fot. Kasper FiszerAutobus komunikacji miejskiej w Głownie
Położone na północ od Łodzi niewielkie Głowno jest pierwszym miastem regionu, które zrezygnowało z pobierania opłat za przejazd komunikacją miejską. Skromny transport publiczny będzie darmowy od 1 lutego 2015 r. To jedna z pierwszych decyzji nowej rady miasta.
Komunikacja miejska piętnastotysięcznego Głowna to od dawna spory ewenement – jedyną w mieście linię obsługuje bowiem autobus rzadko spotykanego w Polsce trzyosiowego modelu Mercedes O100, który na dodatek jest jedynym pojazdem do przewozów pasażerskich, jakim dysponuje Miejski Zakład Komunalny. Od początku lutego maleńki system komunikacyjny stanie się jednak jeszcze bardziej nietypowy. Na drugiej sesji nowej rady miasta radni podjęli zaproponowaną przez wybranego ponownie burmistrza Grzegorza Janeczka uchwałę, która zniesie odpłatność za przejazdy miejscowym transportem publicznym.
Głowno chce zbliżyć się do Łodzi
Decyzja ma związek z objęciem Głowna organizowaną przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu ofertą taryfową Wspólny Bilet Aglomeracyjny. WBA obowiązuje w autobusach i tramwajach w Łodzi oraz w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także – w niektórych przypadkach – dodatkowo w komunikacji miejskiej miast, do których docierają pociągi ŁKA. – Wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej są niskie, a nowe rozwiązanie będzie znacznym ułatwieniem dla mieszkańców Głowna korzystających z WBA. Nie będą oni obciążeni dodatkowo kosztami komunikacji miejskiej, co podnosiłoby cenę WBA o ok. 20 zł miesięcznie – czytamy w oficjalnym komunikacie miasta.
Pierwsi w regionie
Głowno stanie się pierwszym miastem regionu łódzkiego, które zorganizuje bezpłatną komunikację miejską. Do tej pory na podobnych zasadach działała jedynie komunikacja gminy Stryków, ma ona jednak charakter linii lokalnych do okolicznych wsi i w jej ramach wykonywane są tylko pojedyncze kursy. W autobusie obsługującym głownieński transport publiczny funkcjonowały natomiast tanie bilety za 1,50 zł. Prognozowane na ten rok wpływy z ich sprzedaży sięgają 15 tys. zł, co stanowi mniej niż 15 procent kosztów funkcjonowania transportu publicznego.
Wciąż brakuje skomunikowań
Miejski autobus wciąż jednak praktycznie nie jest skomunikowany z pociągami ŁKA. Komunikacja miejska wykonuje tylko dziewięć kursów w dni robocze i kończy funkcjonowanie przed 16:00, kiedy wielu głownian jest wciąż dopiero w pracy lub w drodze z pracy do miasta. Pierwszy popołudniowy pociąg z Łodzi dociera bowiem na tamtejszą stację kolejową o 15:36, podczas gdy ostatni autobus odjeżdża spod dworca kilka minut przed 15:30.
Wspólny Bilet Aglomeracyjny objął dotychczas sąsiadujący z Łodzią system komunikacji w Zgierzu oraz sieci w kilku miastach wzdłuż najważniejszej linii ŁKA łączącej Łódź i Sieradz, a więc w samym Sieradzu, w Zduńskiej Woli, w Łasku i w Pabianicach. W październiku sprzedano około 1100 biletów WBA, ale większość podróżnych wybierała tańsze wersje nieobejmujące lokalnych autobusów poza stolicą regionu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.