Teraz ambicją każdego większego miasta jest posiadanie własnego lotniska. Nie zawsze znajduje to odzwierciedlenie w zainteresowaniu linii lotniczych, co pokazują przypadki kilku regionalnych portów. Samorządy, tak jak Rzeszów, chciałyby dofinansowywać połączenia – tak, jak to robią z kolejami czy autobusami. Teraz mogą wykupywać jedynie „usługi promocyjne”.
To już pewne, że mapa lotnisk wzbogaci się o Radom i Szymany. Zakusy miała też Gdynia, ale Komisja Europejska przekazywane przez samorząd środki
uznała za niedozwoloną pomoc publiczną. O lotniskach myślą też inne miasta. Samorządy często nie biorą pod uwagę doświadczeń z istniejących bądź budowanych portów lotniczych. Niedawno radni Radomia
martwili się nawet brakiem zainteresowania ze strony regularnych przewoźników. Z kolei z Babimostu pod Zieloną Górą w 2012 r.
skorzystało nieco ponad 12 tys. osób, a próg rentowności dla lotnisk często określany jest na poziomie 1 mln pasażerów.
Lotniska i samorządy muszą często płacić za konkretne trasy. – Bardzo ważne jest to, żeby utrzymać dla poszczególnych miast poszczególne połączenia lotnicze. Pewni przewoźnicy stawiają warunki i wymogi pewnego dofinansowania / dotowania – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.
Problem w tym, że samorządy nie mogą wprost dofinansowywać lotów. Mogłoby to zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczną. – Robimy to poprzez kupowanie promocji w tych liniach i tego typu zachęty sponsornigu. Uważamy, że tak nie powinno być. Dlaczego nie można spojrzeć prawdzie w oczy i powiedzieć: zależy nam na tym, stać nas na to i za zgodą Rady Miasta będziemy przekazywać takie środki, żeby oni z nami współpracowali? – zauważa Ustrobiński.
Warto nadmienić, że takie „usługi promocyjne” kosztują całkiem sporo. Przykładowo Bydgoszcz, jak wynika z nieoficjalnych informacji, do których dotarł portal Pasazer.com, za wznowienie połączeń z Warszawą
zapłaci Eurolotowi blisko 12 mln zł na rok. W przeliczeniu za każdy z 1,2 lotów przewoźnik otrzyma 10 tys. zł, co daje 128 zł za każde z 78 miejsc oferowanych w samolocie.
Więcej o lotniskach na portalu Rynek Infrastruktury