Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa liderem integracji biletowej, ale czy wzorem?

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szatkowski

Data publikacji:
2017-05-22 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa liderem integracji biletowej, ale czy wzorem?
fot. SKM
Warszawa jest pozytywnym przykładem współpracy między Zarządem Transportu Miejskiego a innymi przewoźnikami działającymi na terenie aglomeracji. Integracja pozwala przyciągnąć pasażerów i przynosi większe korzyści niż brak współpracy. Wciąż jednak nie doprowadzono jej do końca.

Obecny na Forum Technologii w Transporcie Maciej Florczak, specjalista w Dziale Transportu Aglomeracyjnego ZTM, przedstawił dokonania swojej organizacji na polu integracji biletowej. Najważniejszym jej instrumentem jest bez wątpienia wspólny bilet. Posiadacz biletu okresowego ZTM (od dobowego wzwyż) może korzystać nie tylko z różnych środków transportu, ale też z oferty innych przewoźników – Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Warszawiacy mają tę możliwość od 2007 r., a mieszkańcy podwarszawskich miejscowości – od 2009 r.

Renesans kolei miejskiej

– Integracja obejmuje kluczowe rodzaje biletów. W zeszłym roku ponad 80 proc. przejazdów w aglomeracji warszawskiej było wykonanych na podstawie biletów długookresowych. Właśnie dla pasażerów korzystających z tego rodzaju biletów granice między przewoźnikami stają się najmniej widoczne – podkreśla Florczak.

Dzięki integracji biletowej przewoźnicy, którzy wcześniej rywalizowali, np. dublując kursy, teraz współpracują przy tworzeniu rozkładów jazdy. Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie na wielu trasach zapewniają czasem kursy co 10 min. Wewnątrz Warszawy, np. na odcinku między dworcami Warszawa Wschodnia i Zachodnia, kursy odbywają się w odstępach od 3 do 7 minut, czyli na poziomie porównywalnym do metra czy połączeń tramwajowych.

– Dzięki integracji biletowej kolej stała się w Warszawie pełnoprawnym elementem komunikacji miejskiej. Odcinek średnicowy można właściwie uznać za trzecią linię metra. Prowadzi prawie w całości pod ziemią, z przystankami, które są dobrze zintegrowane z tkanką miejską – zwraca uwagę Florczak. Kolej w granicach miasta pozwala również odciążyć węzły najbardziej obciążone, takie jak zagłębie biurowe na Służewcu. Dzięki integracji biletowej kolej jest preferowanym środkiem komunikacji wśród mieszkańców okolicznych gmin, dojeżdżających do pracy w centrum miasta. Dowodem na to może być spadek częstotliwości kursów autobusowych na analogicznych trasach – choćby w przypadku Legionowa i linii 731.

Co jeszcze zintegrować?

Plan integracji taryfowej nie został jednak doprowadzony do końca. Z Kolei Mazowieckich nie skorzysta posiadacz biletu 20-minutowego czy jednorazowego ZTM. Wyjątkiem jest linia łącząca centrum miasta z lotniskiem. Trudno byłoby wyjaśnić turystom (zwłaszcza zagranicznym), dlaczego po zakupieniu danego biletu mogą skorzystać wyłącznie z części połączeń do centrum.

Brak pełnej integracji jest też uciążliwy dla posiadaczy biletów okresowych ZTM obowiązujących wyłącznie w pierwszej strefie. Jeśli chcą pojechać dalej, to w przypadku SKM wykupią bilet 20-minutowy na pokrycie dodatkowego dystansu – w przypadku KM taki manewr jest niemożliwy, a dopłata wysoka.

Ważnym aspektem integracji jest warstwa informacyjna. Tutaj ZTM może się pochwalić włączeniem wszystkich środków transportu do przejrzystej i jednolitej mapy połączeń. Wszyscy przewoźnicy umieszczają w swoich pojazdach te same schematy połączeń i oznaczenia. Dzięki temu pasażer nie odnosi wrażenia, że korzysta z różnych systemów komunikacji. – Podobnie jest w kwestii rozkładowej. Wszystkie rozkłady kolejowe, które są w zasięgu wspólnego biletu są uwzględnione w naszej bazie rozkładów jazdy. Gdyby nie integracja biletowa, tego wszystkiego by nie było – zaznacza Florczak.

Mimo sukcesu integracji nadal działają przewoźnicy (np. oferujący przewozy autobusowe w kierunku Otwocka czy Łomianek), którzy się jej opierają. Pozostaje przekonać ich, że tak jak w przypadku kolei współpraca może być korzystna dla obu stron.




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS