbudowa wykorzystywanych dziś Flirtów.
Rola Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w obsłudze ścisłej aglomeracji cały czas jest stosunkowo niewielka. Częściowo wynika to z wciąż niskiej, jak na standardy komunikacji miejskiej, częstotliwości kursów na trasach, które mogłyby być wykorzystywane do przemieszczania się po samej Łodzi lub po jej najbliższych okolicach. Ma się to zmienić w grudniu tego roku, kiedy w życie wejdzie nowy rozkład jazdy – przynajmniej w odniesieniu do jednej z tras.
Znacznie częściej, ale nie z miejskim biletem?
– Szczególnie poprawi się oferta na tzw. kolei obwodowej w Łodzi pomiędzy Łodzią Kaliską a Łodzią Widzewem – mówił na zeszłotygodniowej konferencji prasowej Janusz Malinowski, członek zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Tam wspólnie z Przewozami Regionalnymi uruchomimy w ciągu doby 94 pociągi – wyliczał. To niemal stuprocentowy wzrost liczby kursów, dziś w rozkładzie jazdy obu przewoźników jest bowiem łącznie 26 par połączeń.
Trudno jednak jednoznacznie określić, czy rozszerzenie oferty przełoży się na rzeczywisty wzrost zainteresowania podróżnych. W tym samym momencie bowiem prawdopodobnie przestanie obowiązywać umowa o honorowaniu biletów miejskich w pociągach ŁKA. Porozumienie zawarte zostało w związku z przebudową tramwajowej trasy W – Z, która zakończy się już za kilka dni. Umowa przewoźnika z miastem wygasa w połowie grudnia i póki co strony nie deklarują jej przedłużenia już po otwarciu ważnego ciągu tramwajowego. Choć w sprzedaży pozostanie miesięczny bilet kolejowo-tramwajowo-autobusowy w ramach oferty Wspólny Bilet Aglomeracyjny, korzystanie z pociągów ŁKA nie będzie już tak łatwe jak obecnie.
Szybciej, częściej i dłuższym składem
Na poprawę oferty mogą liczyć także mieszkańcy miejscowości leżących wzdłuż linii sieradzkiej i łowickiej. – Od nowego rozkładu nasza spółka będzie tam realizować trochę więcej kursów. Uruchomimy cztery dodatkowe połączenia do Łowicza i jedno do Sieradza – zapowiadał Janusz Malinowski. Podróż ma być też nieznacznie szybsza. – Od 13 grudnia z Łodzi do Sieradza będziemy jechali godzinę i dwie minuty [dziś 64 min], do Łowicza – godzinę i pięć minut [dziś 69 min] – mówił członek zarządu spółki.
Samorząd wojewódzki przedstawił też nowe pomysły na zasilenie taboru przewoźnika w celu dalszego rozwoju sieci połączeń. – Widzimy już dziś, że Flirty Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej powinny się rozrastać. Mam na myśli trzecie człony dla kilku spośród eksploatowanych dziś jednostek – mówił Witold Stępień, marszałek województwa. To mogłoby częściowo wyeliminować konieczność obsługi połączeń składami. Niezależnie od tego podtrzymywane są plany zakupu nowego taboru. – Ale już o większej pojemności, bo strumień pasażerów rośnie i jeśli nasze pociągi mają być komfortowe, właśnie takie rozwiązanie musi być brane pod uwagę – ocenił marszałek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.