Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Fordonu. Jak zmieni Bydgoszcz?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj do Fordonu. Jak zmieni Bydgoszcz?
źródło: Tramwaj Fordon sp. z o.o.wizualizacja trasy tramwajowej na Fordon
Jedną z inwestycji infrastrukturalnych w Bydgoszczy związanych z transportem szynowym jest budowa linii tramwajowej do 72,2-tysięcznej dzielnicy – Fordonu. Linia o długości 9,5 km obsługiwana będzie przez tramwaje miejscowej Pesy. Inwestycja ta będzie jednym z tematów nadchodzącego Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych, konferencji towarzyszącej Kongresu Transportu Publicznego 2014.

Główną ideą projektu jest usprawnienie komunikacji publicznej w Bydgoszczy i sprawniejsze powiązanie komunikacyjne dzielnicy Fordon z centrum miasta oraz z zintegrowanym węzłem drogowym – Bydgoszcz Wschód. W miejscu tym ma następować integracja z koleją metropolitalną BiT City oraz z innymi środkami transportu publicznego. Tramwaj do Fordonu ma także odciążyć drogę krajową nr 80 (ul. Fordońska).

Prace projektowe nad budową tej trasy rozpoczęły się w 2009 r. Od lutego tego roku istnieje także spółka Tramwaj Fordon Sp. z o.o. utworzona przez władze miasta, której zadaniem jest organizacja i realizacja przedsięwzięcia. W 2013 r. zainaugurowano natomiast budowę samej trasy. Podjęło jej się wybrane w przetargu konsorcjum z firmą Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe na czele. W jego skład wchodzą także Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź” SA, Feroco SA, Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-Krak” Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA oraz czeska spółka Metrostav a.s. Zaoferowało ono za wykonanie robót kwotę 290 mln zł (przy kosztorysie na poziomie 307,5 mln zł), w pokonanym polu pozostawiając szwedzką firmę Skanska, austriacki Strabag, włoskie Astaldi i portugalski Dragados. Umowę podpisano 22 października 2013 r.

Poza 9,5-kilometrową dwutorową linią tramwajową, powstaną także: trzy pętle tramwajowe pośrednie, końcowa pętla tramwajowa z elementami zajezdni tramwajowej, 14 par przystanków, estakada o długości pół kilometra, system energetyczny linii tramwajowej z trzema podstacjami trakcyjnymi. Trasa tramwaju przebiegać będzie od łącznika pomiędzy ul. Fordońską i ul. Startową do pętli „Mariampol”. Przebudowana zostanie także stacja kolejowa Bydgoszcz Wschód, a także układ drogowy wraz z infrastrukturą w bezpośrednim otoczeniu linii. Projekt zakłada również budowę systemu sterowania ruchem i systemów informacji pasażerskiej, przebudowę dostosowawczą infrastruktury uzbrojenia terenu oraz urządzenie zieleni w pasach drogowych. Przebudowanych zostanie także 14 skrzyżowań. Na części z nich tramwaj będzie miał pierwszeństwo (częściowo więc będzie to system tzw. szybkiego tramwaju). Całość projektu obejmuje więc część torową (tramwajową), część kolejową (zmiany dotyczące funkcjonowania infrastruktury kolejowej terenu zamkniętego w rejonie stacji kolejowej Bydgoszcz Wschód, towarzyszących budowie estakady tramwajowej nad torami kolejowymi), drogową (tzw. prace dostosowawcze) oraz wchodzącą w skład branży mostowej i budowlanej (estakada wraz z platformą przesiadkową).

Pod koniec października zeszłego roku podpisano umowę na dostawę 12 nowych tramwajów dwuczłonowych, które wyprodukuje miejscowa Pesa. Pozyskanie tych pojazdów jest niezbędne dla obsługi wydłużonych tras miejskiego tramwaju po zakończeniu realizacji inwestycji.



Otwarcie linii do Fordonu planowane jest na 1 stycznia 2016 r. To jednak nie koniec tramwajowych planów Bydgoszczy. W ramach perspektywy budżetowej 2014-2020 planowana jest budowa trzech linii tramwajowych. Pierwszy z projektów zakłada budowę ok. 600 metrów torowiska od Ronda Kujawskiego do Ronda Bernardyńskiego oraz zakup 50 tramwajów (wartość szacunkowa – 275 mln zł). Drugi – budowę 3,5 km torowiska wzdłuż ul. Sokolskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej oraz zakup 30 tramwajów (szacowana wartość - 290 mln zł). Trzeci projekt przewiduje natomiast budowę 600 metrów linii tramwajowej od ul. Fordońskiej do ul. Toruńskiej (planowany koszt – 80 mln zł).

Tematyka budowy linii do Fordonu i jej znaczenia dla rozwoju Bydgoszczy, zostanie podjęta podczas Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych, które odbędzie się 29 października w Bydgoszczy. W konferencji udział weźmie prezes Tramwaju Fordon Sp. z o.o., Witold Dębicki. To wydarzenie towarzyszące Kongresowi Transportu Publicznego 2014.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz: Tramwaj Fordon z jedną ofertą na naprawę Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz: Tramwaj Fordon z jedną ofertą na naprawę Swingów

Witold Urbanowicz 21 marca 2023

Tramwaj Fordon szuka firmy do bieżącej naprawy Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz: Oferty na naprawy serwisowe i pogwarancyjne Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz: Kto naprawiać będzie Swingi

Komunikacja

Bydgoszcz: Kto naprawiać będzie Swingi

Witold Urbanowicz 07 stycznia 2021

Tramwaj do bydgoskiego Fordonu na mocną czwórkę

Komunikacja

Tramwaj do bydgoskiego Fordonu na mocną czwórkę

Michał Szymajda 18 lutego 2016

Zobacz również:

Bydgoszcz: Tramwaj Fordon z jedną ofertą na naprawę Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz: Tramwaj Fordon z jedną ofertą na naprawę Swingów

Witold Urbanowicz 21 marca 2023

Tramwaj Fordon szuka firmy do bieżącej naprawy Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz: Oferty na naprawy serwisowe i pogwarancyjne Swingów

Komunikacja

Bydgoszcz: Kto naprawiać będzie Swingi

Komunikacja

Bydgoszcz: Kto naprawiać będzie Swingi

Witold Urbanowicz 07 stycznia 2021

Tramwaj do bydgoskiego Fordonu na mocną czwórkę

Komunikacja

Tramwaj do bydgoskiego Fordonu na mocną czwórkę

Michał Szymajda 18 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5