Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Tunel pod tunelem. Jak obwodnica ominie czynne metro

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Tunel pod tunelem. Jak obwodnica ominie czynne metro
fot. WU
GDDKiA wybrała wykonawców dla trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy. Zakres inwestycji zakłada budowę tunelu pod Ursynowem, który będzie przebiegać pod I linią metra. Czy uda się zachować ruch pociągów metra? Choć koncepcja programowa zakłada na razie brak utrudnień, wszystko zależy od projektu budowlanego i wykonawczego oraz przyjętej technologii realizacji prac.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do budowy kolejnego odcinka obwodnicy Warszawy – tym razem przez południową część miasta. Inwestycja podzielona jest na trzy etapy. Niedawno wybrano w przetargu wykonawców dla poszczególnych odcinków.

Realizacja 4,6-kilometrowego odcinka od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa będzie szczególnie ciekawa. Droga będzie przebiegać pod Ursynowem w tunelu, który będzie poprowadzony pod I linią metra. Za najkorzystniejszą ofertę dla tego odcinka uznano tę, która złożyła firma Astaldi, znana już z budowy centralnego odcinka II linii metra. Wykonawca zaoferował realizację prac za 1,22 mld zł – to jest o 24% mniej niż zażyczył sobie inwestor. Budowa drogi powinna zakończyć się w 2019 r.

Jedynym obiektem inżynieryjnym na drodze tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy jest tunel I linii metra, zlokalizowany w ciągu al. Komisji Edukacji Narodowej. W opracowaniach wstępnych został uwzględniony jako obiekt, który nie podlega rozbiórce. Parametry POW zostały tak opracowane, by nie powodować kolizji z tunelami metra. – Konstrukcja pierwszej linii metra już na etapie jej budowy uwzględniała późniejszą możliwość realizacji S2 POW. Na fragmencie przejścia drogi ekspresową pod metrem konstrukcja ta została wzmocniona względem konstrukcji na pozostałych odcinkach tunelu metra – mówi Agnieszka Stefańska, główny specjalista z warszawskiego oddziału GDDKiA.

Jak budować pod czynnym metrem

Jak ocenili eksperci, konstrukcja tunelu metra jest w dobrym stanie technicznym, co potwierdzają protokoły przeglądu okresowego, sporządzane przez Metro Warszawskie. Wykonanie obiektu jest zgodne z dokumentacją powykonawczą.

Założono, że technologia realizacji budowy tunelu drogowego musi zapewnić stabilność istniejących budowli metra podczas całego procesu realizacji tunelu drogowego oraz minimalizację przemieszczeń poziomych i pionowych tunelu poprzez np. wzmocnienie gruntu bądź podparcie istniejącej konstrukcji tunelu metra.

Jak wynika z dokumentacji, „kluczowe jest zapewnienie ciągłości pracy metra, co przekłada się na brak możliwości demontażu istniejącego tunelu metra, budowie tunelu drogowego i ponownym odtworzeniu fragmentu linii będącej w bezpośrednim sąsiedztwie budowy tunelu drogowego”. Jednocześnie wykonawca musi zapewnić niepogorszenie właściwości użytkowych metra.

Generalnie tunel drogowy może być wykonywany jako monolityczna rama żelbetowa w wykopie otwartym albo za pomocą tzw. metody stropowej. Odrębnym zagadnieniem jest jednak odcinek pod tunelem I linii. Aby zapewnić ciągłość pracy metra, możliwe jest wykonanie przecisku gotowych segmentów pod tunelem metra bądź prowadzenie wykopu otwartego, w którym tunel metra jest wsparty na gruncie po obu stronach wykopu. W tym drugim przypadku koniecznie byłoby wzmocnienie gruntu za pomocą iniekcji cementowych oraz pali dla podtrzymania tunelu. Prace miałyby być prowadzone w nocy, gdy pociągi metra nie kursują.

Ostateczne technologie będą zależne od projektu budowlanego i wykonawczego. – Inwestycja jest realizowana w systemie projektuj i buduj, to do obowiązków wykonawcy należy opracowanie rozwiązań projektowych i wykonanie zadania, w tym w szczególności dobór odpowiednich technologii – mówi Stefańska.

Jak zabezpieczyć się przed powtórką z Wisłostradą

Poprzednie doświadczenia Warszawy z budowania obiektu inżynieryjnego pod istniejącym tunelem nie są dobre. Chodzi oczywiście o stację metra Centrum Nauki Kopernik, której realizacja skutkowała awaryjnym zamknięciem tunelu Wisłostrady. Inwestor zapewnia, że porządnie przygotowuje się do inwestycji – zlecono m.in. szczegółowe badania gruntowo-wodne. – Nie ma przeciwwskazań do budowy tunelu w tej lokalizacji. Grunty w miejscu, w którym powstanie tunel, to grunty nośne, ale podatne na zmiany sufozyjne (podatne na wypłukiwanie przez wody podziemne). W związku z powyższym koniczne jest zwrócenie przez wykonawcę szczególnej uwagi na wykonanie szczelnej obudowy tunelu – wszelkie nieszczelności w obudowie wykopów mogą stanowić potencjalne kanały przepływu wody – wskazuje Agnieszka Stefańska.

– Przewidziano m.in. szczegółowy monitoring wód podziemnych i monitoring terenów przyległych do tunelu pod kątem możliwości wystąpienia odkształceń i osiadań związanych z realizacją inwestycji. Najistotniejsze dla wyeliminowania zagrożeń jest właściwe przygotowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i projektów technologicznych), zapewnienie wysokiego reżimu technologicznego, oraz prowadzenie stałego nadzoru nad jakością realizowanych robót. Naszym zdaniem – pomimo znacznego skomplikowania tej inwestycji – doświadczony wykonawca z pewnością doskonale sobie z nią poradzi – dodaje przedstawicielka GDDKiA.

Na pewno nie będzie przerwy w ruchu?

Szczegółowe rozwiązania w zakresie realizacji robót będą musiały zostać uzgodnione z Metrem Warszawskim i Zarządem Transportu Miejskiego. Inwestor, w przeciwieństwie do wcześniejszych wypowiedzi, nie składa jasnych deklaracji, czy na pewno zostanie zachowania ciągłość ruchu. – Ewentualne utrudnienia będą zależne od rodzaju przyjętej przez wykonawcę a zatwierdzonej przez Metro Warszawskie technologii prowadzenia robót. Na chwile obecną zakłada się prowadzenie budowy zgodnie z warunkami wydanymi na etapie opracowywania koncepcji programowej drogi ekspresowej przez spółkę Metro Warszawskie – mówi Agnieszka Stefańska.

W koncepcji programowej – oprócz konieczności uzgodnienia z projektu budowlanego, wykonawczego, technologii robót i monitoringu inwestycji z Metrem Warszawskim – zapisano „zobowiązanie wykonawcy do realizacji tunelu w taki sposób, by tory nie przemieściły się o więcej niż 1 mm oraz pod nadzorem służb technicznych metra”. Ponadto na wykonawcę został nałożony obowiązek „utrzymania ciągłości połączeń teleinformatycznych i zasilania tak by była utrzymana ciągłość funkcjonowania I linii metra”.

Więcej o ofertach złożonych w przetargu na Południową Obwodnicę Warszawy oraz szczegółach inwestycji na portalu Monitor.




Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Jednak będzie pomiar prędkości w tunelu pod Ursynowem?

Komunikacja

Jednak będzie pomiar prędkości w tunelu pod Ursynowem?

Jakub Madrjas 21 sierpnia 2021

Południowa Obwodnica Warszawy odblokowana

Przestrzeń

Południowa Obwodnica Warszawy odblokowana

Edyta Wsół 18 listopada 2015

Warszawa. Umowy na POW z opóźnieniem. Winny spór o nadzór

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Jednak będzie pomiar prędkości w tunelu pod Ursynowem?

Komunikacja

Jednak będzie pomiar prędkości w tunelu pod Ursynowem?

Jakub Madrjas 21 sierpnia 2021

Południowa Obwodnica Warszawy odblokowana

Przestrzeń

Południowa Obwodnica Warszawy odblokowana

Edyta Wsół 18 listopada 2015

Warszawa. Umowy na POW z opóźnieniem. Winny spór o nadzór

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5