Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa i Wrocław zamawiają kolejne nowe tramwaje

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2014-06-05 13:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa i Wrocław zamawiają kolejne nowe tramwaje
Pesa Swing Duo w Warszawiefot. Dp116, lic. GNU/CC 3.0
Tramwajowe spółki nie kończą inwestycji taborowych. Właśnie ogłoszone zostały przetargi na pięć tramwajów dwukierunkowych dla Warszawy i sześć jednokierunkowych dla Wrocławia.

Przedmiotem zamówienia warszawskiej spółki jest zakup pięciu tramwajów dwukierunkowych, całkowicie niskopodłogowych, wieloczłonowych, z napędem z silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym, w tym jednego dostosowanego do potrzeb nauki jazdy.

Tramwaje mają mieć długość do 32,5 metra i przewozić 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Warszawa ma już podobne tramwaje – to sześć Swingów Duo, które Pesa dostarczyła jako dwukierunkowe na mocy aneksu do kontraktu na dostawę 186 Swingów. Już w przyszłym miesiącu mają się rozpocząć dostawy 45 tramwajów dwukierunkowych Jazz Duo, również od Pesy.

Warszawa: Pięć wagonów dwukierunkowych za 50 mln złotych

Realizacja nowego zamówienia, wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym oraz wykonywaniem napraw powypadkowych ma trwać od lipca 2015 roku do października 2020 roku. Nie wiemy jeszcze, jaki będzie harmonogram dostawy pięciu nowych wagonów.

Co ciekawe, zamówienie jest częścią projektu pod nazwą „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Oznacza to, że pojawiły się nowe środki dla miast jeszcze w perspektywie unijnej 2007–2013. Wkrótce powinniśmy wiedzieć więcej o finansowaniu tego projektu.

Interesujące są też kryteria wyboru ofert. Cena stanowi 85 proc, średnica koła – 6 proc, masa własna – również 6 proc., a szerokość przejścia wzdłuż tramwaju – 3 proc. Tramwaje Warszawskie przeznaczyły na nowe zamówienie prawie 50 mln złotych.

Wrocław: Sześć tramwajów z opcją na 19 kolejnych

Wrocław może zyskać nawet 25 nowych pojazdów, pod warunkiem, że UE przyzna na ten zakup środki. – Ten przetarg to kolejna szansa, by sięgnąć po unijne pieniądze na transport szynowy. Dzięki nim do tej pory kupiliśmy ponad 60 nowych tramwajów – mówi Patryk Wild, dyrektor ds. Inwestycji i Rozwoju MPK Wrocław.

Przetarg na tramwaje zostanie ogłoszony dzisiaj i rozstrzygnąć ma się do końca lipca. Warunkiem niezbędnym do zakupu nowego taboru jest otrzymanie dotacji unijnej. Środki na sfinansowanie zakupu mają pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w ramach przygotowanego wspólnie z urzędem miasta projektu ZSTS II znajdującego się w chwili obecnej na liście rezerwowej tego programu.

Mogą się jeszcze wycofać

Jeśli spółka otrzyma wsparcie, o które się ubiega, będzie można zakupić od 6 do nawet 25 tramwajów - po skorzystaniu z prawa opcji. Wszystko zależy od tego, jak atrakcyjne będą oferty producentów oraz jaki będzie uzyskany poziom wsparcia z UE. Warunki ogłoszone w przetargu dają możliwość brania w nim udziału praktycznie wszystkim poważnym producentom pojazdów szynowych. Pewne jest, że nowe pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych (muszą mieć co najmniej 20 proc. niskiej podłogi, ale mocno premiowany będzie większy jej udział). Będą wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego.

Jeżeli miasto i spółka nie otrzymają dofinansowana unijnego przetarg zostanie unieważniony. Pozwalają na to przepisy prawa zamówień publicznych, a z takiego rozwiązania skorzystało już miasto Kraków. – Liczymy na to, że otrzymamy wsparcie unijne, a przetarg zakończy się powodzeniem i zakupimy tramwaje. Pojazdy te nie będą na stałe przypisane do konkretnych linii lecz będą obsługiwać wszystkie rejony miasta – podkreśla Patryk Wild.

Dostawy miałyby się zacząć już w sierpniu tego roku, czyli za dwa miesiące, i potrwać do czerwca 2015 roku. Cena oferty stanowi 67 proc. kryterium wyboru ofert, udział niskiej podłogi odniesiony do całkowitej powierzchni podłogi wagonu – 23 proc. a ocena techniczna – pozostałe 10 proc.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Prawo & Finanse

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na tabor techniczny

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2014

Ekspert: Wykluczanie wykonawców z przetargu bardziej obiektywne

Prawo & Finanse

Ekspert: Wykluczanie wykonawców z przetargu bardziej obiektywne

Edyta Wsół 19 sierpnia 2014

Warszawa: Sześć firm i konsorcjów chce budować tramwaj na Tarchomin

Prawo & Finanse

Warszawa: Sześć firm i konsorcjów chce budować tramwaj na Tarchomin

Jakub Dybalski 23 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5