Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Unia Realna Śląsko-Dąbrowska, czyli transport w czasach metropolii

Dalej Wstecz
Autor:

Artur Zawadzki

Data publikacji:
2017-04-16 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Unia Realna Śląsko-Dąbrowska, czyli transport w czasach metropolii
fot. Łukasz Malinowski
Wyobraźmy sobie, że pewnego dnia czytamy najnowsze informacje na stronie transport-publiczny.pl i dowiadujemy się, ze w Krakowie dzielnice Nowa Huta i Bronowice kontynuują negocjacje z Krowodrzą, aby zgodziła się dofinansować remont torów przebiegających przez swój teren. Zaraz potem czytamy o proteście warszawskiego Bemowa, które nie chce płacić za metro dla mieszkańców Targówka, przez co budowa zachodniej części II linii zostaje zawieszona. Tymczasem w Łodzi Widzew obwinia Retkinię... i zamykamy stronę. Brzmi jak koszmar? Dla mieszkańców konurbacji śląsko-dąbrowskiej to codzienność.

Na szczęście takie sytuacje powinny wkrótce odejść do przeszłości: od 1 lipca ma rozpocząć swoją działalność związek metropolitalny, a integracja i rozwój transportu publicznego jest jednym z jego kluczowych zadań. Jakie jeszcze wyzwania stoją przed tą federacją miast, a szczególnie przed zespołem ds. integracji transportu z prof. Robertem Tomankiem na czele, aby zrealizować potencjał największego w Polsce systemu transportowego?

Katowico-centryzm

Oto schemat sieci kolejowej konurbacji:



Jak widać, jest to idealnie zaplanowana sieć jeśli chcemy jechać do lub z Katowic. Jeśli jednak chcemy dotrzeć pociągiem np. z Zabrza do Tychów, musimy jechać przez wąskie gardło systemu w Katowicach, pokonując dystans o 34% dłuższy niż samochodem czy autobusem.

Podobnie jest z tramwajami, gdzie mamy do czynienia z dwoma osobnymi sieciami: jedna na wschód od Katowic, druga na zachód, z jedynym łącznikiem w stolicy województwa. Oznacza to, że np. trasa przejazdu z Sosnowca do Bytomia wydłuża się o 20% w porównaniu do transportu drogowego.

Czy autobusy uzupełniają te luki w sieci? Niestety nie: z Sosnowca do Bytomia podróż bezpośrednia z pominięciem Katowic trwa dłużej niż z przesiadką w Katowicach. Przejazd autobusem Zabrze – Tychy najkrótszą trasą z pominięciem Katowic trwa 75 minut, a pociągiem przez Katowice 45 minut.

Koncentracja na zapewnieniu obsługi podróży z dowolnego punktu konurbacji do centrum Katowic (kosztem innych połączeń) sugerowałaby wysoki udział transportu publicznego w przewozach z innych miast do stolicy województwa. Jednak udział ten wynosi zaledwie 24%. Trzeba przyznać, że dwie drogi szybkiego ruchu (DTŚ i A4) przebiegające przez centrum Katowic na pewno nie pomagają w poprawie tego wyniku.

Integracja sieciowa

Sieciowy wymiar integracji polega na planowaniu tras przejazdu różnych środków transportu w sposób zapewniający możliwość przesiadki. Jeśli wymiar ten niedomaga, istnieją przeważnie proste i tanie metody usunięcia tej bariery dla zwiększenia liczby pasażerów.

Przykład sporej wielkości osiedla, które nie ma bezpośredniego połączenia z najbliższą stacją kolejową (odległość 4 km) został opisany przez inicjatywę GOPgear tutaj. Proponowane rozwiązanie (autobus dowozowy) to dobry przykład na osiągnięcie wysokiej częstotliwości przy niskich nakładach finansowych i taborowych dzięki krótkiej trasie.

Rozwój i budowa węzłów przesiadkowych może być sposobem na poprawę integracji sieciowej, jednak planowany węzeł Katowice Zawodzie pokazuje jak trafne założenia mogą prowadzić do dyskusyjnych szczegółów np. co do lokalizacji.

Dla podróży z kierunku Mysłowic dogodnym punktem przesiadkowym z autobusów na pociągi i tramwaje mógłby stać się dworzec w Mysłowicach, zaś kandydatem na lokalizację parkingów byłaby stacja w Brzęczkowicach znajdująca się tuż pod autostradą A4, obok węzła z S1. Podobne podejście można zastosować do zmniejszenia ruchu samochodowego z kierunku Sosnowca, który w jeszcze większym stopniu wpływa na korki w Katowicach.

Czasy przejazdu

Planowanie sieci (częstotliwość, trasy przejazdu, gęstość przystanków itp.) to jeden obszar do rozwijania dla związku metropolitalnego, jakość infrastruktury i jej efektywne wykorzystanie to drugi. Niedostateczne przełożenie potencjału tej ostatniej na jakość oferty przewozowej przyczynia się do niskiego udziału transportu publicznego w podróżach, co widać na przykładzie połączenia Katowice – Bytom.

Linia tramwajowa łącząca te miasta przez Chorzów Rynek ma bowiem w większości standard bliski szybkiego tramwaju, bezkolizyjnie biegnąc obok ulicy, z niewielką liczba skrzyżowań i świateł. Czas przejazdu (47 minut) jest jednak wyraźnie gorszy od przyspieszonego autobusu jadącego po tej samej trasie (34 minuty). Pociąg oferuje przejazd w 24 minuty, ale kursuje raz na godzinę w szczycie. I tak źle, i tak niedobrze.

Jednocześnie aż 1/3 długości sieci tramwajowej to odcinki jednotorowe. Dodanie drugiego toru na głównych liniach zasługuje na potraktowanie jako priorytet inwestycyjny, dając korzyści odczuwalne dla pasażerów o wiele szybciej niż budowa nowych linii. Szczególnie uderzający jest przypadek trasy Zabrze – Chorzów, gdzie jednotorowa linia tramwajowa przebiega równolegle do drogi z trzema pasami w każda stronę. Łatwo można sobie wyobrazić jakie szanse na skuteczną konkurencję z samochodem ma w tym wypadku tramwaj, np. stojąc na mijance Ruda Urząd Skarbowy...

Dalsza analiza sieci tramwajowej konurbacji śląsko-dąbrowskiej znajduje się na stronie Artura Zawadzkiego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jaworzno nie chce wejść do śląskiej metropolii

Przestrzeń

Jaworzno nie chce wejść do śląskiej metropolii

Agnieszka Serbeńska 04 kwietnia 2017

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska

Prawo & Finanse

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska

Agnieszka Serbeńska 22 marca 2017

Metropolia Górnego Śląska będzie powołana już 1 lipca

Przestrzeń

Metropolia Górnego Śląska będzie powołana już 1 lipca

Agnieszka Serbeńska 10 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS