Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Tomaszów Mazowiecki też z bezpłatną komunikacją?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2015-02-26 09:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tomaszów Mazowiecki też z bezpłatną komunikacją?
Autobus w Tomaszowie Mazowieckimfot. Roman Czubiński
Nowy prezydent Tomaszowa Mazowieckiego Marcin Witko planuje wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla mieszkańców miasta. Jeśli projekt dojdzie do skutku, Tomaszów będzie największym miastem w regionie łódzkim, które zdecyduje się na taki krok. Prezentujemy poniżej wstępne założenia projektu.

Tomaszowski Miejski Zakład Komunikacyjny obsługuje obecnie 17 linii (w tym nocną N oraz szkolną S) z kilkoma wariantami. Część z nich wyjeżdża poza granice gminy. Większość tras zbiega się na głównym węźle przy Placu Kościuszki. Na stanie przedsiębiorstwa znajduje się 39 autobusów.

Argument za mieszkaniem w Tomaszowie

Impulsem do myślenia o wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji było – jak przyznają władze Tomaszowa – starzenie się populacji mieszkańców miasta. – Powodem tego zjawiska jest w szczególności emigracja zarobkowa w związku z występującym dużym bezrobociem – czytamy w piśmie z odpowiedziami Urzędu Miasta na nasze pytania. Zmianę zasad korzystania z transportu publicznego zaplanowano jako element szerszego projektu pod nazwą Karta Tomaszowianina, mającego zachęcić do pozostania i osiedlania się w tym mieście. Karta ma zapewniać osobom zameldowanym w Tomaszowie także zniżki przy korzystaniu z miejskich instytucji kulturalnych i sportowych.

Nie bez znaczenia były też inne czynniki. Samorząd wymienia wśród nich spadającą popularność komunikacji miejskiej i związaną z nią konieczność stałego zwiększania dopłat z komunalnego budżetu do jej funkcjonowania. Oprócz tego pomysłodawcy zmian mówią o zjawiskach typowych dla większości dużych miast: konieczności ochrony środowiska, ograniczania ruchu samochodowego w centrum oraz poprawy dostępności komunikacji.

Wspomniana Karta Tomaszowianina ma służyć także do weryfikacji uprawnień do darmowego podróżowania miejskimi autobusami. Pasażerowie nie będą więc musieli nosić przy sobie zaświadczeń o zamieszkaniu w Tomaszowie (przypomnijmy, że nowe dowody osobiste nie będą zawierały rubryki z adresem). Dla osób zameldowanych poza gminą opłaty pozostaną – według wstępnych założeń – bez zmian.

Planuje się ograniczenie obowiązywania ,,zerowej" taryfy jedynie do granic administracyjnych Tomaszowa. Rozmów z sąsiednimi gminami, po których terytorium kursują niektóre linie, jeszcze nie przeprowadzono.

Konieczne badania potrzeb pasażerów

Na razie jednak projekt jest dopiero na etapie wstępnych analiz. Tomaszowski magistrat zlecił przeprowadzenie audytu w celu oszacowania prawnych, społecznych i ekonomicznych powodów ewentualnego wprowadzenia bezpłatnej komunikacji. Szukano nie tylko zagrożeń, ale i dobrych praktyk, badając przypadki miast, w których darmowe przejazdy na niektórych lub wszystkich liniach już wprowadzono (Żory, Lubin i Mława).

Jakie będą kolejne kroki? Najpierw trzeba zaktualizować plan rozwoju tomaszowskiego transportu publicznego. Projekt aktualizacji wraz z ewentualnymi zmianami tras zostanie skonsultowany z mieszkańcami. Następnie dokumentem zajmie się Rada Miejska, do której należą decyzje w sprawach opłat za przejazdy i regulaminu przewozów. Radni zapoznali się z ideą bezpłatnego transportu, lecz nie wyrazili na razie stanowiska w tej sprawie.

W tym czasie na podstawie badań potrzeb pasażerów władze Tomaszowa planują opracowanie nowego rozkładu jazdy. Ewentualne zniesienie opłat za przejazdy spowoduje zapewne wzrost popytu, którego skala ma dopiero zostać oszacowana. Informacji koniecznych przy podejmowaniu decyzji dostarczą także poprzednie badania stanu komunikacji miejskiej, przeprowadzone w ostatnim kwartale 2013 r.

Większe finansowanie i inwestycje w tabor

Co oczywiste, zmianie będzie musiała ulec też umowa Urzędu Miasta z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym oraz rekompensata za świadczone przez niego usługi. – Przewidywane jest zwiększenie wydatków bieżących z budżetu Miasta na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w wysokości od 2 300 000 zł do 2 500 000 zł – deklarują przedstawiciele Urzędu Miasta, zastrzegając, że chodzi o sytuację, w której liczba wykonywanych wozokilometrów pozostanie na tym samym poziomie. W przypadku jej zwiększenia także wydatki miasta będą musiały odpowiednio wzrosnąć.

Władze Tomaszowa zamierzają także podjąć większe, niż dotychczas inwestycje w nowy tabor autobusowy. Liczą na pozyskanie funduszy unijnych. – Wymiana taboru będzie podyktowana nie tylko zwiększonym popytem na usługi w związku z wprowadzeniem bezpłatnej komunikacji miejskiej, ale także obecnym, niezadowalającym stanem technicznym taboru – czytamy w odpowiedzi na nasze pytania.

W regionie łódzkim bezpłatną komunikację miejską wprowadziły jak dotąd władze Głowna oraz Strykowa. W pierwszym przypadku chodzi o pojedynczą linię obsługiwaną przez zaledwie jeden mikrobus (lokalny samorząd planuje jednak rozwój systemu – napiszemy o tym wkrótce). W drugim lokalne władze opłacają kilka kursów szkolnych i pracowniczych na dobę, łączących oddalone zakątki gminy z centrum Strykowa oraz strefą przemysłową.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Środa Wielkopolska chwali swoją bezpłatną komunikację

Komunikacja

Środa Wielkopolska chwali swoją bezpłatną komunikację

Martyn Janduła 04 kwietnia 2016

Nowy Tomyśl nie widzi efektów darmowej komunikacji

Prawo & Finanse

Nowy Tomyśl nie widzi efektów darmowej komunikacji

Martyn Janduła 11 marca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS