Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-01-04 07:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?
fot. Kasper FiszerPociąg na przystanku Port Lotniczy Szczecin Goleniów (2013).
Po prawie trzech latach funkcjonowania połączenia kolejowego do portu lotniczego Szczecin-Goleniów godziny odjazdów pociągów nie są w pełni zsynchronizowane z rozkładem lotów. Czy przy konieczności godzenia potrzeb pasażerów okazjonalnych i dojeżdżających regularnie do pracy dobre skomunikowanie ruchu lotniczego z kolejowym w ogóle jest możliwe?

Od maja 2013 roku do portu lotniczego w podszczecińskim Goleniowie dojechać można pociągiem. Nowy przystanek powstał na końcu krótkiego odgałęzienia od linii nr 402 będącej elementem ciągu łączącego Szczecin z Kołobrzegiem i obsługiwany jest zarówno przez pociągi łączące te dwa duże zachodniopomorskie miasta, jak i przez specjalne kursy ze Szczecina kończące bieg przy lotnisku.

Połączenie mogłoby być bardzo wygodne, nowy peron znajduje się bowiem około sto metrów od terminala pasażerskiego, a pociąg jest szybszy niż połączenia drogowe. Rozkład jazdy nie pozwala jednak często skorzystać wysiadającym tu z samolotów z połączenia kolejowego, bo odjazdy nie są zsynchronizowane z godzinami przylotów.

– Przykładowo pierwsze trzy samoloty przylatują między 8:25 i 9:46, poranny pociąg do Szczecina odjeżdża zaś dokładnie o 8:29. Pasażerom tych rejsów przyjdzie więc poczekać na najbliższy pociąg o 11:27 – zauważa w mailu do redakcji jeden z naszych czytelników. Podobna sytuacja występuje także o innych porach – na wspomniany pociąg odjeżdżający przed południem z pewnością nie zdążą przylatujący o 12:10 z Liverpoolu, a choć sporo samolotów ląduje tu wieczorem, ostatni kurs do Szczecina zaplanowano już na 17:24.

Sztywny rozkład kolejowy nie nadąża za zmiennym grafikiem lotniczym

– Nie jest możliwe skomunikowanie z pociągami wszystkich samolotów operujących na szczecińskim lotnisku – przyznaje Radosław Soćko z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. – Przyczyną tego stanu jest przede wszystkim dynamicznie (nawet co miesiąc) zmieniający się rozkład lotów niektórych linii oraz fakt, iż znaczna część samolotów kursuje wyłącznie w wybrane dni tygodnia i – co gorsza – w niektórych przypadkach także każdego dnia o innej porze – dodaje.

Przedstawiciel samorządu tłumaczy, że priorytetem przy konstrukcji rozkładu jazdy jest uwzględnienie potrzeb osób jeżdżących na tej trasie regularnie, a więc uczniów czy dojeżdżających do pracy i na studia, a nie okazjonalnych pasażerów. – Godziny kursowania pociągów pozostają praktycznie niezmienne od wielu lat i są dobrze sprawdzone pod względem spełniania oczekiwań mieszkańców regionu. W tej sytuacji bardzo ograniczone są możliwości planowania kolejnych pociągów, w tym dojeżdżających na lotnisko, z uwagi na parametry infrastruktury kolejowej (linia jednotorowa z ograniczoną liczbą mijanek) – tłumaczy.

UMWZP: Pociąg zapewnia dogodny dojazd na część samolotów

Urząd marszałkowski wskazuje też szereg istniejących skomunikowań. – Np. pociąg Regio nr 88809 mieszkańcom Szczecina i okolic zapewnia możliwość dojazdu na lotnisko na godz. 7:06 i kontynuowania podróży samolotami do Oslo o 8:50 i o 9:30 czy do Warszawy o 9:00. Pociąg nr 88871 Szczecin Gł. – Goleniów Port Lotniczy Szczecin umożliwia natomiast dojazd na lotnisko na godz. 10:01 i przesiadkę na samoloty do Londynu o godz. 11:35 i Oslo Gardemoen o 12:00 – wskazuje Radosław Soćko.

Liczne przykłady braku skomunikowań każą jednak jeszcze raz zadać pytanie o sens budowania połączeń lotniskowych w sytuacji braku możliwości zapewnienia dobrej oferty dowozowej. Z jednej strony bowiem parametry techniczne linii i częstotliwość lotów nie pozwalają organizować ruchu opartego o gęsty takt, z drugiej często zmieniające się pory odlotów i konieczność godzenia ruchu regularnego z okazjonalnym uniemożliwiają ścisłe dopasowanie pór kursowania obu środków transportu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwszy pociąg na lotnisko Szymany zderzył się z jeleniem

Komunikacja

Pierwszy pociąg na lotnisko Szymany zderzył się z jeleniem

Łukasz Kuś 21 stycznia 2016

Czechy: Pustym pociągiem na ostrawskie lotnisko

Komunikacja

Czechy: Pustym pociągiem na ostrawskie lotnisko

Kasper Fiszer 19 września 2015

Z Dubaju do francuskich miast na lotniczo-kolejowym bilecie

Komunikacja

Z Dubaju do francuskich miast na lotniczo-kolejowym bilecie

Łukasz Pastor 08 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5