Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ustrobiński: Chcielibyśmy dofinansowywać linie lotnicze, ale nie możemy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Ustrobiński: Chcielibyśmy dofinansowywać linie lotnicze, ale nie możemy
fot. Michalooo24, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsPort lotniczy w Rzeszowie
Teraz ambicją każdego większego miasta jest posiadanie własnego lotniska. Nie zawsze znajduje to odzwierciedlenie w zainteresowaniu linii lotniczych, co pokazują przypadki kilku regionalnych portów. Samorządy, tak jak Rzeszów, chciałyby dofinansowywać połączenia – tak, jak to robią z kolejami czy autobusami. Teraz mogą wykupywać jedynie „usługi promocyjne”.

To już pewne, że mapa lotnisk wzbogaci się o Radom i Szymany. Zakusy miała też Gdynia, ale Komisja Europejska przekazywane przez samorząd środki uznała za niedozwoloną pomoc publiczną. O lotniskach myślą też inne miasta. Samorządy często nie biorą pod uwagę doświadczeń z istniejących bądź budowanych portów lotniczych. Niedawno radni Radomia martwili się nawet brakiem zainteresowania ze strony regularnych przewoźników. Z kolei z Babimostu pod Zieloną Górą w 2012 r. skorzystało nieco ponad 12 tys. osób, a próg rentowności dla lotnisk często określany jest na poziomie 1 mln pasażerów.

Lotniska i samorządy muszą często płacić za konkretne trasy. – Bardzo ważne jest to, żeby utrzymać dla poszczególnych miast poszczególne połączenia lotnicze. Pewni przewoźnicy stawiają warunki i wymogi pewnego dofinansowania / dotowania – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Problem w tym, że samorządy nie mogą wprost dofinansowywać lotów. Mogłoby to zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczną. – Robimy to poprzez kupowanie promocji w tych liniach i tego typu zachęty sponsornigu. Uważamy, że tak nie powinno być. Dlaczego nie można spojrzeć prawdzie w oczy i powiedzieć: zależy nam na tym, stać nas na to i za zgodą Rady Miasta będziemy przekazywać takie środki, żeby oni z nami współpracowali? – zauważa Ustrobiński.

Warto nadmienić, że takie „usługi promocyjne” kosztują całkiem sporo. Przykładowo Bydgoszcz, jak wynika z nieoficjalnych informacji, do których dotarł portal Pasazer.com, za wznowienie połączeń z Warszawą zapłaci Eurolotowi blisko 12 mln zł na rok. W przeliczeniu za każdy z 1,2 lotów przewoźnik otrzyma 10 tys. zł, co daje 128 zł za każde z 78 miejsc oferowanych w samolocie.

Więcej o lotniskach na portalu Rynek Infrastruktury

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Kasper Fiszer 04 stycznia 2016

Będzie bezpośrednia linia kolejowa do Modlina?

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Kasper Fiszer 29 listopada 2015

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Przestrzeń

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Justyna Urbaniak 08 czerwca 2015

Skąd się biorą pasażerowie na lotniskach?

Komunikacja

Skąd się biorą pasażerowie na lotniskach?

Sebastian Gościniarek 13 kwietnia 2015

Babimost: Czy ktoś wierzy w ten projekt?

Komunikacja

Babimost: Czy ktoś wierzy w ten projekt?

Justyna Urbaniak 10 kwietnia 2015

Zobacz również:

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Kasper Fiszer 04 stycznia 2016

Będzie bezpośrednia linia kolejowa do Modlina?

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Kasper Fiszer 29 listopada 2015

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Przestrzeń

Szczecin: Lepsza infrastruktura to lepsze statystyki

Justyna Urbaniak 08 czerwca 2015

Skąd się biorą pasażerowie na lotniskach?

Komunikacja

Skąd się biorą pasażerowie na lotniskach?

Sebastian Gościniarek 13 kwietnia 2015

Babimost: Czy ktoś wierzy w ten projekt?

Komunikacja

Babimost: Czy ktoś wierzy w ten projekt?

Justyna Urbaniak 10 kwietnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5