Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Realizacja programu tras rowerowych opóźni się o 20 lat?

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-05-11 09:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Realizacja programu tras rowerowych opóźni się o 20 lat?
droga rowerowafot. Łukasz Malinowski
Zdaniem warszawskich rowerzystów, Warszawa nie nadąża z realizacją Programu Rozwoju Tras Rowerowych. Z ich obliczeń wynika, że do tej pory wykonano jedynie 11 proc. planów, a przy obecnym tempie prace mające potrwać do końca 2020 roku zostaną ukończone 20 lat później. Zdaniem miasta analiza jest niesprawiedliwa. Nie uwzględnia czasu potrzebnego na pozyskanie funduszy ani skompletowanie dokumentacji.

W 2013 r. na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego opracowano „Program Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do roku 2020”, który podzielono na III etapy. Pierwszy z nich – z planowaną datą zakończenia w 2016 roku – zakładał budowę 57,7 km nowych udogodnień dla cyklistów. Rowerzyści ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze sprawdzili poczynione przez miasto postępy i stwierdzają jednoznaczne: prace uległy znacznemu opóźnieniu.

Pełnomocnik: wszystko jest na czas

Z wyliczeń rowerowych aktywistów wynika, że miasto ukończyło 30 proc. tras uwzględnionych w I etapie (17,1 z 57,7 km); budowa kolejnych 10 proc. (5,6 km) zaczęła się wiosną br. Sytuację odnieśli do – również opóźnionej – realizacji zwycięskich projektów budżetu partycypacyjnego. „Gdy mówimy o zaległościach w realizacji projektów z BP, słyszymy często, że odpowiada za to nieuwzględnienie przez projektodawców tego czy owego, niedoszacowanie kosztów, albo zbyt krótki czas na realizację - rok, a właściwie półtora od głosowania. Tymczasem Program Rozwoju Tras Rowerowych przygotowali, uzgadniali i odbierali profesjonaliści, a na realizację I etapu były 3 lata” – czytamy w oficjalnym raporcie Stowarzyszenia.

Zdaniem warszawskiego pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej i jednocześnie szefa Zarządu Dróg Miejskich, Łukasza Puchalskiego, cykliści nie wzięli pod uwagę wszystkich działań magistratu.

„Bardzo niesprawiedliwa analiza - obecnie realizowany jest cały Program Rozwoju Tras Rowerowych, a nie tylko jego pierwszy etap.[...]Podział na etapy nigdy nie był przez nas traktowany sztywno, to raczej wskazówka ze strony wykonawcy opracowania. A prawda jest taka, że jesteśmy w 1/3 czasu i program jest zrealizowany w 1/3. W przygotowaniu jest zaś kolejna 1/3, tak aby można ją było zrealizować do 2018 r.” – komentuje Puchalski w dyskusji na portalu Facebook.

20 lat opóźnienia?

W odpowiedzi na post pełnomocnika rowerzyści postanowili zweryfikować stopień realizacji pozostałych części programu. Obliczyli, że miasto wykonało II etap jedynie w 3 proc. (4 proc. w budowie), zaś etapu III - w 4 proc. (w budowie odcinek o długości 100 m). Po uwzględnieniu nieujętej w etapach ul. Powstańców Śląskich okazało się, że do tej pory oddano do użytku 11 proc. zaplanowanych udogodnień (23,2 z 213,3 km), a budowanych jest kolejnych 5 proc. (10,1 km).

Cykliści obliczyli, że przy obecnym tempie całość Programu Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy zostanie zrealizowana pod koniec 2040 r., a poziom infrastruktury rowerowej w stolicy Polski osiągnie wówczas poziom, jaki miał Gdańsk w roku 2006. Co na to urzędnicy?

- Program Rozwoju Tras Rowerowych od początku był programem ramowym. Nie realizujemy go dokładnie, gdyż stanowi jedynie wytyczne – tłumaczy rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Mikołaj Pieńkos. – Rowerzyści analizujący postęp prac nie uwzględnili czasu, jaki potrzebny był na pozyskanie unijnych funduszy. Nie wzięli pod uwagę również tego, że samą budowę poprzedza dużo bardziej pracochłonny etap opracowania dokumentacji, który w przypadku wielu inwestycji ujętych w programie znajduje się w zaawansowanej fazie. Realizujemy równolegle wszystkie etapy; w ciągu 2 lat powstanie 73 km nowych udogodnień dla rowerzystów. Wszystkie inwestycje przewidziane w programie skończymy planowo w 2020 r.

Wspomniane wyżej fundusze (71,5 mln zł ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) miasto już dostało. O tym, czy zapewnienia urzędników zostaną dotrzymane, warszawscy rowerzyści przekonają się za kilka najbliższych lat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jaworzno. Powstanie dwujezdniowa rowerowa „autostrada”

Przestrzeń

Jaworzno. Powstanie dwujezdniowa rowerowa „autostrada”

Rafał Stawecki 05 maja 2017

Śląsk. Trwają prace nad atrakcyjnym szlakiem wokół jeziora

Przestrzeń

Śląsk. Trwają prace nad atrakcyjnym szlakiem wokół jeziora

Rafał Stawecki 28 kwietnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS