Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Veloway w Melbourne? Australijczycy myślą o podniebnej rowerostradzie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Veloway w Melbourne? Australijczycy myślą o podniebnej rowerostradzie
fot. BicycleNetwor, YouTube
Pamiętacie pomysł burmistrza Londynu Borisa Johnsona by zbudować w Londynie sieć estakad z trasami rowerowymi. Pomysł wrócił po drugiej stronie kuli ziemskiej. Władze prowincji australijskiej prowincji Victoria, właśnie konsultują 30–letni plan rozwoju infrastruktury i transportu i jednym z projektów jest ponad półtorakilometrowa rowerostrada, zawieszona 10 metrów nad ziemią.

“Stworzenie rowerowych autostrad, szczególnie jeśli są one odseparowane lub wyniesione ponad poziom ulicy, zachęci do skorzystania z nich nowych rowerzystów, a jednocześnie obniży ryzyko urazów w wyniku wypadków” – przekonują w swoim stanowisku urzędnicy z Infrastructure Victoria. To instytucja powołana przez władze prowincji Victoria, której największym miastem jest Melbourne, do opracowania strategii rozwoju regionu na najbliższe lata.

Trasę wymyśliło dwa lata temu konsorcjum projektantów z Australii. Zakłada ona wybudowanie wyniesionego, 1,7–kilometrowego fragmentu rowerostrady pomiędzy Princes Bridge i Southern Cross Station. Trasa ma stanowić dogodny dojazd do dzielnicy biznesowej w Melbourne, prowadzić 10 m nad ziemią i kosztować 100 mln dol. australijskich.



Według Infrastructure Victoria takie rozwiązanie jest odpowiedzią na spór jaki powstał w mieście przy okazji tworzenia infrastruktury rowerowej, część urzędników i kierowców narzeka, że jej rozbudowa odbiera miejsce dla samochodów. Akurat centrum Melbourne cierpi na brak tras dla rowerów, a korzystający z dwóch kółek zbliżając się do tego rejonu muszą wjeżdżać na jezdnie co jest niebezpieczne.

Londyn wzbudził kontrowersje

Pomysł na wyniesienie rowerzystów ponad poziom jezdni nie jest nowy. Pisaliśmy jakiś czas temu o zaprojektowanej przez światowej sławy architekta Normana Fostera sieci takich tras w Londynie. Miały korzystać z przestrzeni nad trasami kolejowymi.

Pomysł zachwycił burmistrza Borisa Johnsona, ale jednocześnie wzbudził falę krytyki. Wyrzucanie rowerzystów poza przestrzeń ulicy, tworzenie struktury, która będzie trudno dostępna np. dla służb ratowniczych, czy utrudnienia dla osób starszych (na estakadę trzeba będzie jednak wjechać) to tylko niektóre zarzuty podniesione przez Marka Amesa, autora bloga „ibikelondon”. W dodatku skrytykowano astronomiczną sumę (szacowaną na 1,4 mld funtów) jaką miała by kosztować ta inwestycja.

Niebo nie dla rowerów?

Australijscy urzędnicy zasadność budowy takiej rowerostrady, poza zachętą do jeżdżenia na rowerze, w czym widzą szereg korzyści dla miasta, tłumaczą właśnie korzyściami z odseparowania ruchu rowerowego od ruchu samochodowego, choć światowe tendencje są przeciwne. Polegają na zachęcaniu rowerzystów do korzystania z ulicy i budowy takiej infrastruktury by było to bezpieczne. Dzięki temu kierowcy przyzwyczajają się do rowerów w ruchu ulicznym.

Wyniesionych tras rowerowych nie jest na świecie wiele. Jak przykład, na którym chcą się wzorować, Australijczycy wskazują „Cycle Snake” w Kopenhadze. Tam jednak rowerowa trasa nie tyle odseparowuje rowerzystów od samochodów, co po prostu umożliwia przejechanie przez jeden z kanałów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5