Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa wprowadziła „Standardy dostępności”

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2017-10-24 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa wprowadziła „Standardy dostępności”
fot. MJ
W poniedziałek prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała zarządzenie w sprawie standardów i wytycznych przy projektowaniu przestrzeni publicznej dostępnej dla każdego, bez względu na wiek i sprawność.

- Wprowadzamy jeden z przełomowych dokumentów nie tylko w skali miasta, ale również w skali Polski. Takie kompleksowe opracowanie ma niewiele samorządów. „Standardy dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy” to zbiór wymagań i wytycznych opisujących, jak projektować i realizować inwestycje, aby każdy mógł z nich korzystać: senior, małe dziecko, osoby z różnymi niepełnosprawnościami – powiedziała prezydent stolicy podpisując zarządzenie.

„Standardy dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy” wskazują, jak projektować i wykonywać m.in. chodniki, przejścia dla pieszych, przystanki, miejsca parkingowe, systemy informacji miejskiej – głosowej czy dotykowej. Ale nie tylko – wytyczne dotyczą także parków, placów zabaw, obiektów sportowych, a nawet pomieszczeń z przewijakami dla niemowląt. Te standardy są po to, aby przestrzeń miasta była jak najbardziej dostępna dla wszystkich mieszkańców miasta uwzględniając różne potrzeby i możliwości wynikające z wieku i sprawności. Dla osób starszych, małych dzieci, osób z niepełnosprawnościami. Standardy dostępności oparte są na zasadach projektowania uniwersalnego.

Zgodnie z podpisanym zarządzeniem projektowanie i realizacja dostępnej przestrzeni publicznej będzie odbywać się poprzez stosowanie równocześnie uzupełniających się „Standardów dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy” oraz „Standardów i wytycznych projektowych i wykonawczych infrastruktury dla pieszych”. Ten drugi dokument został przyjęty w listopadzie 2016 r.

Podstawa projektowania infrastruktury

Zarządzenie o standardach dostępności zobowiązuje jednostki i spółki miejskie do stosowania tych zapisów w praktyce – od planowania, projektowania, przez realizację po utrzymanie infrastruktury. Miasto rekomenduje stosowanie tych standardów także przez inne podmioty niezależne od samorządu warszawskiego – przez zewnętrznych inwestorów, developerów i inne instytucje.

Prace nad dokumentem trwały dwa lata, a w jego przygotowanie były zaangażowane środowiska osób z niepełnosprawnościami, organizacje pozarządowe, eksperci, jednostki miejskie oraz mieszkańcy. Uzupełnieniem będzie przygotowywana, na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, szczegółowa specyfikacja techniczna dla robót prowadzonych z uwzględnieniem standardów infrastruktury dla pieszych. Gotowe specyfikacje pomogą precyzyjnie określać zakres i jakość robót w ogłaszanych przetargach. Dzięki nim, potencjalni wykonawcy, np. remontu czy budowy chodnika, będą mogli uzyskać wszystkie niezbędne informacje o materiałach budowlanych potrzebnych do realizacji zlecanych prac oraz sposobie ich wykonania.

Wdrożenie i monitoring „Standardów dostępności dla m.st. Warszawy” jest zadaniem pełnomocnika ds. dostępności wraz z powołanymi w biurach, dzielnicach i jednostkach koordynatorach. Wprowadzenie „Standardów dostępności dla m.st. Warszawy” jest bezpośrednią realizacją zapisów Warszawskiego Programu Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych na lata 2010-2020 przyjętego uchwałą Rady m.st. Warszawy oraz art. 9 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ratyfikowanej przez RP w 2012 r.

Blisko 620 barier architektonicznych zlikwidowanych w trzy lata

Co roku ponad milion złotych wydajemy na likwidację barier architektonicznych utrudniających poruszanie się osobom starszym, niepełnosprawnym oraz z małymi dziećmi. W trakcie trzech edycji tego projektu z mapy miasta usunięto 617 takich miejsc (na łączną kwotę 3,7 mln zł). W tym roku niemal za 2 mln zł zmieni się 168 takich miejsc. Poza tym drogowcy usuwają bariery architektoniczne w ramach weekendowych wymian nawierzchni, budowy i remontów chodników, dróg rowerowych, przystanków autobusowych – to jest już standard przy tych pracach. W tym roku ZDM przebudował 44 przystanki autobusowe, likwidując bariery architektoniczne i wprowadzając rozwiązania wspomagające, takie jak pasy prowadzące, czy pasy ostrzegawcze przed zbliżaniem się do krawędzi peronu. Kolejnym krokiem jest kwestia likwidacji istniejących barier jak chociażby na Trasie Łazienkowskiej.

Trwają przygotowania do remontu w 2018 r. przystanków przy placu Na Rozdrożu, aby zapewnić dostępność tego miejsca. W kolejnych 4-5 latach planowane są prace adaptacyjne na wszystkich węzłach komunikacyjnych Trasy Łazienkowskiej, aby zapewnić kompleksową dostępność tej jednej z podstawowych tras komunikacyjnych miasta. Wszystkie inwestycje będą realizowane już zgodnie z przyjętymi „Standardami dostępności dla m.st. Warszawy”.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Świnoujście wybuduje nową nadmorską „promenadę zdrowia”

Przestrzeń

Świnoujście wybuduje nową nadmorską „promenadę zdrowia”

Witold Urbanowicz 23 października 2017

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

Przestrzeń

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

jd/inf. pras. 13 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS