Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa w ogonie rankingu miejskiej mobilności. Dlaczego?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-09-23 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa w ogonie rankingu miejskiej mobilności. Dlaczego?
fot. Halibutt, lic. CC A 3.0 Unported
Serwis Politico.eu opublikował ranking 20 miast europejskich uszeregowanych pod kątem miejskiej mobilności. Warszawa znalazła się w nim na odległym, 17. miejscu, wyprzedzając jedynie Brukselę, Marsylię i Rzym. Gdy przyjrzeć się bliżej zestawieniu, z poruszaniem się po stolicy Polski nie jest chyba tak, źle, choć ewidentnie ciągną ją w dół kwestie samochodowe.

Ranking Politico.eu, czyli europejskiej edycji opiniotwórczego amerykańskiego serwisu informacyjnego, może na pierwszy rzut oka dziwić. Tym bardziej, że w podobnych zestawieniach Warszawa wcale nie wypada źle. Niedawno opisywaliśmy zestawienie europejskich stolic pod względem sharingowych form transportu i zajęła w nim 4. miejsce, choć np. car–sharing dopiero tu raczkuje.

„Mobility index” stworzony przez Politico ma ten feler, że dotyczy właściwie nie tyle transportu publicznego, czy – szerzej – mobilności, ale… wszystkiego. Twórcy uszeregowali każde z dwudziestu miast (Amsterdam, Ateny, Berlin, Bruksela, Budapeszt, Kopenhaga, Dublin, Helsinki, Lizbona, Londyn, Madryt, Manchester, Marsylia, Monachium, Paryż, Praga, Rzym, Sztokholm, Warszawa, Wiedeń) w pięciu kategoriach – zanieczyszczenie powietrza, zatłoczenie ulic, udział ruchu rowerowego w transporcie, udział komunikacji miejskiej w transporcie, cena pojedynczego biletu. Wyciągnęli z tego średnią i wyszło im, że najlepiej pod względem mobilności w Europie wyglądają Helsinki, Kopenhaga i Sztokholm, a najgorzej Rzym. Choć indeks nie jest wolny od uogólnień, o czym za chwilę, to pozwala na kilka ciekawych spostrzeżeń.



Warszawa znalazła się na pierwszym miejscu jeśli chodzi o cenę pojedynczego biletu (4,4 zł, co przeliczono na 1,03 euro). To nie dziwi, bo w porównaniu do innych miast europejskich jeżdżenie komunikacją miejską po polskiej stolicy jest bardzo tanie, a i porównując choćby koszt biletu miesięcznego (98 zł) do innych miast w Polsce, często wypada pod tym względem lepiej. Warszawa jest na czele również jeśli chodzi o odsetek osób korzystających z transportu publicznego (54 proc.). Skoro więc w dwóch z pięciu kategorii jest na czele, dlaczego wylądowała na 17. miejscu?

Tym co Warszawę ciągnie w dół, są kwestie samochodowe. Stolica polski wypada najgorzej jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza (w zestawieniu podano średnioroczny poziom PM 2,5 według danych WHO zawartych w Global Urban Ambient Air Pollution Database). Mimo, że w Polsce za smog odpowiadają głównie piece węglowe, to w przypadku centrów miast za zanieczyszczenia odpowiedzialne są głównie samochody. Marnie wygląda też kwestia korków, a ściślej kongestii, czyli zatłoczenia ulic. Pod tym względem Warszawa mieści w środku tabeli ale z niewielką przewagą nad najgorszymi w zestawieniu. Te dane Politico zebrało od zbierającego dane o ruchu ulicznym serwisu Tom Tom.

Stolica Polski marnie wypada też jeśli chodzi o liczbę rowerzystów. 1 proc. tych którzy pedałują lokuje ją na dole zestawienia i znacząco rozbiega się z deklarowanym niedawno przez warszawskich urzędników 5–procentowym udziałem ruchu rowerowego, który wyszedł przy okazji tegorocznych pomiarów. I w dyskusjach warto podawać raczej tę druga liczbę, bo Politico posłużyło się danymi z Europejskiej Federacji Cyklistów, która rzeczywiście na swojej stronie internetowej wskazuje, że w Warszawie pedałuje ledwie 1 proc. mieszkańców, ale to dane z 2009 r. Gdyby przyjąć 5 proc. Warszawa znalazłaby się w górnej części zestawienia rowerowego i pewnie sporo wyżej w całym „Mobility index”.

Ranking przygotowany przez Politico, mimo powyższych niedopatrzeń, zwraca uwagę na istotne kwestie. Warszawa odstaje od innych europejskich aglomeracji jeśli chodzi o czystość powietrza, a to w nich w ostatnich lata podejmowane są najbardziej radykalne działania by walczyć ze smogiem (Wielka Brytania i Francja zapowiedziały zakaz produkcji i sprzedaży aut na benzynę od 2040 r.). Warto też zwrócić uwagę, że mimo niskich cen biletów i dużej popularności komunikacji miejskiej w stolicy Polski i tak jest problem z zatłoczeniem na ulicach. A to oznacza, że po prostu aut jest za dużo.




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polacy bez finału w Hyperloop Pod Competition II

Komunikacja

Polacy bez finału w Hyperloop Pod Competition II

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2017

Jaworzno z pierwszym testowym odcinkiem hyperloopa?

Mobilność

Jaworzno z pierwszym testowym odcinkiem hyperloopa?

jd/inf. pras. 29 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS