Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruń stawia na rozwój komunikacji szynowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Toruń stawia na rozwój komunikacji szynowej
Michał LangeTrwają intensywne roboty wzdłuż ulicy Gagarina
Właściwe rozdysponowanie przez Urząd Marszałkowski środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego utorowało drogę do realizacji kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Uwagę zwracają m.in. przedsięwzięcia, wspierające rozwój komunikacji szynowej w miastach tj. Grudziądz, Bydgoszcz. Zaś w drugim pod względem liczby ludności mieście województwa - Toruniu prowadzone są obecnie prace związane przede wszystkim z modernizacją i rozbudową sieci tramwajowej.

Historia toruńskich tramwajów sięga końca XIX wieku - pierwszy konny tramwaj wyruszył na trasę z Bydgoskiego Przedmieścia do dworca Toruń Miasto 16 maja 1891 roku. Na początku kolejnego stulecia komunikacja tramwajowa przeszła do przedsiębiorstwa Zakłady Elektryczne miasta Toruń. Po zelektryfikowaniu linii tramwajowej nr 1 rozpoczął się powolny, lecz systematyczny proces rozwoju sieci oraz uruchamiania kolejnych linii, docierających na kolejne dzielnice i osiedla mieszkaniowe.

Na przestrzeni dziesięcioleci sieć tramwajowa Torunia ulegała licznym przekształceniom. Zmieniała się również liczba kursujących linii oraz ich przebieg. Obecnie przewozy prowadzone są w ramach czterech linii tramwajowych dziennych (1, 3, 4, 5) oraz jednej linii nocnej 1N (kursującej tylko w soboty, niedziele i święta).

Organizatorem Publicznego Transportu Zbiorowego (którego ważnym elementem jest komunikacja tramwajowa) na terenie Torunia jest Gmina Miasta Toruń. W związku z tym za wszystkie sprawy dotyczące aktualnej oferty przewozowej odpowiada Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia.

O projekcie

Prowadzony obecnie projekt pn. "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Projekt został wpisany na listę projektów kluczowych RPO WK-P (Oś priorytetowa 1: Rozwój infrastruktury technicznej, Działanie 1.2 Infrastruktura transportu publicznego). Umowa o dofinansowanie ww. projektu została zawarta pomiędzy Gminą Miasta Toruń a Województwem Kujawsko-Pomorskim 3 listopada 2010r.

Jednym z elementów projektu jest budowa nowego blisko 3-kilometrowego odcinka linii tramwajowej, prowadzącej do miasteczka uniwersyteckiego UMK. Trasa będzie przebiegać ulicami Sienkiewicza, Gagarina i Szosą Okrężną. W ramach realizacji przedsięwzięcia trwają również prace przy budowie węzła przesiadkowego w alei Solidarności oraz przebudowywana jest pętla przy ulicy Olimpijskiej (na wschodnim skraju miasta). W ten oto sposób powstanie bezpośrednie połączenie pomiędzy położonymi tam dzielnicami tj. Rubinkowo oraz Na Skarpie, a położonymi na wschodzie Bielanami. Posłuży ono zapewne nie tylko studentom, ale także stałym mieszkańcom toruńskich osiedli, znajdujących się po przeciwległej stronie miasta.

Rozkopany Toruń

Prace przy budowie nowej linii tramwajowej rozpoczęto w marcu br., kiedy to pierwsi robotnicy pojawili się w okolicach ul. Gagarina i Okrężnej, gdzie będzie przebiegała najdłuższa część nowej linii i powstanie pętla. Prowadzona inwestycja obejmuje ponadto gruntowną przebudowę jezdni i przystanków, co na chwilę obecną wiąże się ze znacznymi utrudnieniami w ruchu. Istotny problem, wymagający podzielenia - prowadzonych w obrębie skrzyżowania ulic Bema, Sienkiewicza i Broniewskiego - prac torowych na etapy dotyczył bliskości zajezdni tramwajowej. Należało zatem tak zaplanować działania, aby umożliwić bezproblemowy codzienny wyjazd oraz zjazd pojazdów do bazy, zachowując przy tym bieżące kursowanie linii tramwajowych po torowisku położonym w ulicy Sienkiewicza.

Od blisko pół roku prowadzone są też prace przy budowie węzła przesiadkowego w al. Solidarności, która jest zupełnie wyłączona z ruchu. Wschodni pas na al. Solidarności będzie wydzielony dla autobusów i tramwajów. Staną tam nowe wiaty przystankowe, ławki, biletomaty oraz elektroniczne tablice, wyświetlające informacje dotyczące rzeczywistego czasu przyjazdu składów. Na zachodnim pasie pozostanie natomiast jezdnia dla aut. Będzie to jednakże nitka jednokierunkowa, prowadząca z Szosy Chełmińskiej do placu Teatralnego.

Po otwarciu węzła z al. Solidarności znikną kioski. Plan zagospodarowania przewiduje także budowę punktu obsługi podróżnych, który najprawdopodobniej powstanie w formie parterowego pawilonu. Może to być przeszklony obiekt, który pomieści trzy komercyjne lokale, mieszczące np. punkt gastronomiczny. Toalety znajdą się w piwnicach budynku. Znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie plac przy Muzeum Etnograficznym ma pozostać zielonym skwerem.

Torowisko to nie wszystko

Projekt to jednak nie tylko budowa torów i pozostałej części infrastruktury liniowo-punktowej, bowiem w ramach przedsięwzięcia MZK realizuje aktualnie trzy inne podprojekty. Między innymi powstaje system zarządzania ruchem drogowym na istniejących trasach, co w rezultacie pozwoli na znaczne skrócenie czasu jazdy tramwajów. W tym celu przeprowadzana jest modernizacja sygnalizacji świetlnej, połączona z jej przeprogramowaniem. Docelowo na wielu toruńskich przystankach tramwajowych mają się pojawić - stosowane obecnie z powodzeniem w innych miastach Polski - tablice elektroniczne, informujące pasażerów o najbliższych kursach tramwajów oraz ostrzegające przed zagrożeniami, a także opóźnieniami spowodowanymi np. powstałymi utrudnieniami w ruchu.

Oprócz tego w ramach projektu tramwajowego MZK modernizuje eksploatowany park taborowy. Odnowionych zostanie łącznie 18 pojazdów. Ta część projektu kosztuje ponad 7 mln zł. Warto w tym miejscu podkreślić, iż całość realizowanego projektu oszacowano na niemal 86 milionów złotych, z czego blisko połowa kosztów inwestycji (ponad 42 miliony złotych) pokryta zostanie ze środków uzyskanych z unijnego dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Władze Torunia planują też niedługo kolejną inwestycję w tabor - zakup kilkunastu nowoczesnych tramwajów. Przedsięwzięcie stanowić będzie element realizowanego w województwie kujawsko - pomorskim projektu BiT-City.

Inwestycje w transport szynowy to zazwyczaj najlepsza droga do poprawy konkurencyjności publicznych systemów transportu miejskiego. Dlatego też z całą pewnością można powiedzieć, iż prowadzony w Toruniu projekt infrastrukturalny przyczyni się do stworzenia atrakcyjniejszej oferty przewozowej, a co więcej wpłynie na wyższą jakość usług przewozowych postrzeganą przez pasażerów. Nowa linia posłuży zwłaszcza licznie zamieszkującym Toruń studentom, jednakże korzyści z przeprowadzonych zmian, modernizacji i inwestycji taborowych odczują wszyscy mieszkańcy. Przy okazji mieszkańcy osiedla Bielany zyskają też sprawne i bezpośrednie połączenie z pozostałymi dzielnicami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5