Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Katowice ze środkami unijnymi na węzły. Na pierwszy ogień – Ligota i Zawodzie

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-03-27 16:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Katowice

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Katowice ze środkami unijnymi na węzły. Na pierwszy ogień – Ligota i Zawodzie
Katowice Zawodziemat. UM Katowice
Zawodzie, Brynów, Ligota – to w tych dzielnicach w pierwszej kolejności powstaną pierwsze katowickie węzły przesiadkowe. Miasto uzyskało dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację katowickiego systemu zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Ruszyły przetargi na realizację dwóch węzłów.

W skład inwestycji w dzielnicy Ligota wejdzie parking naziemny ze 110 miejscami postojowymi. Wybudowana zostanie strefa obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Do dyspozycji mieszkańców oddana też będzie strefa Kiss&Ride, z przeznaczeniem dla krótkotrwałego postoju do ok. 3 min. Inwestycja zakłada też budowę parkingu dla rowerów i miejsc postojowych dla taksówek. W centrum mają znaleźć się punkty informacji pasażerskiej, tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a także tzw. urzędomat. Wykonawca ligockiego węzła będzie ponadto zobowiązany do urządzenia zieleni i małej architektury. Wybrana w przetargu firma będzie miała 12 miesięcy na zrealizowanie zamówienia.

Kolejny węzeł przesiadkowy w Katowicach powstanie w Zawodziu. Węzeł będzie położony na prawym brzegu Rawy, pomiędzy ulicami: Bagienną, Krakowską, Łączną i 1 Maja. Inwestycja w Zawodziu obsłuży połączenia: autobus – tramwaj – komunikacja indywidualna, w tym zarówno samochód i rower.

Inwestycja w Zawodziu obejmie budynek dworca, dwa parkingi naziemne dla samochodów, wiatę dla rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów i punkty Kiss&Ride, z przeznaczeniem dla krótkotrwałego postoju do ok. 3 min oraz postój dla taksówek. Wykonawca węzła zostanie ponadto zobowiązany do wykonania systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów oraz urządzenia zieleni i małej architektury. Termin składania ofert w postępowaniu minie 10 maja br. Wybrana w przetargu firma będzie miała 22 miesiące na zrealizowanie zamówienia. Koszt inwestycji to 64 234 522,16 zł netto.

Celem projektu jest rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu. Na węzły przesiadkowe w Brynowie, Ligocie i Zawodziu Katowice uzyskały dofinansowanie w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85% kosztów tych inwestycji).


Ligota, mat. UM Katowice

– To dobra wiadomość dla mieszkańców, gdyż będą mogli korzystać z przesiadek pomiędzy środkami komunikacji publicznej oraz przesiadać się z samochodów na autobus czy pociąg – podkreśla prezydent Katowic Marcin Krupa. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne, przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – dodaje prezydent.

– Zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych kilku lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej, ale także kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

– Jak węzły przesiadkowe będą działać w praktyce? – kierowca lub rowerzysta zostawia swój pojazd na parkingu za darmo, na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej, a następnie kontynuuje podróż tramwajem, autobusem lub pociągiem w kierunku śródmieścia – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.


Ligota, mat. UM Katowice



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS